Juf Lisa geeft de kleuters ruimte voor hun thuistaal
Juf Lisa herhaalt de nieuwe woorden
Juf Lisa laat de kleuters vertellen
Bepaal de beginsituatie m.b.v. een klankenkaart. Oefen daarna speels en rijk met de klanken die het kind nog niet goed beheerst. Hierbij kun je klankgebaren aanbieden en/of grafemen (letters).
De ontwikkellijn mondelinge taal is zo samengesteld dat alle doelen herhaald en steeds complexer kunnen worden aangeboden. Waardoor de vaardigheid steeds vaker zichtbaar is bij de kleuter en de kleuter deze in een steeds complexere taak kan toepassen. De ‘swirl’ (de draaikolk in de vormgeving) op de doelenkaart visualiseert dit. De ontwikkeldoelen mondelinge taalvaardigheid zijn van toepassing gedurende de gehele dag, tijdens iedere (gestuurde) onderwijsleersituatie en speelleermoment.
Voorwaardelijke doelen
De voorwaardelijke doelen zijn de doelen die voorwaardelijk zijn om de minimum en streefdoelen te kunnen behalen en vormen de basis.
Bijvoorbeeld: hoofd omdraaien, oogcontact maken, knikken.
klank – woord - zinnen, woorden met / zonder relatie
Minimum doelen
De minimum doelen zijn de doelen die alle nieuwkomerskleuters in het eerste jaar dat zij onderwijs in Nederland volgen ten minste moeten behalen. Lukt dit niet dan is het erg belangrijk om extra na te gaan welke onderwijsbehoeften de nieuwkomerskleuter heeft en waarom deze leerling zich minder snel ontwikkelt m.b.t. desbetreffend vakgebied/domein.
Bijvoorbeeld: met ondersteuning van gebaren, gebruik van mimiek om een reactie uit te lokken.
Episodekaarten
Streefdoelen alle kleuters
De streefdoelen alle kleuters zijn de doelen die voor alle nieuwkomerskleuters in het eerste jaar dat zij onderwijs in Nederlands volgen worden nagestreefd.
Instructie, prentenboek etc.
Bijvoorbeeld: naar aanleiding op de vraag 'Wat voor dag is het vandaag?' zegt de leerkracht: 'Het is vandaag ...' De kleuter herhaalt en vult aan ...
Extra streefdoelen
De extra streefdoelen zijn de doelen voor de kleuters die meer aankunnen.