LOWAN-PO landelijke studiedagen – 25 en 26 maart 2025
Ben jij betrokken bij het onderwijs aan nieuwkomers en wil je jouw kennis, vaardigheden en netwerk verder uitbreiden? Kom dan naar een van de LOWAN-studiedagen op dinsdag 25 of woensdag 26 maart 2025 in het NBC in Nieuwegein.
Het thema van deze studiedagen is: Sta(p) in de wereld van nieuwkomers. Tijdens deze dagen staan onder andere omgaan met cultuurverschillen en diversiteit, ouderbetrokkenheid, taalleren, meertaligheid en creativiteit centraal.
Gedurende de dag kun je kiezen uit diverse workshops en sessies die je helpen om je eigen praktijk te verrijken.
Wat kun je verwachten?
- Workshops, lezingen & doe-sessies: Van praktische tools voor interculturele communicatie tot het verdiepen van je kennis over culturele verschillen en hoe je deze kunt benutten in je werk.
- Inspiratie & Vernieuwing: Laat je verrassen door nieuwe (wetenschappelijke) inzichten, aanpakken en creatieve werkvormen die je direct kunt toepassen in je werk met nieuwkomers.
- Interactie & Netwerken: Maak kennis met collega’s uit andere organisaties en regio’s deel ervaringen en breid je netwerk uit.
- Interactieve markt: Een markt waarin vertrouwde uitgevers en pioniers een plek krijgen zodat jij kunt kennismaken met de nieuwste materialen.
Na deze dag ga je naar huis met waardevolle kennis en praktische tools die je direct kunt inzetten in je dagelijks werk. Je hebt nieuwe inzichten opgedaan, bent geïnspireerd door verschillende benaderingen en hebt je persoonlijke ontwikkeling een boost gegeven.
Zet de stap in de wereld van interculturele samenwerking en meld je snel aan voor deze unieke en verrijkende studiedag!
Tip: Wil je er zeker van zijn dat je erbij bent op de door jou gewenste dag, schrijf je dan snel in.
Sprekers en sessies
Leony Coppens
Batja Mesquita
Jitske Kramer
Frederike Groothoff
Mark Mieras
Orhan Agirdag
Een indruk van de sessies
Op dit moment zijn we druk bezig met het vaststellen van het definitieve programma. Houd deze pagina goed in de gaten om te zien welke sprekers zijn toegevoegd.
Een indruk van de sessies
Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.
Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze 60 minuten over de belangrijkste ins en outs van TSO ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.
Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?
Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.
Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn?
ln 60 minuten vertel ik je wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenken we met elkaar hoe je daar in je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!
Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. Een lezing met indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.
Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze lezing, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.
Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.
In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. Ontdek hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.
Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).
Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? Ook belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?
Dagelijkse taal en school/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. Maar, de kennis van school/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school. Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar?
Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap a.d.h.v. bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de sessie weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.
Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze bijeenkomst krijgt je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.
In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is.
In deze lezing staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding.
Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze sessie deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.
Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen samen een les en bereiden er eentje voor die je morgen in je eigen klas kan geven.
Hoe kun je maatwerk leveren in een zeer diverse groep? Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.
We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve inspiratiesessie leer je meer over interculturele communicatie.
De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze sessie leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.
Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn/culturele sensitiviteit? Cultureel bewustzijn gaat over herkennen en begrijpen dat we allemaal gedragingen en waarden hebben die zijn gevormd door onze diverse culturele achtergronden. Wat de één beschouwt als acceptabel of gebruikelijk gedrag, kan in een andere cultuur totaal anders ervaren worden.
Interculturele vaardigheid betekent dat je de mogelijkheid hebt om te: her-onderhandelen, her-beoordelen, verrijken, te kijken vanuit andermans perspectief en te laveren.
In deze workshop introduceren Adnan Hassan en Anoek Binnerts, beide trainers bij TeamUp (zowel in Nederland als in het buitenland), het concept van cultuur met de onderwerpen:
- Jij in verhouding met de ander (wie ben ik?),
- Wat is ‘jouw’ cultuur?
- Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn?
- Wat is de invloed van cultuur binnen jouw werkveld?
