Bekijk menu

Studiedag LOWAN-vo 2025

Op maandag 24 november 2025 organiseert LOWAN-vo de jaarlijkse studiedag voor alle betrokkenen bij het onderwijs aan nieuwkomers VO (ISK’s en vervolgonderwijs). Deze studiedag is vooral voor docenten/onderwijzend personeel, directieleden en coördinatoren.

De studiedag vindt plaats in de Reehorst in Ede.
We starten om 10.00 uur met een plenair gedeelte, daarna volgt ronde 1 met workshops/sessies/masterclasses en een aparte bijeenkomst voor directieleden van de ISK. Na de lunch volgen nog 2 rondes. Deze duren steeds een uur.

Het aanbod van het directiegedeelte in de voormiddag kun je verderop vinden.
Informatie en aanbod van de 3 sessies (ronde 1-2-3) vind je in het schema.
Deze zijn enerzijds gericht op de ISK en anderzijds op zowel de ISK als het vervolgonderwijs. We hebben ze ingedeeld in: NT2, Doorstroom, Leerlingenzorg, Andere vakken.

Het programma duurt tot 15.45 uur.
Gedurende de hele dag staan er informatiestands van relevante uitgeverijen en organisaties. Deze kun je bezoeken voorafgaand (vanaf 9.00 uur) en na afloop van het programma (tot 16.30 uur), maar ook tijdens de lunch.

Inschrijven kan alleen online en tot 10 oktober. We kunnen 1300 deelnemers plaatsen. Zodra dit aantal bereikt is zetten we de inschrijving dicht. Plaatsing op een wachtlijst is niet mogelijk. De ervaring leert dat we snel vol zitten, bekijk het programma en schrijf je snel in. Je ontvangt meteen een bevestigingsmail bij inschrijving, krijg je die niet (kijk even in spam/ongewenste mail) dan is je inschrijving niet in goede orde ontvangen (let erop dat je alle verplichte velden gevuld hebt en het juiste mailadres).

Medio november ontvangen alle deelnemers een mail met het programma en de workshopindeling én een mail met een code die gescand wordt bij binnenkomst.
Zonder beide mails krijg je geen toegang tot de studiedag.

Plenair programma

Leony Coppens

Traumasensitief onderwijs bij nieuwkomers VO

Nieuwkomers brengen vaak een onzichtbare rugzak vol ervaringen mee. Hoe ga je hier als docent mee om?
In deze lezing laat Leony Coppens zien hoe je met kleine aanpassingen grote impact kunt hebben op hun welbevinden en leerproces.
Leony Coppens is een grondlegger van traumasensitief onderwijs in Nederland en België en heeft al 30 jaar ervaring. Ze heeft verschillende boeken geschreven en verzorgt trainingen.

LOWAN en ITTA

ISK-leerroutes en uitstroomprofielen 2.0

De LOWAN-leerroutes voor de ISK, wie kent ze niet? Dit jaar worden de routes en profielen doorontwikkeld. We praten je bij over de nieuwe onderdelen die we momenteel ontwikkelen. Ook krijg je de nieuwe indeling in leerroutes en herziene streefdoelen NT2 te zien. Met de uitstroomprofielen 2.0 krijg je, of je nu werkt in de ISK of NT2-ondersteuning geeft in het vervolgonderwijs, weer nieuwe ideeën om de doorgaande taalleerlijn vorm te geven!

Ilke Oner

Een boost voor je mindset, je impact en de rest van je dag

Energie is geen toeval. Het is invloed. Niemand die het ziet. Iedereen die het voelt. De collega die je oplaadt of leegtrekt. Energie is besmettelijk. De vraag is: wat straal jij uit? In deze krachtige slotkeynote ontdekken we hoe brein en lichaam samenwerken om energie te verliezen, vast te zetten of vrij te maken. Geen zweverig gedoe, wel inzichten die je direct voelt. Deze sessie van Ilke Oner geeft een boost aan je brein en lichaam en zorgt voor energie die blijft plakken.

Directiegedeelte

Na het plenaire gedeelte is er in ronde 1 een kort gedeelte voor directieleden en coördinatoren over wat ons in de actualiteiten bezig houdt.

Aan bod komen in ieder geval:

  • Nieuwkomersbekostiging en wijzigingen
  • Toekomst onderwijs nieuwkomers

Op 1 april 2026 wordt een hele dag voor directie en coördinatoren ISK georganiseerd. We zullen op de studiedag al onderwerpen hiervoor ophalen, maar noteer de datum alvast in je agenda.

