main-logo
Voortgezet onderwijs

Studiedag LOWAN-vo 2024

Op maandag 25 november 2024 organiseert LOWAN-vo de jaarlijkse studiedag voor alle betrokkenen bij het onderwijs aan nieuwkomers VO (vooral ISK’s en vervolgonderwijs). Deze studiedag is voor directieleden, coördinatoren en docenten/onderwijzend personeel.

We starten om 10.00 uur met een plenair gedeelte en aansluitend de eerste workshopronde om 11.30 uur. Na de vegetarische lunch volgen er nog 2 workshoprondes tot 15.40 uur. In totaal zijn er 3 workshoprondes, elke workshopronde duurt 1 uur.
Alle deelnemers die zijn ingeschreven hebben een bevestigingsmail ontvangen en krijgen uiterlijk 20 november een entreebewijs met QR-code en meer informatie over de dag zelf met bij welke workshops je bent ingedeeld.

De hele dag is er een informatiemarkt met stands van partijen die een rol spelen in het onderwijs aan nieuwkomers en/of een workshop verzorgen, zoals uitgeverijen, organisaties en LOWAN-vo. Zij zullen er van 9.00 – 16.30 uur staan.

De studiedag vindt plaats in de Reehorst te Ede.
Inschrijven is niet meer mogelijk.
We vragen een bijdrage van € 125,- p.p. excl. btw, restitutie is niet mogelijk.
De lunch, garderobe en parkeren zijn inbegrepen. Parkeergelegenheid is er voldoende, de locatie ligt ook dicht bij het station.

Meer informatie op deze website

  • Plenaire programma
  • Aanbod van workshops
    – Voor de ISK
    – Voor de ISK en het vervolgonderwijs
  • Deelnamebewijs en facturering

10.00 - 11.00 uur

Plenair programma

Lies Alons - ITTA UvA

Expertise delen? Van twee kanten!

In de ISK worden de leerlingen voorbereid op het vervolgonderwijs. Ze leren niet alleen de taal maar maken ook kennis met zaak- en praktijkvakken, schoolse vaardigheden en LOB. Dat vraagt om heel wat expertise binnen het ISK-team. Na de doorstroom hebben vo- en mbo-teams óók kennis nodig zodat de NT2-leerling daar zijn taalvaardigheid verder kan ontwikkelen. Hoe kun je deze expertise over en weer delen voor een succesvolle schoolloopbaan?

Community, e-learning, korte film

We nemen je mee met behulp van sliders en korte films:

  • Community LOWAN-vo en e-learning voor startende docenten (LOWAN)
  • Filmprojecten op de ISK en handreikingen (Common Frames, Hemmo Bruinenberg)
Cabaretier

Saman Amini

Saman Amini is in 1989 geboren in de Iraanse hoofdstad Teheran en komt op 11-jarige leeftijd naar Nederland. Als tiener komt hij via Stichting De Vrolijkheid met theater in aanraking.
Hij speelt uit zijn theatervoorstelling ‘Saman Amini’s Integratieplan’ enkele stukjes voor ons.

11.30 - 12.30 uur

Directiebijeenkomst

Na het plenaire gedeelte gaan we in een bijeenkomst voor directieleden en coördinatoren in op wat ons dan in de actualiteiten en toekomstverkenningen bezig houdt. Hieraan zullen ook het ministerie van OCW en de Inspectie hun medewerking verlenen.

Deze bijeenkomst vindt plaats in de eerste ronde van workshops voor de lunchpauze.

Workshops

Hieronder meer informatie over de workshops. Klik op ‘Bekijk het schema’, vervolgens kun je de inhoud bekijken in een blokweergave en lijstweergave. Als je op de items klikt zie je meer informatie. Klik rechtsboven op ‘Sluiten’ als je weer terug naar de website wilt over de studiedag.

