Ben jij betrokken bij het onderwijs aan nieuwkomers en wil je jouw kennis, vaardigheden en netwerk verder uitbreiden? Kom dan naar een van de LOWAN-studiedagen op dinsdag 25 of woensdag 26 maart 2025 in het NBC in Nieuwegein.
Het thema van deze studiedagen is: Sta(p) in de wereld van nieuwkomers. Tijdens deze dagen staan onder andere omgaan met cultuurverschillen en diversiteit, ouderbetrokkenheid, taalleren, meertaligheid en creativiteit centraal.
Gedurende de dag kun je kiezen uit diverse workshops en sessies die je helpen om je eigen praktijk te verrijken.
Wat kun je verwachten?
- Workshops, lezingen & doe-sessies: Van praktische tools voor interculturele communicatie tot het verdiepen van je kennis over culturele verschillen en hoe je deze kunt benutten in je werk.
- Inspiratie & Vernieuwing: Laat je verrassen door nieuwe (wetenschappelijke) inzichten, aanpakken en creatieve werkvormen die je direct kunt toepassen in je werk met nieuwkomers.
- Interactie & Netwerken: Maak kennis met collega’s uit andere organisaties en regio’s deel ervaringen en breid je netwerk uit.
- Interactieve markt: Een markt waarin vertrouwde uitgevers en pioniers een plek krijgen zodat jij kunt kennismaken met de nieuwste materialen.
Na deze dag ga je naar huis met waardevolle kennis en praktische tools die je direct kunt inzetten in je dagelijks werk. Je hebt nieuwe inzichten opgedaan, bent geïnspireerd door verschillende benaderingen en hebt je persoonlijke ontwikkeling een boost gegeven.
Zet de stap in de wereld van interculturele samenwerking en meld je snel aan voor deze unieke en verrijkende studiedag!
Tip: Wil je er zeker van zijn dat je erbij bent op de door jou gewenste dag, schrijf je dan snel in.
Sprekers en sessies
Leony Coppens
Batja Mesquita
Jitske Kramer
Frederike Groothoff
Mark Mieras
Orhan Agirdag
Een indruk van de sessies
Op dit moment zijn we druk bezig met het vaststellen van het definitieve programma. Houd deze pagina goed in de gaten om te zien welke sprekers zijn toegevoegd.
Een indruk van de sessies
Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?
Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.
Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze 60 minuten over de belangrijkste ins en outs van TSO ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.
Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. Een lezing met indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.
Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.
Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn? Tijdens deze workshop vertelt Leony Coppens wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenk je met elkaar hoe je daarin je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!
In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. Ontdek hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.
Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze lezing, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.
Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.
Dagelijkse taal en school/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. Maar, de kennis van school/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school. Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar?
Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).
Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? Ook belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?
In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is.
Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap a.d.h.v. bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de sessie weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.
Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze bijeenkomst krijgt je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.
Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen samen een les en bereiden er eentje voor die je morgen in je eigen klas kan geven.
In deze lezing staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding
Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze sessie deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.
De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze sessie leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.
Hoe kun je maatwerk leveren in een zeer diverse groep? Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.
We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve inspiratiesessie leer je meer over interculturele communicatie.
Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe collega’s mee kan nemen.
Deze workshop gaat over traumasensitief onderwijs (TSO). Wat houdt het in en waarom is het van belang voor nieuwkomers? Hoe kun je traumasensitief onderwijs bieden als je niet weet wat kinderen hebben meegemaakt?
Na deze 60 minuten over de belangrijkste ins en outs van TSO ben je geïnspireerd om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken.
Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Wat vraagt het en hoe kan het de samenwerking verbeteren?
Hoe kun je samenleven met al die verschillende levensovertuigingen? Zeker op jouw school waarin kinderen van allerlei culturele achtergronden samenkomen. Zijn er dan ook kansen voor het leren samenleven, juist bij jou op school?
Theatermaker Erik Renkema verzorgt een speelse en beeldende theatervoorstelling waar deze prikkelende vragen aan de orde komen.
Versterken van veerkracht staat centraal bij traumasensitief onderwijs. Maar wat verstaan we daaronder en waarom is dit juist bij nieuwkomers van groot belang? En wat kan jouw rol hierin zijn?
ln 60 minuten vertel ik je wat de belangrijkste pijlers van veerkracht zijn en bedenken we met elkaar hoe je daar in je eigen praktijk handen en voeten aan kunt geven. Inspiratie verzekerd!
Antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via foto’s, beelden en verhalen neemt Jitske je tijdens deze slotsessie mee naar andere culturen. Via deze bijzondere reiservaringen ontdek je hoe mensen over de hele wereld tegen vergelijkbare zaken aanlopen: hoe om te gaan met verandering, leiderschap, conflict en afscheid. De ontroerende en confronterende ontmoetingen geven stof tot nadenken. Een lezing met indrukwekkende persoonlijke verhalen, filmfragmenten en prachtige beelden. Tijdens deze slotsessie wordt jouw eigen wereldbeeld flink op de proef gesteld en leer je kijken als een antropoloog.
Batja Mesquita is sociaal psycholoog, emotie-onderzoeker en pionier op het gebied van culturele psychologie en onder andere als hoogleraar psychologie verbonden aan de KU Leuven. Mesquita is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van culturele verschillen in emoties. Haar meest recente onderzoek richt zich op de rol van emoties in multiculturele samenlevingen. In maart 2024 verscheen de Nederlandse vertaling van het boek ‘Between us. How cultures creates emotions’. ‘De emoties tussen ons’ is een fascinerend boek over de psychologie van culturele verschillen in communicatie. Tijdens deze lezing, vol met interessante verhalen en voorbeelden uit onderzoek, zal het publiek een reis maken langs verschillende culturen, die toont hoe verschillend emotionele levens kunnen zijn, hoe hiermee te werken en te leven.