Aanbod workshops - sessies - masterclasses

Hieronder vind je het aanbod van de workshops/sessies/masterclasses. Klik op ‘Bekijk het schema’, vervolgens kun je de inhoud bekijken in een blokweergave en lijstweergave. Als je op de items klikt zie je meer informatie. Klik rechtsboven op ‘Sluiten’ als je weer terug naar de website wilt over de studiedag.

Bekijk schema

Aanbod workshops - sessies - masterclasses

maandag 24 november 2025
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
NT2
Leerlingenzorg
Doorstroom
Andere vakken
ISK
ISK en vervolgonderwijs
2. Uitstroomprofielen 2.0, Nieuw materiaal en een nieuw jasje voor de leerroutes ISK
2. Uitstroomprofielen 2.0, Nieuw materiaal en een nieuw jasje voor de leerroutes ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Anne Marije de Goeijen, namens ITTA en LOWAN

Sinds 2016 werken veel ISK’s met de LOWAN-leerroutes. Afgelopen maanden zijn de routes en uitstroomprofielen onder de loep genomen. Aan de hand van ervaringen van meerdere ISK’s ontwikkelen we nu de Uitstroomprofielen 2.0, met onder andere nieuwe streefdoelen NT2, concrete lesinkijkjes met tips voor bijvoorbeeld differentiatie en praktijkvoorbeelden van hoe ISK’s een bepaalde leerroute hebben ingericht. En dat alles wordt in een nieuw, gebruiksvriendelijk jasje gestoken!

Middels een masterclass geven we je graag een inkijkje in de Uitstroomprofielen 2.0. Daarna kun jij met je ISK, voor het eerst of opnieuw, aan de slag met effectief ISK-onderwijs voor álle routes en uitstroomprofielen.

21.Taalbewust in élk vak; Hoe maak je je collega’s bewust van het belang van taal binnen hun vak?
21.Taalbewust in élk vak; Hoe maak je je collega’s bewust van het belang van taal binnen hun vak?
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Luce van Donkersgoed, ITTA UvA

Leerlingen hebben taal nodig om een schoolboektekst bij Biologie te kunnen lezen, een stappenplan bij Koken te volgen en de instructie van de gymdocent te begrijpen. Juist binnen de context van de zaak- en praktijkvakken is aandacht voor taal zo belangrijk, omdat leerlingen daar de voor hen relevante woorden en zinnen aangeboden krijgen. Voor vak- en praktijkdocenten is aandacht voor taal vaak best een uitdaging; ze zijn immers al druk met de vakinhoud. In deze workshop bespreken we hoe je je collega’s bewust maakt van het belang van aandacht voor taal. En als ze zich er bewust van zijn, hoe geef je ze dan de juiste handvatten?

3. Financiële vaardigheden NT2 leerlingen, lessencyclus
3. Financiële vaardigheden NT2 leerlingen, lessencyclus
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Waldo van Hemert en Louise van Helmond-van der Velden, Summa Plus Eindhoven

Onze tweejarige lessencyclus helpt NT2-leerlingen met essentiële financiële vaardigheden, van het aanvragen van tegemoetkomingen tot zelfstandig wonen. We streven ernaar hen een goede start in de maatschappij te geven, zonder schulden. Deze lessen, gratis beschikbaar gesteld door ons van het Summa College Eindhoven, en toepasbaar in elke ISK.

22. Lesgeven met je taalbril op!
22. Lesgeven met je taalbril op!
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Merel Luberti en Meike Dries, ABC

Taal is overal: niet alleen in de lessen Nederlands en Engels is het van belang, ook tijdens biologie, burgerschap en zelfs rekenen/wiskunde. Maar hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen talig mee kunnen doen? In deze workshop bespreken we het belang van taal in alle lessen aan de hand van de pijlers van ‘taalgericht vakonderwijs’ en bespreken wij aan de hand van inzichten en voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk hoe je deze pijlers kan toepassen in het vak dat jij geeft. Of zoek je inspiratie voor de taalondersteuning op jouw school?

4. Hoe begeleid je jongeren die zich staande proberen te houden in een nieuwe omgeving en daarbij toch zichzelf willen blijven?
4. Hoe begeleid je jongeren die zich staande proberen te houden in een nieuwe omgeving en daarbij toch zichzelf willen blijven?
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Michel Linthorst, 7 Life Skills

In deze actieve workshop werk je met praktische werkvormen rond zelfvertrouwen, mindset, doorzettingsvermogen en het omgaan met tegenslag – speciaal afgestemd op ISK-leerlingen.

Je ervaart zelf hoe deze tools in de praktijk werken en gaat naar huis met kant-en-klaar lesmateriaal om direct in jouw klas toe te passen.