Bekijk schema

Workshops

maandag 25 november 2024
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
NT2
Schoolbreed
Zorg
Andere vakken
ISK
ISK en vervolgonderwijs
2. Leesbevordering in de ISK
2. Leesbevordering in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Femke Scheltinga, ITTA UvA en Camille Welie, VU-NT2

Als ISK-leerlingen veel rijke, betekenisvolle teksten in het Nederlands lezen, dan kunnen zij hun taalkennis en woordenschat uitbreiden en hun leesvaardigheid verbeteren. Om ISK-leerlingen te stimuleren veel te lezen is het belangrijk dat er in de ISK ruimte is voor leesbevordering. Dat kan onder meer door de inzet van vrij lezen: leerlingen krijgen hierbij frequent de gelegenheid om langer te lezen in zelfgekozen leesmateriaal dat aansluit bij hun persoonlijke interesses, behoeften en lees- en taalniveau. In opdracht van de Stichting Lezen voeren we in 2024 een inventarisatie-onderzoek uit naar leesbevordering in de ISK.

In deze workshop presenteren we de eerste resultaten van het onderzoek naar leesbevordering in de ISK en krijg je inspiratie om aan leesbevordering te werken in je eigen klas.

29. Traumasensitief onderwijs: samen maken we het verschil!
29. Traumasensitief onderwijs: samen maken we het verschil!
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Anne van den Ouwelant, Trauma Company

In deze workshop krijg je op een heel praktische en interactieve manier uitleg over de impact van stress en trauma op de leerling: op het geheugen, de leermogelijkheden, het gedrag, de emotieregulatie en de identiteitsontwikkeling. En we gaan vooral kijken: wat kun je hier nou mee? Hoe kun jíj nou het verschil maken voor leerlingen die mogelijk traumatische ervaringen hebben meegemaakt? Een interactieve, praktische en inspirerende workshop vol eye-openers en praktische tools om traumasensitief aan de slag te gaan!

Anne van den Ouwelant, Internationaal trainer in traumasensitieve ondersteuning, in oorlogsgebieden en in Nederland. Auteur van het boek ‘Wanneer de (alarm)bel rinkelt’.

3. Burgerschap op jouw ISK!
3. Burgerschap op jouw ISK!
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Laura Wouters en Anne van Veen, ISK Wageningen

In deze workshop maak je kennis met de handreiking: ‘Burgerschap op de ISK’. Hoe geef je burgerschapsonderwijs vorm in jouw school? En hoe maak je dat inzichtelijk? In de workshop zullen we elkaar inspireren door ideeën uit te wisselen over de invulling van de leerlijn burgerschap op jouw school.

Laura Wouters, onderwijs- en zorgcoördinator, heeft meegeschreven aan de handreiking en Anne van Veen, docent wereldoriëntatie.

30. Extra taalondersteuning in het vo
30. Extra taalondersteuning in het vo
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Anne Marije de Goeijen, NT2 adviseur ITTA

NT2-leerlingen in het vo krijgen in de zaak- en praktijkvakken de kans om hun Nederlandse  taalvaardigheid verder te ontwikkelen. Maar dat gaat niet altijd vanzelf – en daarom is extra taalondersteuning belangrijk. In deze workshop gaan we aan de slag met verschillende vormen van effectieve ondersteuning. Ben je benieuwd naar manieren om de ondersteuning te verbinden aan het onderwijsprogramma van de leerling? Of zoek je inspiratie voor de taalondersteuning op jouw school?

4. Werken aan taalontwikkeling binnen jouw vak
4. Werken aan taalontwikkeling binnen jouw vak
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Luce van Donkersgoed, NT2 adviseur ITTA

Leerlingen in de ISK worden zo goed mogelijk voorbereid op de doorstroom. Daarbij is het leren van de Nederlandse taal essentieel, maar ook het kennismaken met de inhoud van verschillende vakken is belangrijk. Als vakdocent in de ISK kan dat best uitdagend zijn: materialen uit het regulier onderwijs sluiten qua taalniveau vaak niet aan op het niveau van de ISK-leerlingen en bevatten vaak veel onbekende, maar belangrijke woorden.

Geef jij als vakdocent les binnen de ISK en wil je meer inzicht in hoe je binnen de context van jouw vak aan taalontwikkeling kunt werken?

31. Moedertaal nieuwkomers in ISK en vervolgonderwijs
31. Moedertaal nieuwkomers in ISK en vervolgonderwijs
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Susanne Oudshoorn, Vakgroepleider NT2

Uit onderzoek is gebleken dat de moedertaal van onze leerlingen een essentiële kennisbron kan zijn die,  wanneer je hem goed inzet in de les, kan leiden tot betere prestaties én het welbevinden kan vergroten. In deze workshop vertel ik over de theorie en geef ik voorbeelden en tips hoe je de moedertaal in je lessen kunt inzetten.

