Afhankelijk van de leeftijd van de nieuwkomersleerling, kies je voor technisch lezen groep 3-4 of groep 5-8. De technisch lezen leerlijn groep 5-8 is zo samengesteld, dat er ingezet kan worden op het maken van een inhaalslag, zodat de leerling een zo goed mogelijke aansluiting kan maken bij leeftijdsgenoten in het regulier basisonderwijs.
De leerlijn technisch lezen heeft een cursorische opbouw. Technisch lezen is een vaardigheid waarbij je stap voor stap een aantal deelvaardigheden doorloopt/aangeboden krijgt. Je doorloopt een deelvaardigheid en bij (volledige of bijna volledige) beheersing ga je naar de volgende deelvaardigheid. Bijvoorbeeld: eerst weet je dat bij letters klanken horen en een volgende deelvaardigheid is de synthese: als je een aantal letters/klanken samenvoegt lees je een woord. Let op: bij nieuwkomers is het advies om niet te lang op deelvaardigheden ’te blijven hangen’. Sommige onderdelen zijn lastig en blijven lastig, bijvoorbeeld de p/b/d voor Arabischsprekende leerlingen of de i/ie voor Russisch sprekenden. Dan ga je door in aanbod.
Kan de leerling voor dit vakgebied aansluiten bij de leerstof van de leeftijdsgenoten in het regulier onderwijs? Stap dan af van deze LOWAN-leerlijn. De leerling gaat verder met de reguliere leerdoelen, waarbij de referentieniveaus als uitgangspunt worden genomen.
Wat zijn de ronde cirkels naast de doelen met DLE en een getal erin?
De DLE-cirkels die naast de doelen staan geven een indicatie van een DLE. Als een leerling die betreffende doelen beheerst, is dat te vergelijken met ... DLE. Let op: het is een indicatie. De DLE-cirkels bij de doelen zijn geen harde normen. Het zijn handvatten om bijpassende leerstof en toetsen te kiezen. Bij de vakgebieden rekenen, technisch lezen en spelling staan de DLE-cirkels. Hieronder een korte uitleg.
Bijpassende leerstof kiezen
De DLE-cirkels als handvat om bijpassende leerstof te kiezen. Bijvoorbeeld: de doelen die tussen DLE 30 en
DLE
40 staan, sluiten aan bij de leerstof van groep 6. Er kan dan voor desbetreffend vakgebied een methode van
groep
6 als bron worden gebruikt.
Bij het onderwijs aan nieuwkomers is het belangrijk dat je het onderwijs afstemt op de onderwijsbehoeften
van
nieuwkomersleerlingen. Indien mogelijk wordt er versneld door de leerstof, zodat de leerling een goede
aansluiting kan maken bij zijn leeftijdgenoten in het regulier onderwijs.
Bijpassende toetsen kiezen
De DLE-cirkels als handvat om bijpassende toetsen te kiezen. Bijvoorbeeld: om naast wat de leerkracht
waarneemt,
observeert en monitort tijdens de lessen ook te toetsen geeft DLE 40 aan dat er een toets van groep 6 kan
worden
gebruikt. Dit kan een methode of methode-onafhankelijke toets zijn.
Bij nieuwkomers is het belangrijk dat je de toetsopbrengsten op een passende manier interpreteert. De toets
kan
bijvoorbeeld te talig zijn, omdat er nog niet voldoende kennis is van de Nederlandse taal. Maak op
schoolniveau
afspraken hoe je hiermee omgaat. Denk aan: mag de leerling bijvoorbeeld een vertaalapp gebruiken bij
rekenen of
lees je toetsen voor of mag een leerling naar betekenis van woorden vragen als hij/ zij het niet begrijpt,
van
welke toets wordt er gebruik gemaakt etc.
Leg in je schoolbeleid afspraken over (meertalig)toetsen vast. Geef uitleg over de opbrengsten bij
doorstroom
naar het regulier onderwijs.
De voorwaardelijke doelen zijn de doelen die voorwaardelijk zijn om de minimum- en streefdoelen te kunnen behalen en vormen de basis.
De minimum doelen zijn de doelen die alle nieuwkomersleerlingen in het eerste jaar dat zij onderwijs in Nederland volgen ten minste moeten behalen. Lukt dit niet dan is het erg belangrijk om extra na te gaan welke onderwijsbehoeften de nieuwkomersleerling heeft en waarom deze leerling zich minder snel ontwikkelt m.b.t. desbetreffend vakgebied.
De streefdoelen alle leerlingen zijn de doelen die voor alle nieuwkomersleerlingen in het eerste jaar dat zij onderwijs in Nederlands volgen worden nagestreefd.
De extra streefdoelen zijn de doelen voor de leerlingen die meer aankunnen, nog sneller door de leerstof kunnen of die over veel onderwijservaring, vaardigheden en kennis beschikken.