23. A.I. Kunstmatige intelligentie; Chat GPT, CoPilot, Deepseek? Wat is het nou?
23. A.I. Kunstmatige intelligentie; Chat GPT, CoPilot, Deepseek? Wat is het nou?
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Rik Santegoets, docent digitale vaardigheden en I-coach Summa College Eindhoven

Niveau: Beginner/Eenvoudig

Eenvoudige uitleg over A.I (kunstmatige intelligentie) van docent naar docent. Al jaren op rij vertelt Rik in eenvoudige taal de nieuwste trends en mogelijkheden op het gebied van digitale vaardigheden op de studiedag van LOWAN-vo. Dit jaar gaat Rik met jullie de wondere wereld van A.I. in. Op het einde van de workshop kun je direct aan de slag met gratis programma(s) die direct toepasbaar zijn in jouw les of onderwijs. Ook krijg je inzichten in de kennis van leerlingen. Met deze workshop leer je ook het A.I. gedrag van een leerling te kennen en herkennen. Maar let op, je krijgt ook een ethisch dilemma voorgeschoteld. Doe jij mee?

Let op: deze workshop is vergelijkbaar met die van vorig jaar.

5. Praktijk in de ISK! Voorbereiding op de doorstroom voor ISK-leerlingen in route 1 en 2
5. Praktijk in de ISK! Voorbereiding op de doorstroom voor ISK-leerlingen in route 1 en 2
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Loeka van der Kooij, ITTA en uitgeverij Boom

Hoe bereid je ISK-leerlingen goed voor op de doorstroom? Daarbij is het essentieel dat zij kennismaken met vakken én de bijbehorende taal uit het vervolgonderwijs. Welke vakken zijn dit in de tweede fase voor leerlingen met een praktijkgericht uitstroomprofiel (route 1 en 2)? Aan de hand van het nieuwe lesmateriaal KIK Mens & Praktijk bekijken we in deze workshop hoe de tweede fase voor deze leerlingen eruit zou kunnen zien, zodat zij al binnen de ISK kennismaken met belangrijke onderwerpen én werken aan hun taalvaardigheid.

24. AI Iets verder de diepte in
24. AI Iets verder de diepte in
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Rik Santegoets, docent digitale vaardigheden en I-coach Summa College Eindhoven

Niveau: gemiddeld/gevorderd

Tijdens deze workshop gaan we er van uit dat je al ervaring hebt met een AI Generator. Het maakt niet zoveel uit welke. Je bent op de hoogte van prompten, output en de mogelijkheden van een basis AI generator. In deze workshop gaan we verder inzoomen op de mogelijkheden die je met een AI generator hebt. We gaan geavanceerde prompts doornemen en hebben het over het ontwikkelen van een AI robot die jouw school, leerling of docententeam kan ondersteunen. We gaan kijken naar de stijl en database die je kunt maken met een AI Generator.

6. Meertalige leesbevordering in de ISK, leesplezier in alle talen versterken
6. Meertalige leesbevordering in de ISK, leesplezier in alle talen versterken
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Jet Doedel en Camille Welie, VU-NT2 Amsterdam

Verhalen kunnen voor ISK-leerlingen een krachtig middel zijn om hun taalvaardigheid en leesmotivatie te vergroten, en ze kunnen helpen om hun plek in de samenleving te beschouwen. In deze workshop gaan we in op hoe je verhalende teksten bij je ISK-leerlingen kan inzetten om aan hun taalontwikkeling, leesplezier en burgerschapscompetenties te werken. In het bijzonder leer je hoe je:

  • het lezen in meerdere talen (Nederlands én moedertaal) kunt organiseren;
  • het leesplezier in meerdere talen (Nederlands én moedertaal) kunt stimuleren;
  • binnen en buiten de klas het lezen aantrekkelijk maakt;
  • leerzame en waardevolle groepsgesprekken tussen leerlingen bewerkstelligt.
25. Stop uitbuiting van kinderen en jongeren
25. Stop uitbuiting van kinderen en jongeren
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Jelske van Leeuwen en Karin Kloosterboer, Fier

We laten je in deze workshop zien wat uitbuiting is en wat jij hieraan kunt doen. Kinderen die nieuw – en alleen – in Nederland zijn, lopen extra kans om slachtoffer te worden. Ze worden geronseld om drugs te dealen, te stelen of voor sekswerk. Of ze moeten zwaar werk doen. Mensenhandel! Wat doe jij?
Meer info hierover in artikel op LOWAN website, evenals training.

