Versterken van rekenvaardigheden
Rekenen met nieuwkomers. Hoe pak jij dat aan?
Op deze pagina informatie en materialen.
Rekenen
video
Zet de rekenkisten in
Tijdens de rekenles gebruiken ze in Kuna Mundo, de nieuwkomersschool in Purmerend, de rekenkisten. Op deze school werden de eerste aanzetten gedaan tot de ontwikkeling van rekenkisten. Het ABC heeft in samenwerking met LOWANÂ deze kisten samen met nieuwkomersleerkrachten doorontwikkeld. Een tip van Sylvia, teamlid Kuna Mundo, is: ‘Heb goed zicht waar leerlingen zijn…durf de methode los te laten‘.
Bekijk de rekenkistenBeginsituatie vaststellen
Methode onafhankelijke toets
Een beginsituatie kan je vaststellen met een methode onafhankelijke toets. Dit kan met een hoofdrekentoets of een niet-talige rekenvaardigheidstoets.
Routeboek instaptoetsen
De CEDgroep heeft een routeboek gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe je het beginniveau van nieuwkomers in kaart kan brengen met instaptoetsen van maatwerk.
In ontwikkeling: Diacijfer
Diacijfer wordt ontwikkeld, het is nu nog mogelijk om mee te doen met een pilot. In de volgtoetsen Diacijfer is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Leerlingen worden daardoor niet afgeleid door de taligheid van de opgaven.
Aanbod
Nog geen rekenonderwijs gehad?
In de uitwerking van de ‘starterskit’ wordt er dieper ingegaan op het rekenonderwijs voor kinderen die nog geen (of heel weinig) rekenonderwijs hebben gevolgd in hun thuisland. Het gaat hierbij vooral om het aanbieden van de voorwaarden die nodig zijn om op groep 3 niveau te kunnen rekenen.
Welke woorden bied je aan?
Kwart voor, meer, minder, erbij, de helft – het zijn begrippen die je moet beheersen om rekenopgaven te maken. Het ABC heeft samen met nieuwkomersleerkrachten uitgezocht welke woorden je als leerkracht moet aanbieden. De woorden zijn uitgezocht per deelgebied.
Nieuwsrekenen voor nieuwkomers
Dit materiaal is bedoeld voor nieuwkomers die eraan toe zijn om contextopgaven te maken op hun eigen rekenniveau.
Imat rekenen in thuistaal
De iMAT is rekentaal in de thuistaal en is interessant voor iedereen: leerkrachten, begeleiders, vrijwilligers, ouders en zeker de leerling zelf!
Routeboek met kwint en maatwerk
Nadat het niveau is vastgesteld kunnen leerlingen aan de slag met oefeningen uit Kwint en Maatwerk oefeningen.