LOWAN-PO landelijke studiedagen – 25 en 26 maart 2025
Ben jij betrokken bij het onderwijs aan nieuwkomers en wil je jouw kennis, vaardigheden en netwerk verder uitbreiden? Kom dan naar een van de LOWAN-studiedagen op dinsdag 25 of woensdag 26 maart 2025 in het NBC in Nieuwegein.
Het thema van deze studiedagen is: Sta(p) in de wereld van nieuwkomers. Tijdens deze dagen staan onder andere omgaan met cultuurverschillen en diversiteit, ouderbetrokkenheid, taalleren, meertaligheid en creativiteit centraal.
Gedurende de dag kun je kiezen uit diverse workshops en sessies die je helpen om je eigen praktijk te verrijken.
Wat kun je verwachten?
- Workshops, lezingen & doe-sessies: Van praktische tools voor interculturele communicatie tot het verdiepen van je kennis over culturele verschillen en hoe je deze kunt benutten in je werk.
- Inspiratie & Vernieuwing: Laat je verrassen door nieuwe (wetenschappelijke) inzichten, aanpakken en creatieve werkvormen die je direct kunt toepassen in je werk met nieuwkomers.
- Interactie & Netwerken: Maak kennis met collega’s uit andere organisaties en regio’s deel ervaringen en breid je netwerk uit.
- Interactieve markt: Een markt waarin vertrouwde uitgevers en pioniers een plek krijgen zodat jij kunt kennismaken met de nieuwste materialen.
Na deze dag ga je naar huis met waardevolle kennis en praktische tools die je direct kunt inzetten in je dagelijks werk. Je hebt nieuwe inzichten opgedaan, bent geïnspireerd door verschillende benaderingen en hebt je persoonlijke ontwikkeling een boost gegeven.
Zet de stap in de wereld van interculturele samenwerking en meld je snel aan voor deze unieke en verrijkende studiedag!
Tip: Wil je er zeker van zijn dat je erbij bent op de door jou gewenste dag, schrijf je dan snel in.
Presentaties
Twee dagen werden er 92 sessies verzorgd. De sessies zijn te bekijken in het onderstaande schema in een lijstweergave of blokkenschema. De PowerPoints worden verzameld en geplaatst in dit schema.
Presentaties







Welkom op de LOWAN-PO studiedagen 2025. Samen met collega’s uit het hele land stappen we vandaag in de wereld van nieuwkomers. In deze opening o.a. een ontroerende bijdrage van drie bijzondere hoofdpersonen van vandaag, een update van de voorzitter van LOWAN PO en een keynote van Wetenschapsjournalist Mark Mieras.

TeamUp op School biedt gevluchte kinderen structuur, stabiliteit, veiligheid en ontspanning. Kinderen werken aan sociaal emotioneel leren door spel en beweging. Bij dit trauma sensitieve programma is het voor nieuwkomerskinderen mogelijk om op elk moment in te stappen. Doe mee met de workshop en ervaar zelf wat TeamUp op School precies doet en waardoor het werkt!
Doelgroep: onervaren met TeamUp

Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.

Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.

Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Met foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. In deze slotsessie indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.

Werk je sinds kort met Wereld Vol Woorden of ben je van plan met Wereld Vol Woorden te gaan werken? Dan is deze workshop voor jou!
We bespreken de basis van Wereld Vol Woorden, na deze workshop kan je enthousiast aan de slag.

Tijdens deze workshop maak je kennis hoe je interactieve, klassikale reken-wiskundelessen kunt verzorgen die alle leerlingen verder helpen in hun rekenontwikkeling, ongeacht hun startniveau. En zolang daarbij ruimte is voor het laten maken van eigen producties, bewegend leren en spel blijven leerlingen niet alleen gemotiveerd, ze gaan ook nog eens sneller door de leerstof dan bij het strikt volgen van reguliere methoden.
Kan iedere leerkracht dergelijke oefenlessen verzorgen? Ja, dat kan. Kom langs en breng het geleerde de volgende dag in de praktijk.

Werk je sinds kort met Wereld Vol Woorden of ben je van plan met Wereld Vol Woorden te gaan werken? Dan is deze workshop voor jou!
We bespreken de basis van Wereld Vol Woorden, na deze workshop kan je enthousiast aan de slag.

Ontdek praktische drama-opdrachten die taalontwikkeling, lichaamstaal en culturele verbinding stimuleren. Ervaar energieke werkvormen die direct toepasbaar zijn voor nieuwkomers.
Theaterdocenten Ruth den Hertog en Elsbeth Endeman nemen je, in deze doe-sessie, mee in de wereld van spelenderwijs leren.

Ontdek praktische dramaopdrachten die taalontwikkeling, lichaamstaal en culturele verbinding stimuleren. Ervaar energieke werkvormen die direct toepasbaar zijn voor nieuwkomers.
Theaterdocenten Ruth den Hertog en Elsbeth Endeman nemen je, in deze doe-sessie, mee in de wereld van spelenderwijs leren.

Muziek versterkt de taalontwikkeling, brengt verbinding, toont nieuwe talenten, verlaagt stress en werkt regulerend; dat gunnen we ieder kind.
In deze workshop kijken we een korte film over onze traumasensitieve muzieklessen, tonen onze methode en ervaren samen de kracht van muziek.
Kom naar de workshop en maak kans op een gratis try-out bij jou op school: drie lessen en een mini-concert in de klas!

De nieuwkomer stapt jouw school binnen. Tijdens de ‘sterke start’ bepaal je voor de leerling per vakgebied de ontwikkeling die je in het eerste jaar verwacht. We noemen dit het ‘doorstroomperspectief eerste jaar’.
De LOWAN-leerlijnen helpen daarbij. Hoe? Dat leer je in deze workshop. Na de informatie oefenen we met fictieve casussen. Neem ze na afloop mee.
Doelgroep: teamleden gr.3-8 + dir/ib/kc

Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren, verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen. In deze workshop leer je hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.

Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen. In deze workshop leer je hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.

Nieuwkomersschool Kuna Mondo verdiept Wereld vol woorden -thematisch met actieve taalactiviteiten. De leerlijn grammatica van Zien is snappen is geïntegreerd, er worden taaldenkgesprekken gevoerd, teksten geschreven, gelezen en gewerkt met Grej of the day: betekenisvol en wereldoriënterend. In de workshop zie je hoe.
Doelgroep: ervaren leerkracht / oop

Laat je inspireren door TinekeMuziek. Als muziekdocent biedt zij muzieklessen op maat aan, die aansluiten bij actuele thema’s van de school, specifiek bedoeld om woordenschat te vergroten en te consolideren.
Na de workshop kan je een lesvoorbeeld meenemen om de volgende dag aan de slag te gaan. Vandaag in de workshop, morgen in de klas!
Doelgroep: teamlid werkend in gr. 1-2

Een praktisch inkijkje van TinekeMuziek. Aan de hand van de methode ‘Wereld vol Woorden’ neemt zij jou mee naar ‘Muziek is een Taal’. Een waardevolle toevoeging om woordenschat te vergroten en te consolideren.
Na de workshop kun je een lesvoorbeeld meenemen om de volgende dag aan de slag te gaan. Nieuwsgierig? Vandaag in de workshop, morgen in de klas!

Beleef een dynamische sessie waarin we bewegingsonderwijs volgens de methodiek van Skills4life nieuw leven inblazen. Met modellen en methodieken als “praatje, plaatje, daadje” leren we hoe groepsdynamiek en bewegingsonderwijs werkt. Samen creëren we activiteiten die écht werken – loopt het, lukt het, maar vooral leeft het?
Kom meedoen, in de doe-sessie, en maak het verschil voor de kids!
Deze methodiek ondersteunt nieuwkomers door de groepsdynamiek te versterken in een veilige en speelse omgeving. Een perfecte manier om iedereen in beweging te krijgen én erbij te betrekken!

Ontdek hoe je met de Bizzie-kaarten van Skills4Life leren en bewegen kunt combineren! In deze inspirerende workshop ervaar je hoe je beweging integreert in het leerproces. Leer hoe je je eigen ideeën ontwikkelt en direct toepast, zodat kids op jouw school actief én effectief leren.
Beweging is een krachtige manier om taal en vaardigheden te leren, vooral voor nieuwkomers. Met de Bizzie-kaarten kun je taalontwikkeling en integratie spelenderwijs stimuleren!
De Bizzie-kaarten zijn te koop bij Skills4Life (39,95), maar ook zonder de kaarten kun je direct aan de slag met deze methodiek.

Bij het onderwijs aan nieuwkomers speelt burgerschapsonderwijs een grote rol. Je leert kinderen hoe ze om moeten gaan met culturele verschillen en leert ze stap voor stap meer over de Nederlandse samenleving.
In deze workshop leer je welke stappen je kunt zetten om je burgerschapsonderwijs (nog beter) aan te laten passen bij jouw doelgroep en leer je keuzes te maken om zo te komen tot een concreet doelgericht aanbod.
LOWAN-PO heeft hiervoor in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap en onderwijsprofessionals uit het hele land de afgelopen maanden gewerkt aan een handreiking burgerschapsonderwijs aan nieuwkomers. Deze nieuwe handreiking vormt de leidraad van de workshop en wordt na afloop gratis beschikbaar gesteld.

Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze workshop krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.

Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.

Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je, tijdens deze masterclass, mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen (gr.1-2) kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen (gr.1-2) kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen (gr.1-2) kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen (gr.1-2) kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

In deze masterclass delen we inzichten uit onderzoek naar de opvallend hoge instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen in het SO in de Brainportregio. Wie zijn deze leerlingen? En waar liggen kansen in het reguliere PO?
Ook zijn op basis van literatuuronderzoek en praktijkvoorbeelden bouwstenen geformuleerd voor succesvol onderwijs aan jouw meertalige leerlingen.

In deze workshop gaat wetenschapsjournalist Mark Mieras veel uitgebreider in op het thema van zijn korte keynote. Muziek stimuleert de hersenen om goed te luisteren, en dat is belangrijk voor de taalontwikkeling en nog extra bij een tweede taal vol vreemde klanken. Zingend leren we sneller. Een levendig verhaal over de neuropsychologie van muziek – over leren, identiteit, sociaal verbinden en leren positief attent te zijn op het onverwachte. Er is ook aandacht voor andere vormen van cultuur zoals toneelspel en dans.
Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een onthullend en herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, die ooit cum laude afstudeerde in de theoretisch natuurkundige, is een warm pleitbezorger van onderwijs dat rekening houdt met hoe de hersenen werken.

Heb je al (een beetje) ervaring met het gebruik van A.I. bij jou in de klas, maar wil je meer weten over de uitgebreide mogelijkheden van een gratis AI generator? Dan is deze workshop iets voor jou.
Je leert onder andere hoe je geavanceerde prompts kan schrijven om lesopdrachten te maken. Ook denk je na over de ethische kant van de inzet van A.I. in de klas. Doe je mee?

Wat kun je morgen meteen doen met Artificiële Intelligentie (A.I.) in jouw klas?
Rik neemt je mee in de wondere wereld van A.I. Aan het einde van de workshop kun je aan de slag met gratis programma(s) die toepasbaar zijn in jouw lessen. Daarnaast word je aan het denken gezet over de ethische kant van A.I.. Doe je mee?

Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen en bereiden samen een les voor, die je morgen in je eigen klas kan geven. Na deze workshop kan je morgen aan de slag!

In de recent verschenen publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) is een samenhangend pedagogisch en didactisch kader gepresenteerd dat als basis kan dienen voor het lezen met begrip in de klas.
In deze masterclass diepen we dit kader uit, waarbij de nadruk ligt op het lezen met begrip vanuit een thema en hoe verschillende vormen van scaffolding tijdens de les kunnen worden ingezet om meertalige leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze workshop deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, o.a. met behulp van Planting Languages.