7. Leesbevordering en beleid in de ISK
7. Leesbevordering en beleid in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Yaël Latuny & Marjolein Wilschut, ITTA

Hoe zorg je dat leesbevordering teambreed gedragen wordt? En hoe deel je kennis binnen een team? Op deze vragen gaan we tijdens de workshop. We gaan actief aan de slag om de eerste (denk)stappen te zetten die nodig zijn om leesvordering een plek te geven op de ISK. De workshop is gericht op coördinatoren en teamleiders.

26. ‘Iedereen discrimineert, jij ook!’
26. ‘Iedereen discrimineert, jij ook!’
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ilke Oner, neuropsycholoog Oner Academy

De interactieve masterclass geeft inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben?

Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?

8. AI-vaardig in de NT2-klas
8. AI-vaardig in de NT2-klas
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Rachel Zuilhof, VU NT2 Amsterdam

Wil je ontdekken hoe je AI slim en effectief kunt inzetten in je NT2-lessen? In deze praktische workshop maak je in een notendop kennis met de basisprincipes van AI, leer je AI-tools kennen om je lessen te verrijken, gepersonaliseerd leren te ondersteunen én je werklast te verlichten.

Je ontdekt hoe je met AI lesmateriaal ontwerpt, taalvaardigheid bevordert en ethisch bewust blijft. Na afloop ga je naar huis met toepasbare tools en frisse ideeën voor in de klas. En met inzichten over hoe je AI blijft ontdekken én jezelf blijft ontwikkelen in dit snel veranderende vakgebied.
Deelnemers moeten hun laptop meebrengen!

27. Alles komt goed, jeugddocumentaire en nagesprek
27. Alles komt goed, jeugddocumentaire en nagesprek
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Eefje Blankevoort, regisseur en journaliste

Een vertoning van de prijswinnende jeugddocumentaire Alles komt goed – over Samrawit, een jong meisje dat uit Eritrea vluchtte – met een nagesprek met regisseur Eefje Blankevoort.

Samrawit is een sprankelend en ambitieus meisje van 16 uit Almelo. Als achtjarig kind deed ze het onmogelijke. Ze vluchtte in haar eentje uit Eritrea, de meest repressieve dictatuur ter wereld. Maar in Nederland zijn haar problemen niet voorbij. De taal leren is lastig en Nederlandse vrienden maken lukt maar niet. Opnieuw besluit Samrawit het heft in eigen hand te nemen. Met een eigen film over haar verhaal. Als mensen weten wie ze is en wat ze met zich meedraagt, zullen ze haar dan begrijpen?

9. Van leerdoel tot beoordeling: doelgericht meten en monitoren met het JIJ! Leerlingvolgsysteem op de ISK
9. Van leerdoel tot beoordeling: doelgericht meten en monitoren met het JIJ! Leerlingvolgsysteem op de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Stephanie Drenth en Annebel Prins, Bureau ICE

eel ISK’s werken met methode-onafhankelijk toetsen om te zien waar leerlingen staan en de groei van leerlingen te volgen. In deze workshop neemt onderwijskundig adviseur Stephanie Drenth je mee in een kijkje achter de schermen van het JIJ! Leerlingvolgsysteem (LVS). Je leert meer over de leerdoelen van het ERK, de toetsmatrijs en opbouw van de toetsen, waardoor jullie je leerlingen nog beter kunnen helpen bij het terugkoppelen van de resultaten van metingen.

Daarna duiken we dieper in de productieve vaardigheden (schrijven, spreken, etc.) en de beoordeling hiervan. Welke tips en good practices zijn er voor het beoordelen van deze toetsen?

28. Jas aan en gaan! Buitenschools leren
28. Jas aan en gaan! Buitenschools leren
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Jorinda te Brake, auteur ‘Jas aan en gaan’

Deelnemers zullen ervaren hoe makkelijk het is om een buitenopdracht in te zetten in de les.

Op een interactieve manier zullen we met elkaar hierover in gesprek gaan. En natuurlijk gaan we tijdens de workshop naar buiten!

10. Rekenbeleid op een ISK
10. Rekenbeleid op een ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Karen Heinsman, Hogeschool Utrecht

Een ISK draait om taal, maar daarnaast wordt natuurlijk ook rekenen-wiskunde gegeven. Er is steeds meer bekend over wat werkt in reken-wiskundeonderwijs aan meertalige en nieuwkomersleerlingen. Hoe kun je hier als school op inspelen, wat is belangrijk om in het opstellen (of bijstellen) van rekenbeleid rekening mee te houden? In deze workshop belichten we belangrijke keuzes in rekenbeleid en wisselen verschillende manieren van werken en organiseren binnen het reken-wiskundeonderwijs uit.

