main-logo
Scholendatabase
LOWAN netwerk

Netwerk expertisedelers en ambulant begeleiders

Na het eerste intensieve jaar is er nog ondersteuning nodig.
Tips en ideeën worden uitgewisseld op deze pagina.

Expertisedelers en ambulant begeleiders

Een netwerk van expertisedelers en ambulant begeleiders die actief zijn m.b.t. het begeleiden en adviseren van scholen en leerkrachten met nieuwkomers in de verschillende regio’s.

Handige links

Contactpersoon

Marlien de Koning

Contactpersoon Expertisedelers en AB-netwerk

Marlien de Koning is werkzaam als adviseur nieuwkomersonderwijs bij LOWAN. Daarvoor is zij werkzaam geweest als expertisedeler.

Mail Marlien

Online bijeenkomsten

De landelijke online bijeenkomst expertisedelers en ambulant begeleiders zullen volgend schooljaar plaatsvinden op de volgende data:

Maandag 27 mei 2024 van 15.30 tot 16.30 uur (online)

Interesse? Meld je aan via de community. Ben je nog geen lid van de community? Registreer je dan eenmalig.

Mooie voorbeelden

Amstelveen

ATO Amstelveen

In Amstelveen is er Ambulante Taalondersteuning (ATO). Zij hebben een zeer informatieve website met vele handige links.

ATO Amstelveen
Alkmaar

Kennemerland

Er is een specifieke plek gemaakt op de website van het samenwerkingsverband passend onderwijs. Hier staat veel informatie voor de scholen en de mogelijkheid om te chatten met de ambulant begeleider!

Kennemerland
Haarlem

HaarlemTaal

Via de website HaarlemTaal meer informatie over het meerjarige regionaal project. Op iedere basisschool wordt een maatje getraind.

HaarlemTaal

Tips overdracht leerling en expertisedeling

  • Plan een warme overdracht met de vervolgschool met IB, de leerkracht en/of onderwijsadviseur/zorgcoördinator.
  • Plan tijdens de warme overdracht een vervolgafspraak met IB en/of de leerkracht.
  • Belangrijk een IOP/OPP/kinddossier/rapportage vanuit Schoolkr8 waarin de stimulerende factoren, belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften beschreven staan met daarbij de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden.
  • Begeleid en adviseer de school hoe in de groep waarin de leerling wordt geplaatst de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden kan worden voortgezet zonder dat de ingezette versnelling onderbroken wordt. Zet samen voor de leerling realiseerbare doelen met hoge verwachtingen neer.
  • Bekijk hoe bovenstaande op een passende manier bij de school, de groep, de leerkracht en de leerling gerealiseerd kan worden.
  • Laat de nieuwe school/leerkracht zien welke ontwikkeling de leerling sinds hij in Nederland is al heeft doorgemaakt en vertel een aantal succesverhalen.
  • Geef aan wat de school/leerkracht al doet wat aansluit bij de NT2-leerling waardoor er onzekerheden direct weggenomen kunnen worden.
  • Wees zichtbaar en bereikbaar voor scholen/leerkrachten/VVE/IB-ers/onderwijsadviseurs/zorgcoördinatoren.
  • Organiseer daarnaast bijeenkomsten en workshops over diverse onderwerpen m.b.t. onderwijs aan anderstalige nieuwkomers.

Regionaal en meerjarig plan. Het duurt ongeveer 5 jaar om de Nederlandse taal te leren. Na een eerste intensieve periode is er nog ondersteuning nodig. Hoe dit wordt georganiseerd verschilt per regio. Wij maken ons sterk dat er in iedere regio een regionaal, meerjarig plan is ter ondersteuning van nieuwkomers. In het boekje ‘Ruimte voor nieuwe talenten’ meer informatie.

Ruimte voor nieuwe talenten

Anderen bekeken ook

Cursus- en studieaanbod

Ontwikkelingsperspectief

Regio's

LOWAN-PO community

icon
Kom in contact met collega's

Doe inspiratie op en deel jouw kennis met anderen. Word lid van de community LOWAN-PO. Er is een groep voor expertisedeling en ambulant begeleiders waar je bij aan kunt sluiten.

Deel deze pagina