Onderwijs aan nieuwkomers
Leerlijnen voor elk vakgebied
Met grote verschillen tussen leerlingen, is het voor jou als leerkracht een flinke uitdaging om in korte tijd zo veel mogelijk schoolse kennis en de Nederlandse taal bij te brengen. Om je daarbij te helpen heeft een werkgroep van experts uit het nieuwkomersveld leerlijnen (PO) ontwikkeld.
In de leerlijnen staat steeds wat in de eerste fase aan bod moet komen voor een goede aansluiting met het regulier onderwijs. Als leerkracht kun je de leerlijnen gebruiken als handvat om jouw onderwijs doelgericht vorm te geven.
Animatievideo’s leerlijnen
Met de leerlijnen voor nieuwkomers kun je een leerroute samenstellen die rekening houdt met de kennis, vaardigheden én behoeftes van elke leerling. Zo zorg je voor een zo goed mogelijke aansluiting bij leeftijdsgenoten in de reguliere klas.
Werken met de leerdoelen
Werken met de leerdoelen doe je door cyclisch te werken met de leerlijnen hierdoor breng je de ontwikkeling van de leerling goed in beeld, pas je het onderwijs aan op de eventueel veranderende onderwijsbehoeften van de leerling en blijf je hoge verwachtingen hebben. Op die manier draag je bij aan de onderwijskansen van de leerling en zorg je voor een zo goed mogelijke aansluiting bij leeftijdsgenoten in de reguliere klas. Het ‘stappenplan leerlijnen’ beschrijft het cyclisch werken met de leerlijnen.
-
Stap 1: Beginsituatie bepalen en doelen stellen
Per domein bepaal je voor de leerlingen in jouw groep aan welke leerdoelen ze de komende onderwijsperiode gaan werken. Je werkt hierbij op de langere termijn toe naar doorstroom naar het regulier onderwijs.
Je stemt de doelen af op de leeftijd van de leerlingen. Ook kijk je hoe je kunt inspelen op eventuele onderwijservaring. Van welke kennis en competenties kunnen leerlingen gebruik maken?
-
Stap 2: Onderwijsaanbod afstemmen en uitvoeren
Op basis van de leerdoelen bepaal je het onderwijsaanbod. Welke onderdelen uit de methode en welke materialen sluiten het beste aan? Je kijkt steeds welke instructie en oefeningen nodig zijn, zodat de leerlingen de volgende stap in hun ontwikkeling kunnen zetten.
-
Stap 3: Monitoren
Je houdt de vorderingen van de leerlingen bij door observatie en toetsing. Je kijkt hierbij niet alleen naar toetsscores, maar vooral ook naar leerdoelen. Zijn die behaald? En in welke mate worden ze beheerst? Ook monitor je het tempo waarin leerlingen leerdoelen behalen. Meer informatie over vastleggen informatie? Klik hier.
-
Stap 4: Evalueren en bijstellen
Tijdens en na elke onderwijsperiode kijk je waar de leerlingen in hun ontwikkeling staan. In hoeverre zijn de leerdoelen behaald? Je stelt nieuwe doelen voor de komende periode vast en past daar het onderwijsaanbod opnieuw op aan. Zie ook leerlingvolgsysteem.
Animatie
Hoe werk je met doelen?
Hiernaast zie je Nada. Nada start nieuw op een school, ze is 9 jaar.
Over een jaar is Nada 10 jaar en verwachten we dat ze doorstroomt naar groep 6.
In de animatie zie je hoe de leerkracht dit aanpakt.
- Eerste 3 weken observatieperiode + vaststellen beginsituatie
- Daarna bepalen leerdoelen komende periode
- Op basis van de leerdoelen wordt de aanpak en instructie bepaald
- Na de periode kijken wat Nada wel/niet kan
- Leerdoelen bepalen voor de komende periode
Onderwijs aan nieuwkomers vraagt om te voorzien in onderwijsbehoeften die passen bij de ontwikkeling van het leren van een nieuwe taal en het nieuw zijn in een groep/school in een wellicht nog onbekend land. Welke dit zijn lees je in dit overzicht.
Onderwijsbehoeften nieuwkomersleerlingBreng de groei van leerlingen in kaart
Hoe kun je de ontwikkeling van nieuwkomersleerlingen en kleuters overzichtelijk en digitaal monitoren? SchoolKr8 is een leerlingvolgsysteem dat speciaal gemaakt is voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar in het nieuwkomersonderwijs.
Meer informatie SchoolKr8De basis
De basis van de leerlijnen wordt gevormd door inhoudelijke leerdoelen. Deze doelen beschrijven wat leerlingen moeten kunnen én weten in verschillende periodes van het nieuwkomersonderwijs. De leerdoelen komen hierbij herhaald aan bod en bouwen op elkaar voort. Ook wordt het aantal leerdoelen steeds verder uitgebreid. Zo leren leerlingen steeds meer vaardigheden steeds beter beheersen.
De leerlijnen zijn ontwikkeld door teamleden vanuit de praktijk met ondersteuning van Femke Scheltinga vanuit het ITTA.