29. Hoe krijg ik mijn leerlingen met plezier aan het lezen?!
29. Hoe krijg ik mijn leerlingen met plezier aan het lezen?!
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Alike Last, Taalleermethoden.nl

Uit wetenschappelijk onderzoekt blijkt dat lezers op alle fronten beter scoren in het onderwijs en daarna. Lezen is dus bijzonder belangrijk, maar wordt steeds minder vaak en steeds minder goed gedaan. Hoe kun je VO en PO leerlingen met plezier aan het lezen krijgen en sterker nog, hoe kunnen ze levenslange lezers worden? We bespreken enkele tips en tools vanuit de lespraktijk van Donalyn Miller “de boekfluisteraar”. Donalyn’s leerlingen moeten 40 boeken per schooljaar lezen – van verschillende genres – en dat doen ze ook – zelfs ook nog buiten het schooljaar! Hoe krijgt Donalyn dat huzarenstukje voor elkaar?!

11. Expertise delen: de ISK als vliegwiel?
11. Expertise delen: de ISK als vliegwiel?
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Lies Alons, ITTA

Een expertisecentrum is een plek waar kennis en ervaring samenkomt én gedeeld wordt met andere partijen. Maar hoe zorg je dat die kennis en ervaring ook beweging en verandering tot stand brengt?
Hoe doe je dat samen met het vervolgonderwijs? Welke competenties hebben docenten nodig die hiermee aan de slag gaan? En hoe kun je die ontwikkelen? En wat kun je er als ISK zelf van leren? Wat kan de rol van de directie van de ISK zijn?

30. Bouwen aan een stevig pedagogisch klimaat in de mentorklas
30. Bouwen aan een stevig pedagogisch klimaat in de mentorklas
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Grietje Drooglever, ABC

Wil jij als mentor bouwen aan een veilige, hechte en gemotiveerde klas? In deze interactieve workshop krijg je praktische tools om het pedagogisch klimaat te versterken en het verschil te maken voor jouw leerlingen. Ga naar huis met concrete handvatten én hernieuwde inspiratie!
Tijdens deze workshop maak je kennis met de uitgangspunten van De Gelukkige Klas: een praktische aanpak van Het ABC gericht op het versterken van de groepsdynamiek, het vergroten van betrokkenheid en het verbeteren van de sfeer in de klas.

12. Samen (COA, ISK en NIDOS) zijn we de basis voor structuur en ontwikkeling
12. Samen (COA, ISK en NIDOS) zijn we de basis voor structuur en ontwikkeling
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Gini Slawecki de Vries en Evelyn Koejemans (COA), Birgitte van Soest (ISK Novo College)

Binnen kaders die realistisch zijn en ruimte voor maatwerk. We voeren als COA, ISK en Nidos, het gesprek met elkaar vanuit ervaringen en meningen. Wat werkt het beste, wat werkt niet? Waar wacht je op en hoe kun je dit versnellen? Waar maak jij zorgen over en wat is de grootste uitdaging? Wat zijn de grootste succes-casussen?
Gini en Evelyn zijn beiden werkzaam bij AMV POA locatie Cadier en Keer.

31. Traumasensitief lesgeven
31. Traumasensitief lesgeven
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: August Dragt, DriehoekTraining

De kern van traumasensitief lesgeven ligt in het begrijpen van de oorsprong van van het gedrag van leerlingen. Door inzicht te krijgen in wat een leerling mogelijk heeft meegemaakt, kunnen leraren gedrag beter duiden en er adequater op reageren.

  • Inzicht krijgen in mogelijke symptomen van trauma bij leerlingen
  • Verschillende vormen van trauma leren herkennen
  • Gedrag van kinderen met trauma adequaat leren interpreteren
  • Effectief leren communiceren en handelen bij trauma-gerelateerd gedrag en gedrag in het algemeen.
13. Een goede doorstroom creëer je samen: in gesprek met ouders van ISK-leerlingen
13. Een goede doorstroom creëer je samen: in gesprek met ouders van ISK-leerlingen
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Yaël Latuny, ITTA UvA

Hoe leg je het brede opleidingslandschap in Nederland nu goed uit? En hoe zet je de kennis van de ouder in om de leerling te leren kennen?

Als ISK-docent speel je een belangrijke rol in de begeleiding van leerlingen naar het vervolgonderwijs. Een goed contact met ouders is daarbij onmisbaar, maar in de praktijk soms ook een uitdaging. In deze workshop verken je hoe je het gesprek met ouders over de toekomst van de leerlingen kunt vormgeven op een manier die aansluit bij hun perspectieven én dat van de leerling. We gaan aan de slag met activerende werkvormen en gesprekstechnieken die je direct kunt inzetten in jouw onderwijspraktijk.’