Susanne Oudshoorn, Vakgroepleider NT2 Mundus College Amsterdam

5. Werkvormen bij het LOWAN NT2 Startpakket
5. Werkvormen bij het LOWAN NT2 Startpakket
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Joanne Vuijk, LOWAN-vo

Op veel ISK’s wordt het LOWAN NT2 Startpakket gebruikt. Op de vorige LOWAN-dagen is het gebruik van het LOWAN NT2 Startpakket uitgelegd. Deze workshop is een praktische verdieping daarop.  Ben je er vorige jaren niet bij geweest: geen probleem! In vogelvlucht wordt nog kort het LOWAN NT2 Startpakket uitgelegd, maar daarna wordt er dieper ingegaan op diverse werkvormen die toegepast kunnen worden bij het LOWAN NT2 Startpakket en waarbij differentiatie ook goed mogelijk is. Heb je zelf werkvormen die je wilt delen met de groep: welkom! Aan het einde van deze workshop ga je naar huis met een rugzak vol werkvormen die je direct de volgende dag in je klas kunt toepassen, ongeacht welk thema je gebruikt.

32. A.I., Kunstmatige intelligentie , Chat GPT, CoPilot, Bard. Wat is het nou?
32. A.I., Kunstmatige intelligentie , Chat GPT, CoPilot, Bard. Wat is het nou?
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Rik Santegoets, digitale vaardigheden

Al jaren op rij vertelt Rik in eenvoudige taal de nieuwste trends en mogelijkheden op het gebied van digitale vaardigheden. Eerder heeft Rik uitleg gegeven over het lesprogramma dat op het Summa College wordt toegepast wat betreft digitale vaardigheden. Dit jaar gaat Rik met jullie de wondere wereld van A.I. in. Op het einde van de workshop kun je direct aan de slag met gratis programma(s) die direct toepasbaar zijn in jouw les of onderwijs. Ook krijg je inzichten in de kennis van de leerlingen. Met deze workshop leer je ook het A.I. gedrag van een leerling te kennen en herkennen.

Maar let op, je krijgt ook een ethisch dilemma voorgeschoteld. Doe jij mee?

Rik Santegoets, docent digitale vaardigheden en I-Coach bij Summa College Eindhoven met een ISK.

6. Breinfitness op de ISK
6. Breinfitness op de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Romy Wasiman en Patries Dekkers

Breinfitness richt zich op de positieve en mentale gezondheid van jongeren (12-18 jaar) op de ISK.

Door woorden en vaardigheden aan te reiken, leren zij gevoelens te herkennen en een hoofd vol gedachtes tot rust te brengen. In deze workshop kan jij zelf een stukje van onze lessen ervaren.

Romy Wasiman, docent NT2 en Breinfitness ISK Rotterdam  en Patries Dekkers, onderwijsadviseur en mindfulnesstrainer

33. Tool welbevinden op school nieuwkomersleerlingen
33. Tool welbevinden op school nieuwkomersleerlingen
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Anna de Haan en Ines Roessink, Pharos

Pharos heeft, in samenwerking met LOWAN en enkele ISK professionals, een (gratis) online omgeving ontwikkeld waar je inhoudelijke informatie, inspirerende filmpjes en praktische handvatten vindt gericht op het welbevinden van jouw nieuwkomersleerlingen. Wat hebben zij nodig? Welke bijdrage kan jij vanuit de school hieraan leveren? Hoe ga je aan de slag met cultuursensitief werken, traumasensitief lesgeven, meertaligheid, samenwerking met ouders? En wat is handig om te weten over de verschillende achtergronden van jouw leerlingen en specifiek over AMV’s?

