Na de ISK naar het VO
Een doorgaande taal-leerlijn is cruciaal! De leerlingen hebben verschillende behoeftes aan ondersteuning.
Maatwerk voor nieuwkomersleerlingen
Klaar met de ISK, nu naar het VO
Meer kansen met passende ondersteuning in het reguliere vo
Veel scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Een belangrijke, maar ook complexe opdracht. De leerlingen waar het om gaat, hebben verschillende behoeftes aan ondersteuning. Daar komt bij dat het voor scholen niet altijd duidelijk is wat er wel en niet (wettelijk) mogelijk is als ze maatwerk willen bieden.
Tips voor vo-scholen voor onderwijs op maat
Deze brochure editie 2024 van de VO-raad geeft een handvat aan scholen die zoeken naar onderwijs op maat voor leerlingen die na de ISK instromen in het voortgezet onderwijs. Inspiratie is te vinden in de voorbeelden van scholen die succes boekten met hun aanpak, maar ook een overzicht van de verschillende vormen van maatwerk die mogelijk zijn voor nieuwkomers.
Actueel
Bevorder doorstroom van ISK naar vo
De VO-raad maakt een serie artikelen rond de vraag hoe reguliere vo-scholen samen met de ISK tot goed beleid kunnen komen rond de begeleiding van nieuwkomersleerlingen die overstappen.
Inspiratiebijeenkomst VO-raad en LOWAN: Landing ISK-leerlingen in VO
Inspiratiebijeenkomst online 20 juni: Hoe organiseer je een goede landing in het vo voor ISK-leerlingen? Wil je nieuwkomersleerlingen in jouw school de begeleiding geven die ze nodig hebben? Meld je […]
Handreiking VO-raad
Nieuwkomers doorgestroomd naar het VO
VO-raad handreiking nieuwkomersleerlingen in VO
Elk jaar stromen veel nieuwkomers vanuit de ISK of het PO door naar het VO. Een VO-raad handreiking voor een zachtere landing in het VO met aandacht voor het leren van een tweede taal.
Basislijst Schooltaalwoorden VMBO
Deze schooltaalwoordenlijst is ontwikkeld door het ITTA en onlangs vernieuwd. De lijst bestaat uit 1600 woorden en geeft zicht op de woorden waar het om gaat in de vaklessen en aan welke woorden de docent dus aandacht moet besteden. Voor een succesvolle schoolloopbaan in het regulier onderwijs is het van belang om aan deze woorden al in de ISK aandacht te besteden. Van het regulier onderwijs wordt verwacht dat zij blijvend aandacht hiervoor hebben zodat leerlingen de woorden volledig gaan beheersen en kunnen gebruiken. Er zijn grote posters beschikbaar die je bij het ITTA kunt bestellen.
Inspiratie
NT2 expertise delen met regulier onderwijs
Andrea Bell en Maril Borrenbergs delen in een presentatie op studiedag LOWAN 2020 hun ervaringen. De scholen (Eindhoven en Roermond) waar zij werken delen hun ISK NT2-expertise met het vervolgonderwijs, de scholen waar de ISK-leerlingen naar uitstromen.
Presentatie delen van NT2 expertise
Les-artikel Ondersteuning in de klas VO
Brochure De overgang van ISK naar VO
De ISK Walcheren heeft een brochure De overgang van ISK naar VO gemaakt. Wat kun je verwachten, wat moet je weten, wat kun je doen.
Brochure ISK WalcherenContract ISK - VO scholen Zaanstreek
De ISK Saenredam College Zaandam heeft een contractnotitie gemaakt waarin beschreven staat wat de ISK doet en waar de vervolgschool in de regio zich aan committeert. Daarnaast worden ook op leerlingniveau contractafspraken gemaakt.
Notitie doorstroom ISK – VO Zaanstreek
Convenant schoolbesturen en gemeenten
De ISK Ithaka Utrecht heeft een convenant afgesloten met alle VO-scholen in de regio waarbij de ISK de school voor nieuwkomers is maar de leerlingen uitstromen naar alle VO-scholen in de regio. Deze scholen verplichten zich hiermee om deze leerlingen ook op te nemen. De gemeenten in de regio verplichten zich tot 1 ISK zodat de kwaliteit geborgd wordt.
Convenant ISK en schoolbesturen VO en SWV
Convenant ISK en gemeentebesturen
Wat kan beter in overgang naar VO
Taalonderwijskundige Marijke Bakker, werkzaam bij de CED-Groep, begeleidt ISK- en VO-scholen bij de overgang van ISK naar VO. Helaas verloopt die overgang niet altijd soepel. Wat kan volgens haar beter? Lees het artikel in LBRT, tijdschrift voor remedial teaching.
Artikel tijdschrift RTMeneer, ik wil ook in die klas
Aan deze publicatie hebben ISK’s/VO-scholen uit Emmen, Vlaardingen en Rotterdam meegewerkt en beschrijft ervaringen van scholen bij het opzetten van taalprofileringstrajecten en taalschakeltrajecten, waarbij ondersteuning op het gebied van taal deel uitmaakt van het reguliere curriculum. Het biedt handvatten voor scholen die iets vergelijkbaars willen doen.
Publicatie