32. Verstaanbaarheid op de Kaart
32. Verstaanbaarheid op de Kaart
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ilvi Blessenaar, Hogeschool Utrecht onderzoeksproject VerstaaNT2

Hoe kunnen we effectief werken aan uitspraak en verstaanbaarheid? Wat moeten we méér doen en waar kunnen we beter mee stoppen? We gaan actief aan de slag met de opbrengsten en de hulpmiddelen die ontwikkeld zijn in het project VerstaaNT2. In dit project zijn de meest recente wetenschappelijke inzichten en de perspectieven van NT2-docenten, logopedisten, taalvrijwilligers gebruikt om een kaartenset en een poster te ontwikkelen.

14. Nederland is een dorp, een nieuwe ISK locatie bouwt aan burgerschap
14. Nederland is een dorp, een nieuwe ISK locatie bouwt aan burgerschap
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Anne van den Hul-Bitterberg, ISK Het Hogeland College

De relatief jonge ISK Het Hogeland College in het uiterste noorden van Groningen werkt aan burgerschap met het oog op een doorgaande lijn naar regulier onderwijs. De burgerschapskerndoelen zijn concreet gemaakt middels een Burgerschapskalender.

In de workshop oefen je hoe je zelf van kerndoelen naar concreet meetbare leerdoelen voor je lessen kan komen en hoe je een burgerschapskalender kunt invullen. Met trots laten we ook zien hoe je een heus ‘burgerschapsdorp’ kunt nabouwen waarin leerlingen hun burgerschapsvaardigheden onder bewijs kunnen stellen of hoe je een heel dorp tijdens ‘ISK doet!’ op stelten kunt zetten.

33. JEZ! to Emotions: invloed van emoties op leren
33. JEZ! to Emotions: invloed van emoties op leren
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Prof. Dr. Graziela Dekeyser, Katholieke Universiteit Leuven

Emoties zijn een krachtige motor voor leren en welzijn. Steeds meer scholen werken daarom aan het herkennen en reguleren van emoties. Maar in een diverse klas zijn emoties en hun betekenis minder universeel dan gedacht. In deze lezing delen we een vernieuwend kader en eerste resultaten uit het JEZ! to Emotions-project.

15. Leer met Oefenen.nl over de Nederlandse samenleving/Burgerschap
15. Leer met Oefenen.nl over de Nederlandse samenleving/Burgerschap
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Lies Petersen, Oefenen.nl

In deze workshop staan de programma’s over de Nederlandse samenleving op Oefenen.nl centraal. Over verkeer, omgaan met geld, gezonde leefstijl en mediawijsheid. Zo leren leerlingen met de vrolijke Verkeershulp de verkeerregels. En in de Groen Doen Quiz over duurzaamheid en hoe je geld bespaart. Het gaat om Nederlandse leren binnen de context. In deze workshop krijg je praktische tips voor jouw lessen over burgerschap, waarbij het vergroten van zelfredzaamheid het doel is. En leerplezier voorop staat. Laat je inspireren en kom naar onze workshop.

34. De kracht van cultuursensitief werken binnen het traumasensitief lesgeven
34. De kracht van cultuursensitief werken binnen het traumasensitief lesgeven
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Grietje Drooglever, ABC

Leer hoe cultuursensitief en traumasensitief lesgeven elkaar versterken in het creëren van écht inclusieve lessen. Ontdek hoe deze samen het gedrag en welzijn van leerlingen beïnvloeden en hoe je hier krachtig op kunt inspelen.

16. Inspiratie om film onderdeel te maken van je ISK-onderwijs
16. Inspiratie om film onderdeel te maken van je ISK-onderwijs
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Common Frames i.s.m. Filmhub Zuid-Holland

Door te werken aan een documentaire heb ik goed met Nederlands kunnen oefenen. – Leerling van Taalcentrum Het Element, Amersfoort.

Film is een krachtig middel om het ISK-onderwijs te verrijken. In deze workshop delen we voorbeelden van verschillende manieren waarop ISK’s film nu inzetten en bieden we inspiratie om daar zelf mee aan de slag te gaan. Denk aan het delen van filmtips om in jouw klas te kijken, filmoefeningen en inspiratie uit de praktijk. Daarbij is specifiek aandacht voor hoe film kan aansluiten op verschillende vakken, zoals burgerschap en Nederlands.