In deze workshop leer je hoe je door het geven van taalsteun in de rekenles kunt zorgen dat kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn, kunnen leren op hun eigen rekenniveau. We bespreken vormen van taalsteun en illustreren met concrete voorbeelden hoe je taalsteun kunt integreren in de rekenles.

Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze workshop deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.

Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze workshop krijg je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.

Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap aan de hand van bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de workshop weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.

In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. In deze workshop ontdek je hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.

Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont tijdens deze workshop verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).

In deze workshop laten we zien hoe je film en taal kunt integreren in je burgerschapsonderwijs voor nieuwkomers. Met als introductie een taalronde, laten wij jou ervaren hoe krachtig en verbindend het is om een nieuw persoon kort te ontmoeten. Hoe kun je echt contact maken en elkaar binnen een paar minuten beter leren kennen door verdiepende vragen te stellen vanuit nieuwsgierigheid.
Deze workshop is een samenwerking tussen Stichting Taalvorming en Stichting WIE BEN JIJ Film.

Deze interactieve workshop verkent de Oekraïense cultuur en Nederlandse tradities, met aandacht voor hun invloed op het onderwijs en de ontwikkeling van jonge scholieren. Hoe ziet het onderwijs in Oekraïne eruit? Wat zijn de verschillen met het Nederlandse onderwijs?
Belangrijkste aspecten:
* Intercultureel begrip
* Samenwerking met ouders
De workshop biedt praktische en concrete voorbeelden en direct toepasbare tips.

Gedurende deze masterclass wordt de inhoud van de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) gepresenteerd.
In de publicatie wordt de samenhang beschreven tussen meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. Naast theoretische kennis worden er ook praktische handvatten voor professionals in het (nieuwkomers)onderwijs gedeeld.

Muziek versterkt de taalontwikkeling, brengt verbinding, toont nieuwe talenten, verlaagt stress en werkt regulerend; dat gunnen we ieder kind.
In deze workshop kijken we een korte film over onze traumasensitieve muzieklessen, tonen onze methode en ervaren samen de kracht van muziek.
Kom naar de workshop en maak kans op een gratis try-out bij jou op school: drie lessen en een mini-concert in de klas!

Internationaal onderzoek toont aan dat investeren in emotionele competenties een belangrijke hefboom is voor positieve school- en welzijnsuitkomsten. Scholen besteden hier steeds meer aandacht aan maar scholen zijn een niet-neutrale socialisatiecontext. Het is dus tot nu toe onduidelijk hoe wat scholen doen rond emoties impact heeft op leerlingen in etnisch-culturele en talige diverse klassen want neen, de basisemoties zijn niet universeel!
In deze masterclass word je meegenomen naar het JEZ to Emotions onderzoek van de KU Leuven. Zij verkennen voor het eerst wat scholen doen rondom emoties en hoe ze denken over emoties in relatie tot het welzijn en de school belonging van leerlingen.

Internationaal onderzoek toont aan dat investeren in emotionele competenties een belangrijke hefboom is voor positieve school- en welzijnsuitkomsten. Scholen besteden hier steeds meer aandacht aan maar scholen zijn een niet-neutrale socialisatiecontext. Het is dus tot nu toe onduidelijk hoe wat scholen doen rond emoties impact heeft op leerlingen in etnisch-culturele en talige diverse klassen want neen, de basisemoties zijn niet universeel!
In deze masterclass word je meegenomen naar het JEZ to Emotions onderzoek van de KU Leuven. Zij verkennen voor het eerst wat scholen doen rondom emoties en hoe ze denken over emoties in relatie tot het welzijn en de school belonging van leerlingen.

Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze masterclass, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.

Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. In deze masterclass verkennen we ‘Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?’

Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn/cultureel sensitiviteit? Cultureel bewustzijn gaat over herkennen en begrijpen dat we allemaal gedragingen en waarden hebben die zijn gevormd door onze diverse culturele achtergronden. Wat de één beschouwt als acceptabel of gebruikelijk gedrag, kan in een andere cultuur totaal anders ervaren worden.
In deze workshop leer je hoe je TeamUp cultuursensitief inzet.

Dagelijkse taal en school-/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. De kennis van school-/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school.
Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar? In deze workshop gaan we in op de juiste mix.

Je weet dat betekenisvol samenhangend taalonderwijs van grote meerwaarde is voor álle kinderen op jouw school, ook voor nieuwkomers en meertalige leerlingen. Vraag je je af hoe je je team meekrijgt? Tijdens deze interactieve workshop krijg je handvatten voor succesvol veranderen en meer taalplezier op school.

In deze activerende workshop leer je wat de meerwaarde van betekenisvol samenhangend taalonderwijs is voor álle kinderen in groep 1 t/m 8, inclusief nieuwkomers en meertalige leerlingen. Je leert en oefent hoe je met rijke teksten taalstimulerende lessen kunt ontwerpen. Er is speciale aandacht voor jouw modelleergedrag en scaffolding.

Ben je IB’er, rekencoördinator, taalcoördinator of MT-lid op een reguliere school of nieuwkomersschool? En worstel je met de vraag hoe je het rekenonderwijs het beste inricht voor kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn? Praat dan mee tijdens deze workshop over kwesties zoals materiaalkeuze, leerlijnen, scaffolding en cultuurbewust rekenonderwijs.

Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.

Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? In deze workshop belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?

In Nederland groeit één op de drie kinderen op in een meertalige omgeving. Dit biedt culturele verrijking, maar ook onderwijsuitdagingen. Professor Orhan Agirdag bespreekt hoe pedagogische visies en praktijken binnen een interculturele benadering kunnen bijdragen aan gelijke onderwijskansen. De workshop behandelt schoolbeleid, digitale kansen en AI-toepassingen om leren te bevorderen.