- Hoe maak je je een cultuur-sensitieve benadering eigen?
- Wat draagt het programma TeamUp op School daarin bij?
Gedurende deze lezing wordt de inhoud van de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) gepresenteerd.
In de publicatie wordt de samenhang beschreven tussen meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. Naast theoretische kennis worden er ook praktische handvatten voor professionals in het (nieuwkomers)onderwijs gedeeld.
In de recent verschenen publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) is een samenhangend pedagogisch en didactisch kader gepresenteerd dat als basis kan dienen voor het lezen met begrip in de klas.
In deze workshop diepen we dit kader uit, waarbij de nadruk ligt op het lezen met begrip vanuit een thema en hoe verschillende vormen van scaffolding tijdens de les kunnen worden ingezet om meertalige leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen.
Laat je inspireren door TinekeMuziek. Als muziekdocent biedt zij muzieklessen op maat aan om aan te sluiten bij actuele thema’s van de school, specifiek bedoeld om de woordenschat te vergroten en te consolideren.
Vandaag in de workshop, morgen in de klas!
Een praktisch inkijkje van TinekeMuziek. Aan de hand van de methode ‘Wereld vol Woorden’ neemt zij jou mee naar ‘Muziek is een Taal’ een waardevolle toevoeging om de woordenschat te vergroten en te consolideren.
Nieuwsgierig? Vandaag in de workshop, morgen in de klas!
Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.
Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.
In deze workshop leer je hoe je door het geven van taalsteun in de rekenles kunt zorgen dat kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn kunnen leren op hun eigen rekenniveau. We bespreken vormen van taalsteun en illustreren met concrete voorbeelden hoe je taalsteun kunt integreren in de rekenles.
Ben je IB’er, rekencoördinator, taalcoördinator of MT-lid op een reguliere school of nieuwkomersschool? En worstel je met de vraag hoe je het rekenonderwijs het beste inricht voor kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn? Praat dan mee tijdens dit rondetafelgesprek over kwesties zoals materiaalkeuze, leerlijnen, scaffolding en cultuurbewust rekenonderwijs.
In deze activerende workshop leer je wat de meerwaarde van betekenisvol samenhangend taalonderwijs is voor álle kinderen in groep 1 t/m 8, inclusief nieuwkomers en meertalige leerlingen. Je leert en oefent hoe je met rijke teksten taalstimulerende lessen kunt ontwerpen. Er is speciale aandacht voor jouw modelleergedrag en scaffolding.
Je weet dat betekenisvol samenhangend taalonderwijs van grote meerwaarde is voor álle kinderen op jouw school, ook voor nieuwkomers en meertalige leerlingen. Vraag je je af hoe je je team meekrijgt? Tijdens deze interactieve lezing krijg je handvatten voor succesvol veranderen en meer taalplezier op school.
In deze sessie verken je de kracht van creatief schrijven met nieuwkomers in de midden- en bovenbouw. Door creatief schrijven ontdekken leerlingen nieuwe manieren om taal te gebruiken en zichzelf uit te drukken. In deze sessie ontvang je praktische tips en lesideeën.
Creatief schrijven met nieuwkomers is een positieve manier om de taalvaardigheid te vergroten. In deze sessie krijg je praktische handvatten over hoe je een zelfportret schrijft met nieuwkomers uit de midden- en bovenbouw.
Tijd kun je niet maken, keuzes wel. Welke je maakt heeft te maken met de beginsituatie en de context. De kwaliteit van het lesgeven moet voorop staan. Hierom gaan we dieper in op kennisontwikkeling van het team, het observeren van goed lesgeven in NT2 en de basis van goed lesontwerp.
Sessie voor: directie/ kwaliteitscoördinator
In deze sessie leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van tijd. Beloofd.
Tijdens de workshop met als introductie een taalronde, laten wij deelnemers ervaren hoe krachtig en verbindend het is om een nieuw persoon kort te ontmoeten, echt contact te maken en elkaar binnen een paar minuten beter te leren kennen door verdiepende vragen te stellen vanuit nieuwsgierigheid.
