main-logo
Scholendatabase
LOWAN netwerk

Netwerk Ambulant Begeleiders

Na het eerste intensieve jaar is er nog ondersteuning nodig.
Tips en idee├źn worden uitgewisseld op deze pagina.

AB-netwerk

Een netwerk van diverse Ambulant Begeleiders (AB’ ers) en nazorg coordinatoren die actief zijn m.b.t. begeleiden van nieuwkomers of hun leerkrachten in de regio Noord Holland/ Utrecht.

Regionaal en meerjarig plan. Het duurt ongeveer 5 jaar om de Nederlandse taal te leren. Na een eerste intensieve periode is er nog ondersteuning nodig. Hoe dit wordt georganiseerd verschilt per regio. Wij maken ons sterk dat er in iedere regio een regionaal, meerjarig plan is ter ondersteuning van nieuwkomers. In het boekje ‘Ruimte voor nieuwe talenten’ meer informatie.

Ruimte voor nieuwe talenten

Contactpersoon

Leonie de Heer
19 - 03 - 2020

Contactpersoon AB-netwerk

Leonie de Heer werkt als AB-er op de Taalschool in Utrecht. Daarnaast is zij actief in het AB-netwerk.

Mail Leonie

Handige links

Agenda

Mooie voorbeelden

Amstelveen

ATO Amstelveen

In Amstelveen is er Ambulante Taalondersteuning (ATO). Zij hebben een zeer informatieve website met vele handige links.

ATO Amstelveen
Alkmaar

Kennemerland

Er is een specifieke plek gemaakt op de website van het samenwerkingsverband passend onderwijs. Hier staat veel informatie voor de scholen en de mogelijkheid om te chatten met de ambulant begeleider!

Kennemerland
Haarlem

HaarlemTaal

Via de website HaarlemTaal meer informatie over het meerjarige regionaal project. Op iedere basisschool wordt een maatje getraind.

HaarlemTaal

Tips bij overdracht

  • Begeleidingsmomenten – afhankelijk van behoefte leerling
  • Algemene informatiemomenten, bijv. in Utrecht.
  • Belangrijk dat er een OPP/kinddossier geschreven wordt waarin geen algemeenheden staan maar de onderwijsbehoeften en het instapniveau van de leerling duidelijk zichtbaar zijn.
  • Idee: samen met de ontvangende school het OPP maken voor 40-60 weken
  • Informatiesessie organiseren om leerkrachten te scholen in NT2 en kennis van inzetten meertaligheid
  • Leerlingbegeleiding: hoe kun je leerlingen zelfstandiger maken zodat ze zelf verder kunnen met woordenschatontwikkeling mbv Digiwak, beeldwoordenboeken, taalmaatje etc.
  • De nieuwe leerkrachten vinden het spannend om een nieuwkomerskind in hun klas te krijgen. De ervaring is dat het belangrijk voor hun is om gehoord te worden en erkend te worden in hun onzekerheden zodat ze beter gaan beseffen dat een leerling langere tijd nodig heeft om op niveau te komen.

Anderen bekeken ook

Cursus- en studieaanbod

Ontwikkelingsperspectief

Deel deze pagina