7. Met ABCD doe je mee!
7. Met ABCD doe je mee!
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Fouke Jansen en Vita Olijhoek, NT2 auteurs

Bij de ontwikkeling van de leergang KlasNL van uitgeverij Coutinho, hebben de auteurs ervoor gekozen om het ABCD-model een prominente plek te geven in de indeling van de lessen. In deze workshop willen de auteurs Fouke Jansen en Vita Olijhoek de deelnemers – door de inzet van een vreemde taal – laten ervaren hoe belangrijk het is om het model te gebruiken bij het geven van taallessen. Daarna zoomen ze in op de kracht van voorbeelden en een goede opbouw van de woordenschat, op de stem van de cursist en het voorkomen van spreek- en schrijfangst. Daarbij zullen zij verschillende voorbeelden uit KlasNL als voorbeeld tonen.

34. Talent van ISK leerlingen maximaal ontplooien!
34. Talent van ISK leerlingen maximaal ontplooien!
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Branca van der Toorren en Christi de Wit, TaalRijk

Hoe werk je als ISK toe naar een structurele samenwerking met het mbo? Hoe kun jij gericht werken aan een doorlopende leerlijn waarin leerlingen al werken aan mbo-vakken op de ISK én je tegelijkertijd werkt aan de doorstroom binnen de ISK? Welke coachende vaardigheden passen hierbij om een betere aansluiting op het vervolgonderwijs en de praktijk in gang te zetten?

Branca van der Toorren en Christi de Wit – Van den Bor, ISK-mbo TaalRijk Amersfoort

8. Talen als troef!
8. Talen als troef!
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Yaël Latuny, adviseur ITTA

Als docent op een ISK heb je te maken met de talige diversiteit van je leerlingen. Alle leerlingen spreken immers ten minste één andere taal. Wat is meertaligheid nu precies? Waarom moet de thuistaal van de leerling een plek krijgen in de klas? Hoe kun je daar nu als docent op inspelen en de talen van de leerlingen een plek geven? In deze workshop krijg je praktische handvatten om de meertaligheid van de leerlingen te benutten.

35. Boost Your Brain
35. Boost Your Brain
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ilke Oner

Geeft inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen, zodat er zonder nieuwe methodes betere resultaten worden behaald. Want wat gebeurt er als we ons brein beter begrijpen en dat van een ander beter begrijpen? Voorbij alle (taal)barrières en labels? Hoe zorgen we ervoor we voor die win-win-win situaties zonder dat we het onszelf moeilijk maken? Wat is daarvoor nodig en hoe zetten we ons brein in?

Ilke Oner, Oner Academy

‘Van achterstandswijk naar universiteit, Met 1-0 achterstand leerde ik snel dat ik harder moest werken dan de meeste mensen om me heen. En dat deed ik. Ook al was ik onzeker en had ik faalangst. Ik had, zonder terugvalbasis, geen andere keuze.’

9. Aan de slag met de handreiking ‘Rekenen/wiskunde op de ISK’
9. Aan de slag met de handreiking ‘Rekenen/wiskunde op de ISK’
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Karen Heinsman, HU-lectoraat

De handreiking rekenen/wiskunde staat vanaf 25 november op de website van LOWAN.

We nemen je kort mee langs de uitgangspunten en aanbevelingen in de handreiking.

Daarna gaan we in groepjes aan de slag om een zelfgekozen onderwerp uit de handreiking in een groepje invulling te geven voor je eigen praktijksituatie.

Zo wisselen we tips en ervaringen uit, leren van elkaar en kunnen met nieuwe ideeën voor de rekenles van morgen weer naar huis.

Karen Heinsman, HU-lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals en projectleider handreiking  LOWAN rekenen/wiskunde ISK.

36. Boeiender lesgeven met AI
36. Boeiender lesgeven met AI
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Rogier van Essen en Eline Katerberg, LesLab

Ontdek hoe AI je lessen kan verrijken! Bij LesLab creëren we gepersonaliseerd lesmateriaal dat inspeelt op de leefwereld en rekening houdt met niveauverschillen. Geen eindeloos zoeken meer, maar direct inzetbare content.

  • Hoe AI jouw lesvoorbereiding vereenvoudigt
  • Welke AI-tools wij ontwikkelen om elke leerling te betrekken
  • Concrete tips om morgen al met AI aan de slag te gaan

Klaar om je lessen naar een hoger niveau te tillen?