De gratis beschikbare Videoroute Meertaligheid ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs. Hij bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. In deze sessie ontdek je hoe je de Videoroute kunt inzetten bij expertisedeling.
Juist de kinderen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de minste oefenkansen in de klas als het om spreken gaat. In deze sessie bespreken we aan de hand van de Videoroute Meertaligheid hoe je spreekkansen kunt creëren in meertalige klassen.
De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!
Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen. In deze workshop leren we hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.
Ons brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Bij kinderen die grote veranderingen moeten verwerken kan het leren van nieuwe dingen lastig zijn. Laat kinderen zich gehoord, gezien en veilig voelen door met ze te praten.
In deze workshop leren we hoe het brein werkt en krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren. Daarbij aandacht aan differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.
De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?
Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.
Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze 60 minuten over de belangrijkste ins en outs van TSO ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.
Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?
Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.
Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn?
ln 60 minuten vertel ik je wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenken we met elkaar hoe je daar in je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!
Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. Een lezing met indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.
Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze lezing, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.
Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.
In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. Ontdek hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.
Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).
Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? Ook belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?
Dagelijkse taal en school/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. Maar, de kennis van school/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school. Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar?
Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap a.d.h.v. bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de sessie weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.
Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze bijeenkomst krijgt je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.
In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is.
In deze lezing staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding.
Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze sessie deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.
Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen samen een les en bereiden er eentje voor die je morgen in je eigen klas kan geven.
Hoe kun je maatwerk leveren in een zeer diverse groep? Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.
We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve inspiratiesessie leer je meer over interculturele communicatie.
De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze sessie leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.
Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn/culturele sensitiviteit? Cultureel bewustzijn gaat over herkennen en begrijpen dat we allemaal gedragingen en waarden hebben die zijn gevormd door onze diverse culturele achtergronden. Wat de één beschouwt als acceptabel of gebruikelijk gedrag, kan in een andere cultuur totaal anders ervaren worden.
Interculturele vaardigheid betekent dat je de mogelijkheid hebt om te: her-onderhandelen, her-beoordelen, verrijken, te kijken vanuit andermans perspectief en te laveren.
In deze workshop introduceren Adnan Hassan en Anoek Binnerts, beide trainers bij TeamUp (zowel in Nederland als in het buitenland), het concept van cultuur met de onderwerpen:
- Jij in verhouding met de ander (wie ben ik?),
- Wat is ‘jouw’ cultuur?
- Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn?
- Wat is de invloed van cultuur binnen jouw werkveld?
- Hoe maak je je een cultuur-sensitieve benadering eigen?
- Wat draagt het programma TeamUp op School daarin bij?
Gedurende deze lezing wordt de inhoud van de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) gepresenteerd.
In de publicatie wordt de samenhang beschreven tussen meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. Naast theoretische kennis worden er ook praktische handvatten voor professionals in het (nieuwkomers)onderwijs gedeeld.
In de recent verschenen publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) is een samenhangend pedagogisch en didactisch kader gepresenteerd dat als basis kan dienen voor het lezen met begrip in de klas.
In deze workshop diepen we dit kader uit, waarbij de nadruk ligt op het lezen met begrip vanuit een thema en hoe verschillende vormen van scaffolding tijdens de les kunnen worden ingezet om meertalige leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen.
Laat je inspireren door TinekeMuziek. Als muziekdocent biedt zij muzieklessen op maat aan om aan te sluiten bij actuele thema’s van de school, specifiek bedoeld om de woordenschat te vergroten en te consolideren.
Vandaag in de workshop, morgen in de klas!
Een praktisch inkijkje van TinekeMuziek. Aan de hand van de methode ‘Wereld vol Woorden’ neemt zij jou mee naar ‘Muziek is een Taal’ een waardevolle toevoeging om de woordenschat te vergroten en te consolideren.
Nieuwsgierig? Vandaag in de workshop, morgen in de klas!
Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.
Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.
In deze workshop leer je hoe je door het geven van taalsteun in de rekenles kunt zorgen dat kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn kunnen leren op hun eigen rekenniveau. We bespreken vormen van taalsteun en illustreren met concrete voorbeelden hoe je taalsteun kunt integreren in de rekenles.
