Doelmatig werken aan ontwikkeling
Een realistisch en onderbouwd individueel plan, met tussendoelen dat leidend is voor het leerstofaanbod en het volgen van de vorderingen.
Leerlingvolgsysteem
Het is belangrijk om de nieuwkomersleerling in zijn ontwikkeling te volgen door middel van een leerlingvolgsysteem totdat de leerling kan aansluiten bij leeftijdsgenoten en kan per domein verschillen. In het leerlingvolgsysteem wordt binnen de eerste weken dat een nieuwkomer op school is per domein bepaald wat het doorstroomniveau is na een bepaalde periode en wordt de beginsituatie bepaald. Tips? Zie eerste weken.
Zicht op ontwikkeling
Hoe leg je de doelen systematisch vast? Hoe volg je de ontwikkeling van de leerlingen? We delen een aantal voorbeelden.
Plannen en analyseren
Hoe kun je analyseren met zoveel verschillende leerlingen op school? Analyse op groepsniveau en schoolniveau en plannen maken voor het vervolgtraject.
Uitgelicht
De inspectie beschrijft dit in OP2 binnen het inspectiekader als volgt: “De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig”.
Zicht op ontwikkeling
Schoolkr8
Schoolkr8 is het enige leerlingvolgsysteem dat specifiek ontwikkeld is voor nieuwkomers in Nederland. Door de unieke koppeling met de LOWAN leerlijnen kun je de ontwikkeling volgen en vastleggen.
Voorbeeld Sneek
Via de onderstaande link een voorbeeld van een individueel ontwikkelingsperspectief vanuit de nieuwkomersschool in Sneek. In dit document zijn de LOWAN leerlijnen verwerkt.
Parnassys
In ParnasSys staan de LOWAN-leerlijnen. Deze zijn beschikbaar via de module leerlijnen.
Van toetsdoelen naar leerdoelen
Lange tijd werd er in het nieuwkomersonderwijs gewerkt met toetsdoelen. Deze toetsdoelen gaven een verwachting van de groei weer. Er waren scholen (Emmen / Haarlem) die toetslijnen ontwikkelden die landelijk werden gedeeld.
De tabel met toetsdoelen leek veel houvast te bieden, echter klopte de lijn niet altijd. Daarvoor zijn de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters en de LOWAN-leerlijnen 3-8 ontwikkeld. Maar we kunnen ons voorstellen dat we niet in 1x ‘alles los laten’. Dus delen we de tabellen met toetsoverzichten hieronder.