35. Storylistening: van taalverbeelding naar taalverwerving
35. Storylistening: van taalverbeelding naar taalverwerving
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Alike Last, Taalleermethoden.nl

Wil jij graag jouw didactisch repertoire verbreden? Wel eens van Storylistening gehoord? Met deze methodiek voor begrijpelijk communicatief taalonderwijs maak je voor NT2’ers vlotte taalverwerving heel gemakkelijk bereikbaar. Je brengt verhalen/teksten letterlijk al tekenende in beeld, waardoor je cursisten/leerlingen de taal moeiteloos, effectief, op de lange termijn en met veel leerplezier verwerven, want breinvriendelijk en zonder “stampen”. En écht waar… iedereen kan tekenen!

Je leert tevens waar je een gratis (Engelstalige) online cursus voor Storylistening kunt vinden.

17. Goed van start in de ISK
17. Goed van start in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Petra Popma, ITTA

Leerlingen die nieuw zijn in de ISK hebben baat bij snel kunnen begrijpen wat de docent zegt. Ook is het fijn als ze zich al gauw een beetje kunnen uiten.

Hoe geef je leerlingen die nieuw zijn in de ISK die snelle start? In deze workshop krijg je voorbeelden van actieve werkvormen voor taalontwikkeling die leerlingen helpen een goede start te maken met het leren van Nederlands.

36. Each One Teach One (EOTO) - Waar elk verhaal telt
36. Each One Teach One (EOTO) - Waar elk verhaal telt
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ayan Yusuf Boss en Pascale Dings, EOTO

Each One Teach One (EOTO) is een aantal jaren geleden opgezet binnen NUOVO Scholen Utrecht. Het doel is om jongeren van verschillende scholen – met verschillende achtergronden, geloofsovertuigingen, uitdagingen en hobby’s (bijvoorbeeld ISK-Gymnasium) – met elkaar in verbinding te brengen. EOTO draagt bij aan een minder gepolariseerde samenleving, waar verbinding en onderling begrip centraal staan. Het programma biedt scholen concrete handvatten om thema’s als identiteit, diversiteit, sociale cohesie en gedeelde verantwoordelijkheid bespreekbaar te maken.

18. Ontdek het oude Midden-Oosten
18. Ontdek het oude Midden-Oosten
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Vera van de Ven, educatie Museum van Oudheden

Veel leerlingen in de ISK hebben een achtergrond in het Midden-Oosten en zijn geïnteresseerd in de geschiedenis van deze regio. Verdiep je kennis over dit thema en aan de hand van drie voorwerpen uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Bij ieder voorwerp voeren we een interactieve werkvorm uit en hoor je het verhaal achter het voorwerp. En ben je enthousiast geworden, dan kun je één van de voorwerpen uit het museum in 3D printen en zo meenemen naar je klaslokaal voor toepassing in je lessen.

37. Werken met taalcoaches in de les
37. Werken met taalcoaches in de les
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Coos Lohman, ROC van Amsterdam en trainer taalvrijwilligers

Kan ook jij wat extra menskracht gebruiken in je groep? Zodat je beter maatwerk kan bieden? En dan spreekvaardigheid: daar een extra kracht voor inzetten. Tot slot… verbinden van mensen/jongeren zodat horizons worden verbreed.
Coos Lohman werkt sinds 2000 met vrijwillige Taal Coaches in haar klas/ op haar afdeling en kan je alles vertellen over werving, juridische /regel aspecten, begeleiding, valkuilen en successen.

19. Eigenaarschap en zelfregulatie trainen in de ISK
19. Eigenaarschap en zelfregulatie trainen in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Laurens Nooren, Remind Learning

Wil jij jouw leerlingen beter kunnen ondersteunen in de overstap van de ISK naar het VO of MBO? Leervaardigheid, zelfregulatie en eigenaarschap zijn drie belangrijke thema’s waar vaak veel winst te behalen is. In deze workshop leer je hoe je een context creëert die leerlingen aanmoedigt om de regie te nemen over hun leerproces, en hoe je hen optimaal ondersteunt in het ontwikkelen van zelfregulatie en sterke leervaardigheden. Hiermee zet je ze in hun kracht en worden ze nog beter voorbereid op hun volgende stap! Benieuwd naar Remind? Kijk op www.remindlearning.nl.

38. Geef nieuwkomers die doorstromen vanuit ISK of po een eerlijke kans op jouw VO-school
38. Geef nieuwkomers die doorstromen vanuit ISK of po een eerlijke kans op jouw VO-school
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ryanne Kamp, NT2 ondersteuner VO Koning Willem II College Tilburg

Ik neem je mee in hoe we het op onze reguliere VO-school hebben vormgegeven, van beleid tot praktijk, met voorbeelden uit mijn eigen lessen als NT2-docent.
Geen standaardoplossingen, wel een eerlijk verhaal over wat bij ons werkt – en wat niet.