Ben je IB’er, rekencoördinator, taalcoördinator of MT-lid op een reguliere school of nieuwkomersschool? En worstel je met de vraag hoe je het rekenonderwijs het beste inricht voor kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn? Praat dan mee tijdens dit rondetafelgesprek over kwesties zoals materiaalkeuze, leerlijnen, scaffolding en cultuurbewust rekenonderwijs.
In deze activerende workshop leer je wat de meerwaarde van betekenisvol samenhangend taalonderwijs is voor álle kinderen in groep 1 t/m 8, inclusief nieuwkomers en meertalige leerlingen. Je leert en oefent hoe je met rijke teksten taalstimulerende lessen kunt ontwerpen. Er is speciale aandacht voor jouw modelleergedrag en scaffolding.
Je weet dat betekenisvol samenhangend taalonderwijs van grote meerwaarde is voor álle kinderen op jouw school, ook voor nieuwkomers en meertalige leerlingen. Vraag je je af hoe je je team meekrijgt? Tijdens deze interactieve lezing krijg je handvatten voor succesvol veranderen en meer taalplezier op school.
In deze sessie verken je de kracht van creatief schrijven met nieuwkomers in de midden- en bovenbouw. Door creatief schrijven ontdekken leerlingen nieuwe manieren om taal te gebruiken en zichzelf uit te drukken. In deze sessie ontvang je praktische tips en lesideeën.
Creatief schrijven met nieuwkomers is een positieve manier om de taalvaardigheid te vergroten. In deze sessie krijg je praktische handvatten over hoe je een zelfportret schrijft met nieuwkomers uit de midden- en bovenbouw.
Tijd kun je niet maken, keuzes wel. Welke je maakt heeft te maken met de beginsituatie en de context. De kwaliteit van het lesgeven moet voorop staan. Hierom gaan we dieper in op kennisontwikkeling van het team, het observeren van goed lesgeven in NT2 en de basis van goed lesontwerp.
Sessie voor: directie/ kwaliteitscoördinator
In deze sessie leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van tijd. Beloofd.
Tijdens de workshop met als introductie een taalronde, laten wij deelnemers ervaren hoe krachtig en verbindend het is om een nieuw persoon kort te ontmoeten, echt contact te maken en elkaar binnen een paar minuten beter te leren kennen door verdiepende vragen te stellen vanuit nieuwsgierigheid.
De gratis beschikbare Videoroute Meertaligheid ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs. Hij bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. In deze sessie ontdek je hoe je de Videoroute kunt inzetten bij expertisedeling.
Juist de kinderen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de minste oefenkansen in de klas als het om spreken gaat. In deze sessie bespreken we aan de hand van de Videoroute Meertaligheid hoe je spreekkansen kunt creëren in meertalige klassen.
De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!
Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen.In deze workshop leren we hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.
Ons brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Bij kinderen die grote veranderingen moeten verwerken kan het leren van nieuwe dingen lastig zijn. Laat kinderen zich gehoord, gezien en veilig voelen door met ze te praten.
In deze workshop leren we hoe het brein werkt en krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren. Daarbij aandacht aan differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.
De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?
Praktische informatie
Datum: 25 & 26 maart 2025
Tijd: 09.00 (inloop) – 16.15 (borrel)
Kosten: €180,- (excl.btw)
Op dit moment is het mogelijk om in te schrijven. In het voorjaar kunnen deelnemers via de speciale LOWAN studiedagen app hun programma samenstellen.
De studiedagen organiseren we in het NBC in Nieuwegein. Dit congrescentrum is makkelijk te bereiken met het OV (tram vanaf Utrecht CS), de auto of de fiets.
Meld je aan voor de landelijke studiedagen!
Dinsdag 25 maart
Leuk dat je/jullie naar de LOWAN-studiedag komt/komen. Via onderstaande link kun je je individueel aanmelden en is het ook mogelijk om meerdere teamleden in één keer aan te melden.