Rogier van Essen en Eline Katerberg, educatieve innovatie LesLab

10. Thematisch werken in de ISK-alfaklas
10. Thematisch werken in de ISK-alfaklas
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Petra Popma, expert alfabetisering ITTA

Juist voor leerlingen met minder schoolse vaardigheden biedt het steun als je werkt rond een thema. Taal, ontwikkeling van allerlei andere vaardigheden en van kennis van de wereld komen geïntegreerd aan bod. In deze workshop maak je kennis met hoe je binnen de les en klas-overstijgend thematisch kunt werken met alfaleerlingen in de ISK. Het werken met buitenschoolse opdrachten wordt daarbij in het bijzonder uitgelicht.

Petra Popma, expert alfabetisering en laaggeletterdheid ITTA en ontwikkelaar ISK leerlijn Alfabetisering.

37. Documentaire ‘We komen van ver’
37. Documentaire ‘We komen van ver’
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Filmmakers en Common Frames

Exclusieve vertoning documentaire ‘We komen van ver’, inclusief nagesprek met makers.

De documentaire ‘We komen van ver’ is een film waarin vier jonge nieuwkomers in Nederland vertellen over de impact van onvrijwillige migratie tijdens hun adolescentie. De jongeren zaten allemaal op de ISK en vertellen voor het eerst hun verhalen over de weg die zij hebben afgelegd om te komen waar ze nu zijn. De film is gemaakt in co-creatie met de jongeren. Na de film is er een nagesprek met jonge filmmakers.

Workshop wordt gegeven door: Gaid Abdo, Angelina Budkina, Ha Bui en Remy Nyamukabakba.

11. Intervisie Alfabetisering NT2
11. Intervisie Alfabetisering NT2
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Annemarie Nuwenhoud, VU-NT2

Wat gaat er bij jou goed in het werken met analfabete en laaggeletterde NT2-leerlingen?

Hoe gaat het met alfabetiseren, de mondelinge vaardigheden en praktijkgericht leren? Welke knelpunten ervaar je momenteel? Aan de hand van een paar activerende werkvormen (ook te gebruiken in je eigen lessen) gaan we met elkaar in gesprek. Het doel is dat je naar huis gaat met de inspiratie van een aantal bruikbare tips en goede praktijkvoorbeelden.

Afdelingshoofd VU-NT2, coördinator NT2 Expert, docentopleider, Alfabetisering NT2, auteur.

38. Cultuur Responsief lesgeven
38. Cultuur Responsief lesgeven
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Ayan Yusuf Boss, Cultuurbaas

Cultuur Responsief lesgeven begint bij zelfkennis over je eigen culturele bagage en hoe dit van invloed is op jouw handelen in de klas. Cultuur is niet alleen iets van de ander, maar ook van jou. Ontdek hoe je leerlingen met verschillende culturele achtergronden kunt stimuleren in hun identiteitsontwikkeling door aandacht te hebben voor de verschillende contexten.

Ayan Yusuf Boss, Cultuurbaas, coach en trainer

12. De kunst van het maken van goede toetsvragen
12. De kunst van het maken van goede toetsvragen
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Sergej Visser en Jolien Vennink, Bureau ICE

Hoe meet je wat je wilt meten en waar moet een goede toets(vraag) aan voldoen? De trainers van JIJ! werken dagelijks met docenten om de kwaliteit van toetsing te verhogen, zodat toetsing het juiste inzicht biedt voor docenten én leerlingen. In deze workshop gaan we in op het maken van goede toetsvragen. Wat zijn belangrijke punten waar je op moet letten en wat zijn de meest voorkomende valkuilen? Omdat veel ISK’s gebruikmaken van de NT2-volgtoetsen van JIJ!, laten we je ook kort zien hoe je deze kennis in de praktijk kunt brengen in JIJ!. Je kunt hierin nu namelijk ook op maat je eigen toetsen maken en samenstellen.

Sergej Visser en Jolien Vennink, trainers en adviseurs Bureau ICE.

39. Start met kijken
39. Met bezoek aan museum
39. Start met kijken
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Vera van de Ven, educatie museum

Als NT2-docent wil je je leerlingen of studenten aan het praten krijgen. Tijdens deze workshop doen we dat door te kijken naar objecten en afbeeldingen die de nieuwsgierigheid prikkelen. Na deze workshop beheers je twee werkvormen die je direct in je lespraktijk kunt inzetten als lesstarter waarmee je leerlingen laat kijken én praten.