De Koerden zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Veel Syrische vluchtelingenkinderen in Nederland zijn van Koerdische afkomst. Ze hebben soms als vluchteling ook in Turkije gewoond. Wat betekent de onderdrukking in die landen voor hun culturele identiteit, de talen die ze spreken en hun gevoel van veiligheid?
In deze workshop leer je meer over de Koerdische cultuur.

Een workshop waarin we je meenemen hoe je maatwerk kunt leveren in een zeer diverse groep. Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.

Je weet inmiddels waarom het goed is om ruimte te geven aan thuistalen en -culturen, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar echt vorm aan kunt geven.
In deze workshop geeft Frederike eerst een korte inleiding, maar daarna ga je zelf aan de slag. Er is op verschillende tafels van alles te zien: foto’s, talen, boeken, muziekinstrumenten, spelletjes en nog veel meer. Met de vragen op elke tafel wordt je aan het denken en uitwisselen gezet: wat zou jij in de praktijk willen brengen? Wat doet je collega al? Je gaat naar huis met verschillende ideeën voor o.a. in de groep, in je gebouw en in de communicatie met ouders.

Je weet inmiddels waarom het goed is om ruimte te geven aan thuistalen en -culturen, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar echt vorm aan kunt geven.
In deze workshop geeft Frederike eerst een korte inleiding, maar daarna ga je zelf aan de slag. Er is van alles te zien: foto’s, talen, boeken, muziekinstrumenten, spelletjes en nog veel meer. Met een werkblad vol vragen wordt je aan het denken en uitwisselen gezet: wat zou jij in de praktijk willen brengen? Wat doet je collega al? Je gaat naar huis met verschillende ideeën voor o.a. in de groep, in je gebouw en in de communicatie met ouders.

Juist de kinderen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de minste oefenkansen in de klas als het om spreken gaat. In deze workshop bespreken we aan de hand van de Videoroute Meertaligheid hoe je spreekkansen kunt creëren in meertalige klassen.

Hoe breng je ouders en school dichter bij elkaar? Hoe stimuleer je ouders om thuis, samen met hun kind, te spelen en te leren?
Met de verteltasmethode betrek je ouders bij het onderwijs aan hun kind. Met het materiaal uit de verteltas kunnen ouders spelenderwijs bijdragen aan de taalontwikkeling.
In deze workshop maak je kennis met de verteltasmethode: wat is het, hoe werkt het, wat levert het op? Ook kun je prachtige verteltassen bekijken, gemaakt door ouders.

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?

We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve doe-sessie leer je meer over interculturele communicatie.

De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?

In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is, om kinderen hun eigen ontwikkelopgave weer op te laten pakken.

In deze workshop nemen we de deelnemers mee in de ontwikkeling die Taalschool Utrecht in gang gezet heeft op het gebied van het versterken van het rekenonderwijs.
Deze workshop gaat over leren in interactie in de rekenles, en wordt benaderd vanuit de rekendidactiek en de theorie van de meertaligheid. De leerkracht schept voorwaarden voor de leerlingen waarin interactie mogelijk is. Kleine interventies kunnen al een groot verschil maken! Na deze workshop kan je kleine interventies toepassen in de eigen groep.

In deze masterclass staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding.

De Maakruimte is terug op de LOWAN studiedagen! Maak kennis met verrassende wereldse materialen en technieken en verrijk jouw creatieve lessen.
De Maakruimte is de hele dag open. Zie je een vrije plek? Neem plaats en ga aan de slag. Wil je alleen even rondkijken of blijf je liever de hele dag in deze creatieve broedplaats? Je bent van harte welkom in deze doe-sessie!

De gratis beschikbare Videoroute Meertaligheid ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs. Hij bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. In deze workshop ontdek je hoe je de Videoroute kunt inzetten bij expertisedeling.

In deze workshop verken je de kracht van creatief schrijven met nieuwkomers in de midden- en bovenbouw. Door creatief schrijven ontdekken leerlingen nieuwe manieren om taal te gebruiken en zichzelf uit te drukken.
In deze sessie ontvang je praktische tips en lesideeën. Aan het einde van de sessie krijg je een lesopzet mee om de volgende dag te gebruiken in jouw klas.

Creatief schrijven met nieuwkomers is een positieve manier om de taalvaardigheid te vergroten. In deze workshop krijg je praktische handvatten voor hoe je een zelfportret schrijft met nieuwkomers uit de midden- en bovenbouw.
Aan het einde van de sessie krijg je een lesopzet mee om de volgende dag te gebruiken in jouw klas.

Een workshop over het belang van de verbinding tussen leerkracht en leerling. Wat is daarvoor nodig? Waar moet je op letten? Echte verbondenheid van leerkracht en leerling is nodig om tot een positief (leer-)resultaat te komen. Kom kennismaken en ervaren hoe kickboksen hier een belangrijke rol in kan spelen.
Isaias Ramos en Pyretta Wijnia zijn eigenaar van SamenKansrijk. Zij geven workshops en trainingen (hulpverlening i.c.m. kickboksen) binnen onderwijsinstellingen. Zij delen hun ervaringen en gaan graag met jou in gesprek. Voel je welkom!

In deze workshop zullen we eerst via een aantal modellen kijken op welke kenmerken je zou kunnen letten om hoogbegaafde leerlingen te herkennen.
Omdat de focus in eerste instantie meestal vooral op taalverwerving ligt, wordt eventuele hoogbegaafdheid vaak niet herkend of niet begeleid. De leerling zelf heeft vaak nog onvoldoende woordenschat om aan te geven wat hij of zij nodig heeft of om frustratie over het onvoldoende uitdagende aanbod te kunnen uiten. En als de begaafdheid wel gezien wordt, hoe kun je dan voldoende uitdaging bieden als de woordenschat nog zo beperkt is?
Laten we samen kijken hoe we hun talenten in kunnen zetten om snel op een hoger niveau te komen.

Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze workshop weet je de belangrijkste ins en outs van TSO en ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.

Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn?
In deze masterclass vertel ik je wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenken we met elkaar hoe je daar in je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!

De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze masterclass leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.

Een workshop waarin we je meenemen hoe je maatwerk kunt leveren in een zeer diverse groep. Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.

In deze workshop leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van tijd. Beloofd.

Tijd kun je niet maken, keuzes wel. Welke je maakt heeft te maken met de beginsituatie en de context. De kwaliteit van het lesgeven moet voorop staan.
In deze workshop voor directie en kwaliteitscoördinatoren gaat Maja hierom dieper in op kennisontwikkeling van het team, het observeren van goed lesgeven in NT2 en de basis van goed lesontwerp.








Welkom op de LOWAN-PO studiedagen 2025. Samen met collega’s uit het hele land stappen we vandaag in de wereld van nieuwkomers. In deze opening o.a. een ontroerende bijdrage van drie bijzondere hoofdpersonen van vandaag, een update van de voorzitter van LOWAN PO en een keynote van Wetenschapsjournalist Mark Mieras.

TeamUp op School biedt gevluchte kinderen structuur, stabiliteit, veiligheid en ontspanning. Kinderen werken aan sociaal emotioneel leren door spel en beweging. Bij dit trauma sensitieve programma is het voor nieuwkomerskinderen mogelijk om op elk moment in te stappen. Doe mee met de workshop en ervaar zelf wat TeamUp op School precies doet en waardoor het werkt!

Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.

Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.

Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Met foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. In deze slotsessie indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.

Werk je sinds kort met Wereld Vol Woorden of ben je van plan met Wereld Vol Woorden te gaan werken? Dan is deze workshop voor jou!
We bespreken de basis van Wereld Vol Woorden, na deze workshop kan je enthousiast aan de slag.

Tijdens deze workshop maak je kennis hoe je interactieve, klassikale reken-wiskundelessen kunt verzorgen die alle leerlingen verder helpen in hun rekenontwikkeling, ongeacht hun startniveau. En zolang daarbij ruimte is voor het laten maken van eigen producties, bewegend leren en spel blijven leerlingen niet alleen gemotiveerd, ze gaan ook nog eens sneller door de leerstof dan bij het strikt volgen van reguliere methoden.
Kan iedere leerkracht dergelijke oefenlessen verzorgen? Ja, dat kan. Kom langs en breng het geleerde de volgende dag in de praktijk.

Werk je sinds kort met Wereld Vol Woorden of ben je van plan met Wereld Vol Woorden te gaan werken? Dan is deze workshop voor jou!
We bespreken de basis van Wereld Vol Woorden, na deze workshop kan je enthousiast aan de slag.

Ontdek praktische drama-opdrachten die taalontwikkeling, lichaamstaal en culturele verbinding stimuleren. Ervaar energieke werkvormen die direct toepasbaar zijn voor nieuwkomers.
Theaterdocenten Ruth den Hertog en Elsbeth Endeman nemen je, in deze doe-sessie, mee in de wereld van spelenderwijs leren.

Ontdek praktische dramaopdrachten die taalontwikkeling, lichaamstaal en culturele verbinding stimuleren. Ervaar energieke werkvormen die direct toepasbaar zijn voor nieuwkomers.
Theaterdocenten Ruth den Hertog en Elsbeth Endeman nemen je, in deze doe-sessie, mee in de wereld van spelenderwijs leren.

Muziek versterkt de taalontwikkeling, brengt verbinding, toont nieuwe talenten, verlaagt stress en werkt regulerend; dat gunnen we ieder kind.
In deze workshop kijken we een korte film over onze traumasensitieve muzieklessen, tonen onze methode en ervaren samen de kracht van muziek.
Kom naar de workshop en maak kans op een gratis try-out bij jou op school: drie lessen en een mini-concert in de klas!

De nieuwkomer stapt jouw school binnen. Tijdens de ‘sterke start’ bepaal je voor de leerling per vakgebied de ontwikkeling die je in het eerste jaar verwacht. We noemen dit het ‘doorstroomperspectief eerste jaar’.
De LOWAN-leerlijnen helpen daarbij. Hoe? Dat leer je in deze workshop. Na de informatie oefenen we met fictieve casussen. Neem ze na afloop mee.

Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren, verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen. In deze workshop leer je hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.

Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht de uitdaging om zo met kinderen, die weinig tot geen Nederlands kennen, te praten, dat ze zich gehoord, gezien en veilig voelen. In deze workshop leer je hoe het brein werkt. Vanuit dat theoretische kader krijg je praktische handvatten om kinderen zelf-regulatie te leren.
We besteden speciale aandacht aan het differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.

Nieuwkomersschool Kuna Mondo verdiept Wereld vol woorden -thematisch met actieve taalactiviteiten. De leerlijn grammatica van Zien is snappen is geïntegreerd, er worden taaldenkgesprekken gevoerd, teksten geschreven, gelezen en gewerkt met Grej of the day: betekenisvol en wereldoriënterend. In de workshop zie je hoe.

Laat je inspireren door TinekeMuziek. Als muziekdocent biedt zij muzieklessen op maat aan, die aansluiten bij actuele thema’s van de school, specifiek bedoeld om woordenschat te vergroten en te consolideren.
Na de workshop kan je een lesvoorbeeld meenemen om de volgende dag aan de slag te gaan. Vandaag in de workshop, morgen in de klas!

Een praktisch inkijkje van TinekeMuziek. Aan de hand van de methode ‘Wereld vol Woorden’ neemt zij jou mee naar ‘Muziek is een Taal’. Een waardevolle toevoeging om woordenschat te vergroten en te consolideren.
Na de workshop kun je een lesvoorbeeld meenemen om de volgende dag aan de slag te gaan. Nieuwsgierig? Vandaag in de workshop, morgen in de klas!