De PO-Raad ondersteunt ons bij het verwerken van de inschrijvingen. Na het klikken op de onderstaande link word je doorgestuurd naar de aanmeldpagina. Indien je nog geen account hebt bij de PO-Raad, moet deze eerst worden aangemaakt. Na het invullen van de gegevens is het mogelijk om de inschrijving te voltooien. Aan het einde van deze inschrijving volgt een overzicht met alle ingevulde gegevens. Heb je het formulier goed ingevuld, dan klik je op ‘verstuur’. Je inschrijving is gelukt als je een bevestigingsmail hebt ontvangen op het opgegeven emailadres.
Heb je vragen over aanmelden? Stuur dan een mail naar de LOWAN helpdesk.
Woensdag 26 maart
Leuk dat je/jullie naar de LOWAN-studiedag komt/komen. Via onderstaande link kun je je individueel aanmelden en is het ook mogelijk om meerdere teamleden in één keer aan te melden.
De PO-Raad ondersteunt ons bij het verwerken van de inschrijvingen. Na het klikken op de onderstaande link word je doorgestuurd naar de aanmeldpagina. Indien je nog geen account hebt bij de PO-Raad, moet deze eerst worden aangemaakt. Na het invullen van de gegevens is het mogelijk om de inschrijving te voltooien. Aan het einde van deze inschrijving volgt een overzicht met alle ingevulde gegevens. Heb je het formulier goed ingevuld, dan klik je op ‘verstuur’. Je inschrijving is gelukt als je een bevestigingsmail hebt ontvangen op het opgegeven emailadres.
Heb je vragen over aanmelden? Stuur dan een mail naar de LOWAN helpdesk.
Standhouder worden tijdens de LOWAN-PO Studiedagen?
Ieder jaar organiseert LOWAN-PO twee landelijke studiedagen voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs aan nieuwkomers. Op dinsdag 25 en woensdag 26 maart 2025 bezoeken circa 2800 onderwijsprofessionals het NBC in Nieuwegein. Deelnemers laten zich informeren over alle (nieuwste) inzichten m.b.t. het onderwijs aan nieuwkomers. Het thema van de studiedagen in 2025 is ‘Sta(p) in de wereld van nieuwkomers’. Vast onderdeel van de studiedagen is de interactieve en drukbezochte informatiemarkt waarin vertrouwde uitgevers en pioniers een plek krijgen zodat deelnemers kunnen kennismaken met de nieuwste materialen. Nieuwsgierig naar de interactieve markt? Bekijk dan de flyer!
Digitaal aanmeldformulier standhouders
NIEUW: Pitchtheater en LOWAN loterij
Pitchtheater
Wil je live reclame maken voor je product? Boek dan 10 minuten ‘reclame-tijd’ in het pitchtheater. Deelnemers nemen plaats en jij verzorgt een spetterende pitch. In het pitchtheater is een scherm, geluid en een microfoon aanwezig.
LOWAN loterij
Gedurende de dag kunnen bezoekers van de LOWAN-studiedagen mooie (educatieve) prijzen winnen voor hun school. Stel je kosteloos een prijs beschikbaar? Dan zorgen wij voor een vrolijk bericht met eervolle verwijzing naar je site/product. Indien je interesse hebt in het pitchtheater en/of de LOWAN loterij, neemt onze eventmanager hierover contact met je op.
Aanbod voor startende bedrijven: het start-up plein
LOWAN stimuleert onderzoek, innovatie en ontwikkeling. Voor startende bedrijven die zich (nog) geen stand kunnen veroorloven, is het daarom mogelijk om een zuil te huren op het start-up plein. Op deze zuil kun je jouw product etaleren en in gesprek gaan met nieuwsgierige bezoekers.
Belangrijk om te weten:
– Op het start-up plein is het niet mogelijk om een banner neer te zetten;
– Het start-up plein geeft toegang aan één medewerker per start-up;
– Er zijn 10 start-up plekken beschikbaar, vol = vol;
– Via de event-app en de themapagina zullen we aandacht geven aan je aanwezigheid op het start-up plein.
Een plek op het start-up plein kost €250-, voor twee dagen. Interesse in het huren van een zuil op het start-up plein? Mail dan naar helpdesk@lowanpo.nl.