20. Seksualiteit in de klas?
20. Seksualiteit in de klas?
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Laura van den Oever en Pushpa Höppener, GGD

Seksualiteit in de klas? Juist met culturele verschillen kun je er op een open en respectvolle manier over praten. In deze workshop krijg je handvatten om dit spannende onderwerp veilig en normaal bespreekbaar te maken.

39. Hoe formatief evalueren je kan helpen om talenten van nieuwkomers te benutten
39. Hoe formatief evalueren je kan helpen om talenten van nieuwkomers te benutten
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Jesús de la Torre y Rivas, Bureau ICE

Hoe maak je op een inzichtelijke manier helder aan welke leerdoelen je als nieuwkomer moet werken? En, hoe maak je inzichtelijk waar je als  nieuwkomer staat en wat je nodig hebt om jouw leerdoelen te realiseren? Dat is precies waar formatief evalueren over gaat.

Deze workshop is bedoeld voor alle docenten die op een praktische manier nieuwkomers willen helpen om hun talenten daadwerkelijk te ontwikkelen.

40. Ondersteuning Oekraïense leerlingen
40. Ondersteuning Oekraïense leerlingen
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Olav de Maat en Maarten Dekker, Loket Ontheemden Oekraïne

Wat doen potentieel traumatische ervaringen, verschillen tussen Oekraïens en Nederlands onderwijs en gebrek aan toekomstperspectief bij Oekraïense kinderen en jongeren? En vooral: hoe kun je hen daarin ondersteunen? Het LOOP (Loket Ontheemden Oekraïne Psychosociale hulp) geeft op deze en aanverwante vragen antwoord.

41. De wereld van de Koerden
41. De wereld van de Koerden
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Moniek Sanders, NT2 specialist en taalkundige

De Koerden zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Veel Syrische vluchtelingen in Nederland zijn van Koerdische afkomst en hebben soms als vluchteling ook in Turkije gewoond. Wat betekent de onderdrukking in die landen voor hun culturele identiteit, de talen die ze spreken en hun gevoel van veiligheid? In deze workshop leer je meer over de geschiedenis van Koerdistan en de Koerdische cultuur.

42. Cultuur & gedrag / Omgaan met emoties en weerstand
42. Cultuur & gedrag / Omgaan met emoties en weerstand
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ashraf Hanouti en Rubik Nazarian, DriehoekTraining

Deze scholing richt zich op de invloed van culturele waarden op gedrag en communicatie. Aan bod komen onder meer:

  • Het herkennen van cultuurspecifiek gedrag dat mogelijk tot irritaties kan leiden
  • Werken met de zeven cultuursleutels
  • Herkennen van verschillende communicatiepatronen en taalproblemen
  • Effectief omgaan met conflicterende situaties
  • Weerstand ombuigen en werken aan emotieregulatie
  • Werken met de gedragsmatrix

Online inschrijving tot 10 oktober

Inschrijven

Inschrijven voor 10 oktober 2025
→ De inschrijving dient per persoon te gebeuren. Kies 5 verschillende workshops en noteer de nummers in volgorde van je keuze voordat je online gaat inschrijven (directiebijeenkomst staat alleen bij Keuze 1).
→ Je ontvangt meteen een bevestigingsmail als je inschrijving gelukt is, vul alle verplichte velden en het juiste mailadres. Als je deze niet krijgt is de inschrijving niet in goede orde door ons ontvangen! Kijk wel bij spam en ongewenste mail omdat onze automatisch gegenereerde mail daar terecht kan komen.
→ Heb je het mailadres waar de factuur naar verstuurd kan worden en specifieke factuurgegevens bij de hand? Dit moet je invullen tijdens het inschrijven.
→ De studiedag is met 1300 inschrijvingen vol. De mogelijkheid om in te schrijven zal dan automatisch stoppen. Het is niet mogelijk om op een wachtlijst geplaatst te worden.

Facturering

De deelnamekosten voor de studiedag zijn 150 euro p.p. excl. btw. De factuur zal per mail gestuurd worden. Er worden alleen voor scholen/organisaties die met 5 personen of meer komen verzamelfacturen gemaakt, dit gebeurt automatisch, daar hoef je niet om te vragen. Restitutie is niet mogelijk. Na overleg met de organisatie is het t/m 19 november mogelijk om een vervanger te laten gaan. De lunch, garderobe en parkeren zijn inbegrepen. Parkeergelegenheid is er voldoende, de locatie ligt ook dicht bij het station.

Inschrijven

Neem een kijkje bij voorgaande studiedagen

Terugblik op studiedag 2024

Bijdragen

Sfeerimpressie studiedag

Naar video

Aftermovie

Bekijk

Deel deze pagina