Beleef een dynamische sessie waarin we bewegingsonderwijs volgens de methodiek van Skills4life nieuw leven inblazen. Met modellen en methodieken als “praatje, plaatje, daadje” leren we hoe groepsdynamiek en bewegingsonderwijs werkt. Samen creëren we activiteiten die écht werken – loopt het, lukt het, maar vooral leeft het?
Kom meedoen, in de doe-sessie, en maak het verschil voor de kids!
Deze methodiek ondersteunt nieuwkomers door de groepsdynamiek te versterken in een veilige en speelse omgeving. Een perfecte manier om iedereen in beweging te krijgen én erbij te betrekken!

Ontdek hoe je met de Bizzie-kaarten van Skills4Life leren en bewegen kunt combineren! In deze inspirerende workshop ervaar je hoe je beweging integreert in het leerproces. Leer hoe je je eigen ideeën ontwikkelt en direct toepast, zodat kids op jouw school actief én effectief leren.
Beweging is een krachtige manier om taal en vaardigheden te leren, vooral voor nieuwkomers. Met de Bizzie-kaarten kun je taalontwikkeling en integratie spelenderwijs stimuleren!
De Bizzie-kaarten zijn te koop bij Skills4Life (39,95), maar ook zonder de kaarten kun je direct aan de slag met deze methodiek.

Bij het onderwijs aan nieuwkomers speelt burgerschapsonderwijs een grote rol. Je leert kinderen hoe ze om moeten gaan met culturele verschillen en leert ze stap voor stap meer over de Nederlandse samenleving.
In deze workshop leer je welke stappen je kunt zetten om je burgerschapsonderwijs (nog beter) aan te laten passen bij jouw doelgroep en leer je keuzes te maken om zo te komen tot een concreet doelgericht aanbod.
LOWAN-PO heeft hiervoor in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap en onderwijsprofessionals uit het hele land de afgelopen maanden gewerkt aan een handreiking burgerschapsonderwijs aan nieuwkomers. Deze nieuwe handreiking vormt de leidraad van de workshop en wordt na afloop gratis beschikbaar gesteld.

Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze workshop krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.

Een meertalige boekencollectie in de schoolbibliotheek zorgt voor een rijk taalaanbod in de thuistalen en lezen in de voorkeurstaal stimuleert de leesmotivatie van leerlingen. Welke soorten boeken zijn er en hoe kom je eraan? In deze sessie krijg je concrete boekentips en ideeën om thematisch aan de slag te gaan.

Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je, tijdens deze masterclass, mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Vanuit de Inspectie van het Onderwijs zijn onderwijsinspecteurs aanwezig die veel scholen bezoeken met nieuwkomersleerlingen. Waar kijken zij naar? Heb je een specifieke vraag of vind je dat de inspectie het anders zou moeten doen? Loop gerust binnen en ga in gesprek!

Ben je trots op jullie aanpak in het onderwijs aan nieuwkomers en wil je dat graag delen met OCW? Of heb je vragen aan OCW over het onderwijs aan nieuwkomers?
Schrijf je dan in voor één van de sessies ‘In gesprek met OCW’.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

Rekenen gaat over denken in abstracte vorm en taal. Het is belangrijk om jonge kinderen kennis te laten maken met die abstractie en bijbehorende begrippen. Hoe doe je dat en hoe betrek je NT2 leerlingen bij de rekenles?
Tanja Faber laat je ervaren in een mini-les rekenen hoe je dat in/met jouw klas kunt doen.

In deze masterclass delen we inzichten uit onderzoek naar de opvallend hoge instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen in het SO in de Brainportregio. Wie zijn deze leerlingen? En waar liggen kansen in het reguliere PO?
Ook zijn op basis van literatuuronderzoek en praktijkvoorbeelden bouwstenen geformuleerd voor succesvol onderwijs aan jouw meertalige leerlingen.

In deze masterclass gaat wetenschapsjournalist Mark Mieras veel uitgebreider in op het thema van zijn korte keynote. Muziek stimuleert de hersenen om goed te luisteren, en dat is belangrijk voor de taalontwikkeling en nog extra bij een tweede taal vol vreemde klanken. Zingend leren we sneller. Een levendig verhaal over de neuropsychologie van muziek – over leren, identiteit, sociaal verbinden en leren positief attent te zijn op het onverwachte. Er is ook aandacht voor andere vormen van cultuur zoals toneelspel en dans.
Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een onthullend en herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, die ooit cum laude afstudeerde in de theoretisch natuurkundige, is een warm pleitbezorger van onderwijs dat rekening houdt met hoe de hersenen werken.

Heb je al (een beetje) ervaring met het gebruik van A.I. bij jou in de klas, maar wil je meer weten over de uitgebreide mogelijkheden van een gratis AI generator? Dan is deze workshop iets voor jou.
Je leert onder andere hoe je geavanceerde prompts kan schrijven om lesopdrachten te maken. Ook denk je na over de ethische kant van de inzet van A.I. in de klas. Doe je mee?

Wat kun je morgen meteen doen met Artificiële Intelligentie (A.I.) in jouw klas?
Rik neemt je mee in de wondere wereld van A.I. Aan het einde van de workshop kun je aan de slag met gratis programma(s) die toepasbaar zijn in jouw lessen. Daarnaast word je aan het denken gezet over de ethische kant van A.I.. Doe je mee?

Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen en bereiden samen een les voor, die je morgen in je eigen klas kan geven. Na deze workshop kan je morgen aan de slag!

In de recent verschenen publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) is een samenhangend pedagogisch en didactisch kader gepresenteerd dat als basis kan dienen voor het lezen met begrip in de klas.
In deze masterclass diepen we dit kader uit, waarbij de nadruk ligt op het lezen met begrip vanuit een thema en hoe verschillende vormen van scaffolding tijdens de les kunnen worden ingezet om meertalige leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze workshop deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, o.a. met behulp van Planting Languages.

In deze workshop leer je hoe je door het geven van taalsteun in de rekenles kunt zorgen dat kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn, kunnen leren op hun eigen rekenniveau. We bespreken vormen van taalsteun en illustreren met concrete voorbeelden hoe je taalsteun kunt integreren in de rekenles.

Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze workshop deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.

Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze workshop krijg je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.

Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap aan de hand van bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de workshop weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.

In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. In deze workshop ontdek je hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.

Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont tijdens deze workshop verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).

In deze workshop laten we zien hoe je film en taal kunt integreren in je burgerschapsonderwijs voor nieuwkomers. Met als introductie een taalronde, laten wij jou ervaren hoe krachtig en verbindend het is om een nieuw persoon kort te ontmoeten. Hoe kun je echt contact maken en elkaar binnen een paar minuten beter leren kennen door verdiepende vragen te stellen vanuit nieuwsgierigheid.
Deze workshop is een samenwerking tussen Stichting Taalvorming en Stichting WIE BEN JIJ Film.

Deze interactieve workshop verkent de Oekraïense cultuur en Nederlandse tradities, met aandacht voor hun invloed op het onderwijs en de ontwikkeling van jonge scholieren. Hoe ziet het onderwijs in Oekraïne eruit? Wat zijn de verschillen met het Nederlandse onderwijs?
Belangrijkste aspecten:
* Intercultureel begrip
* Samenwerking met ouders
De workshop biedt praktische en concrete voorbeelden en direct toepasbare tips.

Gedurende deze masterclass wordt de inhoud van de publicatie Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs (Wouters et al., 2024) gepresenteerd.
In de publicatie wordt de samenhang beschreven tussen meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs. Naast theoretische kennis worden er ook praktische handvatten voor professionals in het (nieuwkomers)onderwijs gedeeld.

Muziek versterkt de taalontwikkeling, brengt verbinding, toont nieuwe talenten, verlaagt stress en werkt regulerend; dat gunnen we ieder kind.
In deze workshop kijken we een korte film over onze traumasensitieve muzieklessen, tonen onze methode en ervaren samen de kracht van muziek.
Kom naar de workshop en maak kans op een gratis try-out bij jou op school: drie lessen en een mini-concert in de klas!

Internationaal onderzoek toont aan dat investeren in emotionele competenties een belangrijke hefboom is voor positieve school- en welzijnsuitkomsten. Scholen besteden hier steeds meer aandacht aan maar scholen zijn een niet-neutrale socialisatiecontext. Het is dus tot nu toe onduidelijk hoe wat scholen doen rond emoties impact heeft op leerlingen in etnisch-culturele en talige diverse klassen want neen, de basisemoties zijn niet universeel!
In deze masterclass word je meegenomen naar het JEZ to Emotions onderzoek van de KU Leuven. Zij verkennen voor het eerst wat scholen doen rondom emoties en hoe ze denken over emoties in relatie tot het welzijn en de school belonging van leerlingen.

Ons brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Bij kinderen die grote veranderingen moeten verwerken kan het leren van nieuwe dingen lastig zijn. Laat kinderen zich gehoord, gezien en veilig voelen door met ze te praten.
In deze masterclass leren we hoe het brein werkt en krijg je praktische handvatten om kinderen zelfregulatie te leren. Daarbij aandacht voor differentiëren op taalniveau, zodat je zelfs kinderen die nauwelijks Nederlands spreken effectief kunt ondersteunen.

Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze masterclass, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.

Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. In deze masterclass verkennen we ‘Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?’

Hoe ontwikkel je cultureel bewustzijn/cultureel sensitiviteit? Cultureel bewustzijn gaat over herkennen en begrijpen dat we allemaal gedragingen en waarden hebben die zijn gevormd door onze diverse culturele achtergronden. Wat de één beschouwt als acceptabel of gebruikelijk gedrag, kan in een andere cultuur totaal anders ervaren worden.
In deze workshop leer je hoe je TeamUp cultuursensitief inzet.

Dagelijkse taal en school-/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. De kennis van school-/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school.
Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar? In deze workshop gaan we in op de juiste mix.

Je weet dat betekenisvol samenhangend taalonderwijs van grote meerwaarde is voor álle kinderen op jouw school, ook voor nieuwkomers en meertalige leerlingen. Vraag je je af hoe je je team meekrijgt? Tijdens deze interactieve workshop krijg je handvatten voor succesvol veranderen en meer taalplezier op school.

In deze activerende workshop leer je wat de meerwaarde van betekenisvol samenhangend taalonderwijs is voor álle kinderen in groep 1 t/m 8, inclusief nieuwkomers en meertalige leerlingen. Je leert en oefent hoe je met rijke teksten taalstimulerende lessen kunt ontwerpen. Er is speciale aandacht voor jouw modelleergedrag en scaffolding.

Ben je IB’er, rekencoördinator, taalcoördinator of MT-lid op een reguliere school of nieuwkomersschool? En worstel je met de vraag hoe je het rekenonderwijs het beste inricht voor kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn? Praat dan mee tijdens deze workshop over kwesties zoals materiaalkeuze, leerlijnen, scaffolding en cultuurbewust rekenonderwijs.

Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.

Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? In deze workshop belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?

De Koerden zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Veel Syrische vluchtelingenkinderen in Nederland zijn van Koerdische afkomst. Ze hebben soms als vluchteling ook in Turkije gewoond. Wat betekent de onderdrukking in die landen voor hun culturele identiteit, de talen die ze spreken en hun gevoel van veiligheid?
In deze workshop leer je meer over de Koerdische cultuur.

Een workshop waarin we je meenemen hoe je maatwerk kunt leveren in een zeer diverse groep. Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.

Je weet inmiddels waarom het goed is om ruimte te geven aan thuistalen en -culturen, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar echt vorm aan kunt geven.
In deze workshop geeft Frederike eerst een korte inleiding, maar daarna ga je zelf aan de slag. Er is op verschillende tafels van alles te zien: foto’s, talen, boeken, muziekinstrumenten, spelletjes en nog veel meer. Met de vragen op elke tafel wordt je aan het denken en uitwisselen gezet: wat zou jij in de praktijk willen brengen? Wat doet je collega al? Je gaat naar huis met verschillende ideeën voor o.a. in de groep, in je gebouw en in de communicatie met ouders.

