main-logo
Vakgebieden
Schriftelijke taal

Schrijven van woorden en zinnen

Het versterken van de Nederlandse schriftelijke taal. Hoe doe jij dat met nieuwkomers?

Schriftelijke taal

Taalbos

Taalbos is een digitale taalmethode. Veel nadruk op uitspraak, klanken en lidwoorden. Het niveau loopt van begin groep 4 tot eind basisschool. Nieuwkomersscholen hebben meegedacht tijdens de ontwikkeling.

Taalbos

 

Materialen voor beginnende zinsvorming

HZS

Horen, zien en schrijven

Horen, zien en schrijven is een methode waar leerlingen mee kunnen werken op hun eigen niveau. De leerkracht biedt het eerst mondeling aan (of via cd/pc). Deze methode is gericht op de schriftelijke verwerking.

HZS
Zinnen maken

Zinnen maken met wie/wat/waar

“Grote dobbelstenen in de kleuren van Zien=Snappen rollen over de tafel. Op het moment dat de dobbelsteen stil ligt, zoeken de leelingen welke zin er ligt. Ze lachen “De vissen rekenen aan de tafel”. Ze schrijven de zin snel op. Naar de volgende….

Zien=Snappen
Lesmateriaal

Woorden in Prenten

In prentenboeken zitten vele woorden. Josée Coenen en Marion Nout hebben een methodiek ontwikkelt zodat je de woorden uit prentenboeken goed kan aanbieden. Dit is ook een mooie manier om de woordenschat uit te breiden.

Woorden in Prenten

Beginnend stellen

Verhaal afmaken

Puntje van je pen

Je kan op allerlei manieren verhalen verder schrijven. In ‘puntje van je pen’ staan korte schrijfopdrachten binnen een thema. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jonge nieuwkomers.

Meertaligheid

Verhaal in de taal die je goed beheerst

‘Mag het echt in mijn eigen taal?’. Het motiveert vaak leerlingen als ze over een onderwerp mogen schrijven in hun eigen taal. Vervolgens kunnen ze een samenvatting schrijven in het Nederlands of er over vertellen.

Anderen bekeken ook

De eerste drie weken

Lesmateriaal

Deel deze pagina