Soms spreekt een kind niet op school. Ook niet in de moedertaal. Is het verlegen? Of is er meer aan de hand? Eustache neemt je mee in de wereld van het stille kind. Hij heeft veel ervaring met selectief mutisme; kinderen kunnen dan wel praten, maar worden door angst geblokkeerd.
In de boeken ‘aap leest een letter’ en ‘aap zoekt een woord’ staan niet de 26 letters van het alfabet, maar wel de klanken centraal. Ontdek hoe je deze boeken kunt gebruiken voor klankonderwijs op maat van jouw leerlingen. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips.
Ontdek de speldoos ‘aap kiest een kaart’ waarmee kinderen al spelend de klank-tekenkoppeling leren te maken en ontdekken hoe woorden zijn opgebouwd. Auteur en logopediste Isabelle Gielen toont verschillende werkvormen en geeft tips. Ze toont ook de mogelijkheden voor klankonderwijs met het nieuwe spel ‘aap vangt kip’ (verschijnt mei 2025).
Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? Ook belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar een taalschool gaan?
Dagelijkse taal en school/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. Maar, de kennis van school/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school. Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe verweef je dat met elkaar?
Werk jij al meerdere jaren in het nieuwkomersonderwijs en ben je benieuwd naar hoe je burgerschap a.d.h.v. bouwstenen op een goede manier kunt inzetten in de dagelijkse praktijk? En wil je met ideeën of overdenkingen de sessie weer verlaten? Dan ben je in deze interactieve sessie op het juiste adres.
Werk je net in het nieuwkomersonderwijs en wil je tools om het burgerschapsonderwijs goed neer te zetten in jouw groep en/of op school? Kom dan naar deze interactieve sessie. Tijdens deze bijeenkomst krijgt je ideeën waar je direct mee aan de slag kunt.
In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken om aan te sluiten bij het kind. Ondersteunend beeldmateriaal bevestigt dat aansluiten de sleutel is.
In deze lezing staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie kunnen we inzicht krijgen in de schema’s en daarop aansluiten tijdens de spelbegeleiding.
Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben zij zelf? In deze sessie deel ik ervaringen opgedaan tijdens ons meertaligheidsspreekuur, oa. met behulp van Planting Languages.
Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen samen een les en bereiden er eentje voor die je morgen in je eigen klas kan geven.
Hoe kun je maatwerk leveren in een zeer diverse groep? Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven voor beginners tot schrijfactiviteiten voor gevorderden binnen 1 klas.
We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met leerlingen en ouders met diverse achtergronden tot stand? Tijdens deze interactieve inspiratiesessie leer je meer over interculturele communicatie.
De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas.
In deze sessie leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die je helpen bij het voeren van ‘het goede gesprek’.
Praktische informatie
Datum: 25 & 26 maart 2025
Tijd: 09.00 (inloop) – 16.15 (borrel)
Kosten: €180,- (excl.btw)
Op dit moment is het mogelijk om in te schrijven. In het voorjaar kunnen deelnemers via de speciale LOWAN studiedagen app hun programma samenstellen.
De studiedagen organiseren we in het NBC in Nieuwegein. Dit congrescentrum is makkelijk te bereiken met het OV (tram vanaf Utrecht CS), de auto of de fiets.
Meld je aan voor de landelijke studiedagen!
Dinsdag 25 maart
Leuk dat je/jullie naar de LOWAN-studiedag komt/komen. Via onderstaande link kun je je individueel aanmelden en is het ook mogelijk om meerdere teamleden in één keer aan te melden.
De PO-Raad ondersteunt ons bij het verwerken van de inschrijvingen. Na het klikken op de onderstaande link word je doorgestuurd naar de aanmeldpagina. Indien je nog geen account hebt bij de PO-Raad, moet deze eerst worden aangemaakt. Na het invullen van de gegevens is het mogelijk om de inschrijving te voltooien. Aan het einde van deze inschrijving volgt een overzicht met alle ingevulde gegevens. Heb je het formulier goed ingevuld, dan klik je op ‘verstuur’. Je inschrijving is gelukt als je een bevestigingsmail hebt ontvangen op het opgegeven emailadres.
Heb je vragen over aanmelden? Stuur dan een mail naar de LOWAN helpdesk.
Woensdag 26 maart
Leuk dat je/jullie naar de LOWAN-studiedag komt/komen. Via onderstaande link kun je je individueel aanmelden en is het ook mogelijk om meerdere teamleden in één keer aan te melden.
De PO-Raad ondersteunt ons bij het verwerken van de inschrijvingen. Na het klikken op de onderstaande link word je doorgestuurd naar de aanmeldpagina. Indien je nog geen account hebt bij de PO-Raad, moet deze eerst worden aangemaakt. Na het invullen van de gegevens is het mogelijk om de inschrijving te voltooien. Aan het einde van deze inschrijving volgt een overzicht met alle ingevulde gegevens. Heb je het formulier goed ingevuld, dan klik je op ‘verstuur’. Je inschrijving is gelukt als je een bevestigingsmail hebt ontvangen op het opgegeven emailadres.
Heb je vragen over aanmelden? Stuur dan een mail naar de LOWAN helpdesk.