Je weet inmiddels waarom het goed is om ruimte te geven aan thuistalen en -culturen, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar echt vorm aan kunt geven.
In deze workshop geeft Frederike eerst een korte inleiding, maar daarna ga je zelf aan de slag. Er is van alles te zien: foto’s, talen, boeken, muziekinstrumenten, spelletjes en nog veel meer. Met een werkblad vol vragen wordt je aan het denken en uitwisselen gezet: wat zou jij in de praktijk willen brengen? Wat doet je collega al? Je gaat naar huis met verschillende ideeën voor o.a. in de groep, in je gebouw en in de communicatie met ouders.

Juist de kinderen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de minste oefenkansen in de klas als het om spreken gaat. In deze workshop bespreken we aan de hand van de Videoroute Meertaligheid hoe je spreekkansen kunt creëren in meertalige klassen.

Hoe breng je ouders en school dichter bij elkaar? Hoe stimuleer je ouders om thuis, samen met hun kind, te spelen en te leren?
Met de verteltasmethode betrek je ouders bij het onderwijs aan hun kind. Met het materiaal uit de verteltas kunnen ouders spelenderwijs bijdragen aan de taalontwikkeling.
In deze workshop maak je kennis met de verteltasmethode: wat is het, hoe werkt het, wat levert het op? Ook kun je prachtige verteltassen bekijken, gemaakt door ouders.

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de docenten alle thema’s muzikaal behandelen. Met grappige zangoefeningen besteden we heel bewust aandacht aan woordbegrip, klankvorming en uitspraak, want zingend gaat alles veel makkelijker!

De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?

We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve doe-sessie leer je meer over interculturele communicatie.

De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere resultaten, zonder nieuwe methodes te gebruiken?

In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is, om kinderen hun eigen ontwikkelopgave weer op te laten pakken.

In deze workshop nemen we de deelnemers mee in de ontwikkeling die Taalschool Utrecht in gang gezet heeft op het gebied van het versterken van het rekenonderwijs.
Deze workshop gaat over leren in interactie in de rekenles, en wordt benaderd vanuit de rekendidactiek en de theorie van de meertaligheid. De leerkracht schept voorwaarden voor de leerlingen waarin interactie mogelijk is. Kleine interventies kunnen al een groot verschil maken! Na deze workshop kan je kleine interventies toepassen in de eigen groep.

In deze masterclass staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding.

De Maakruimte is terug op de LOWAN studiedagen! Maak kennis met verrassende wereldse materialen en technieken en verrijk jouw creatieve lessen.
De Maakruimte is de hele dag open. Zie je een vrije plek? Neem plaats en ga aan de slag. Wil je alleen even rondkijken of blijf je liever de hele dag in deze creatieve broedplaats? Je bent van harte welkom in deze doe-sessie!

De gratis beschikbare Videoroute Meertaligheid ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs. Hij bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. In deze workshop ontdek je hoe je de Videoroute kunt inzetten bij expertisedeling.

In deze workshop verken je de kracht van creatief schrijven met nieuwkomers in de midden- en bovenbouw. Door creatief schrijven ontdekken leerlingen nieuwe manieren om taal te gebruiken en zichzelf uit te drukken.
In deze sessie ontvang je praktische tips en lesideeën. Aan het einde van de sessie krijg je een lesopzet mee om de volgende dag te gebruiken in jouw klas.

Creatief schrijven met nieuwkomers is een positieve manier om de taalvaardigheid te vergroten. In deze workshop krijg je praktische handvatten voor hoe je een zelfportret schrijft met nieuwkomers uit de midden- en bovenbouw.
Aan het einde van de sessie krijg je een lesopzet mee om de volgende dag te gebruiken in jouw klas.

Een workshop over het belang van de verbinding tussen leerkracht en leerling. Wat is daarvoor nodig? Waar moet je op letten? Echte verbondenheid van leerkracht en leerling is nodig om tot een positief (leer-)resultaat te komen. Kom kennismaken en ervaren hoe kickboksen hier een belangrijke rol in kan spelen.
Isaias Ramos en Pyretta Wijnia zijn eigenaar van SamenKansrijk. Zij geven workshops en trainingen (hulpverlening i.c.m. kickboksen) binnen onderwijsinstellingen. Zij delen hun ervaringen en gaan graag met jou in gesprek. Voel je welkom!

In deze workshop zullen we eerst via een aantal modellen kijken op welke kenmerken je zou kunnen letten om hoogbegaafde leerlingen te herkennen.
Omdat de focus in eerste instantie meestal vooral op taalverwerving ligt, wordt eventuele hoogbegaafdheid vaak niet herkend of niet begeleid. De leerling zelf heeft vaak nog onvoldoende woordenschat om aan te geven wat hij of zij nodig heeft of om frustratie over het onvoldoende uitdagende aanbod te kunnen uiten. En als de begaafdheid wel gezien wordt, hoe kun je dan voldoende uitdaging bieden als de woordenschat nog zo beperkt is?
Laten we samen kijken hoe we hun talenten in kunnen zetten om snel op een hoger niveau te komen.

Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze workshop weet je de belangrijkste ins en outs van TSO en ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.

Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn?
In deze masterclass vertel ik je wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenken we met elkaar hoe je daar in je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!

De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze masterclass leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.

Een workshop waarin we je meenemen hoe je maatwerk kunt leveren in een zeer diverse groep. Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.

In deze workshop leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van tijd. Beloofd.

Tijd kun je niet maken, keuzes wel. Welke je maakt heeft te maken met de beginsituatie en de context. De kwaliteit van het lesgeven moet voorop staan.
In deze workshop voor directie en kwaliteitscoördinatoren gaat Maja hierom dieper in op kennisontwikkeling van het team, het observeren van goed lesgeven in NT2 en de basis van goed lesontwerp.
