main-logo
Kwaliteitszorg
Ontwikkelingsperspectief

Doelmatig werken aan ontwikkeling

Een realistisch en onderbouwd ontwikkelingsperspectief, met tussendoelen die leidend moeten zijn voor het leerstofaanbod en het volgen van de vorderingen.

Ontwikkelingsperspectief

Presentatie ontwikkelingsperspectief

Programma op maat

In het waarderingskader van inspectie staat bij indicator 7.3: ‘De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief vast’. Hiermee wordt bedoeld dat er een realistisch en onderbouwd ontwikkelingsperspectief bepaald wordt, met hiervan afgeleide tussendoelen die leidend moeten zijn voor het leerstofaanbod (eigen leerlijn) en het volgen van de vorderingen.

Presentatie over ontwikkelingsperspectief
Uit de praktijk

Voorbeelden ontwikkelingsperspectief

IOP Emmen

Voorbeeld Emmen

Via de onderstaande link een voorbeeld van een individueel ontwikkelingsperspectief vanuit het Expertisecentrum Anderstaligen in Emmen.

Voorbeeld Emmen
OPP Haarlem

Voorbeeld Haarlem

Via de onderstaande link een voorbeeld van een individueel ontwikkelingsperspectief vanuit de Internationale Taalklas in Haarlem.

Voorbeeld Haarlem
Doelen Hilversum

Voorbeeld Hilversum

In Hilversum brengen ze de doelen heel visueel in kaart. Zodat leerlingen en ouders heel goed zien waar de leerling nu is en wat de groei is.

Doelenkaart

Doelgericht op weg

Doelen

René de Vos (De Kernschool, Zaandam) presenteerde op een LOWAN studiedag een systematiek die het nieuwkomersonderwijs heeft veranderd. Tussendoelen en einddoelen zijn voor leerlingen in kaart gebracht. Deze tussendoelen en einddoelen waren niet voor iedere leerling hetzelfde. Aan de hand van diverse criteria kon een leerling in een lijn geplaatst worden. Deze criteria waren:

  • leeftijd
  • wel/niet naar school geweest
  • wel/niet bekend met Latijns schrift.

Deze lijnen met doelen zijn door diverse scholen doorontwikkeld.

Minimumdoelen en streefdoelen

De minimumdoelen die gehanteerd worden door de ITK Haarlem (Excel)
De streefdoelen 0-40 weken die gehanteerd worden de taalklas in Emmen
De streefdoelen 40-80 weken die gehanteerd worden in de taalklas in Emmen
De streefdoelen 80-120 weken die gehanteerd worden in de taalklas in Emmen
De streefdoelen 120-160 weken die gehanteerd worden in de taalklas in Emmen

Anderen bekeken ook

Inspectie

Mondelinge taal

Deel deze pagina