Vera van de Ven, medewerker educatie Rijksmuseum van Oudheden.

13. Samenwerking tussen school en woonbegeleiding van AMV’s
13. Samenwerking tussen school en woonbegeleiding van AMV’s
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Eva Klooster en Abdi Qulubi

Veel ISK’s merken dat AMV’s te laat, weinig of zelfs niet naar school komen. Vaak is verhuisd van woonlocatie en school. Wat zijn oorzaken en mogelijke oplossingen? En wat kan een goede samenwerking met woonbegeleiders opleveren?

In deze workshop gaat Eva Klooster, als onderzoeker verbonden aan LOWAN, in op deze vragen. Dit doet zij samen Abdi Qulubi die als jongerencoach werkzaam is bij NIDOS.

40. Teken je boodschap
40. Teken je boodschap
LOWAN-vo studiedag ISK en vervolgonderwijs
Spreker: Jeannet van der Krol, Siss trainingen

Herken je het dat leerlingen ja knikken maar je het idee hebt dat ze de les toch niet echt begrijpen? Of dat je leerlingen halverwege de les mentaal afhaken? Dan is deze workshop voor jou!

Tijdens deze workshop leer je jouw les visueel te ondersteunen met eenvoudige en sprekende tekeningen zodat je leerlingen de aandacht bij de les houden, de les beter begrepen wordt en de les beter onthouden wordt.

*90% van alle informatie die ons brein verwerkt is visueel, en dat gaat 60.000 sneller dan tekst. (Forrester).

Onze missie is om elke docent te leren hun les visueel te ondersteunen. Jeannet heeft jarenlang zelf in het onderwijs gewerkt en gebruikt daarom voorbeelden uit de praktijk zodat je het tekenen de volgende dag al kan inzetten! De workshop is (inter-)actief, 80% van de tijd ben je zelf aan het tekenen. Wees gewaarschuwd: na deelname kan je nooit meer zeggen dat je niet kan tekenen!

14. Feedback in de NT2 klas
14. Feedback in de NT2 klas
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Fros van der Maden, auteur en NT2-docent

In de NT2-klas is feedback, dus individueel commentaar, enorm belangrijk. Elke taalleerder loopt immers tegen zijn eigen struikelblokken aan. Maar wat voor soorten ‘fouten’ maken Nt2-leerders eigenlijk? En hoe geef je daar als docent effectief feedback op?

Fros van der Maden, educatief auteur en NT2-docent.

15. Hoe kan je film inzetten voor beter ISK onderwijs?
15. Hoe kan je film inzetten voor beter ISK onderwijs?
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Julia Verheijen, Common Frames

De afgelopen jaren deed Common Frames onder de noemer ”ISK Filmt’ onderzoek naar hoe film breder ingezet kan worden op de ISK. Samen met ISK’s in Groningen, Laren, Leiden en Utrecht werden pilots georganiseerd om film in te zetten voor onder andere loopbaanoriëntatie. In 2024 publiceert Common Frames de resultaten van dit onderzoek in handreikingen ‘Film en LOB’ en ‘Film en talentontwikkeling’. In deze workshop delen we de resultaten van het onderzoek, geven we praktische tips over hoe jij film kunt inzetten op jouw school en doen we gezamenlijk een filmopdracht.

De workshop wordt gegeven door Julia Verheijen, projectmedewerker educatie bij Common Frames.

16. Activerende spelvormen voor de NT2-les
16. Activerende spelvormen voor de NT2-les
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Petra Roël, Bureau NVT

Dit is een interactieve training met activerende spelvormen voor alle vaardigheden die in te zetten zijn in verschillende fases in de NT2-les (start, midden, einde). Van de activiteiten krijgen deelnemers na de workshop een PDF-versie, om direct te gebruiken voor eigen lessen.

De workshop wordt gegeven door Petra Roël. Zij werkte jarenlang op de Radboud Universiteit als docent en docentenopleider NT2 en richtte in 2019 Bureau NVT op. Hier werkt zij als toetsdeskundige, docententrainer en materiaalontwikkelaar (van o.a. de Lingobingobox en Lingo board games).

17. Hoe kunnen we het lezen als vrijetijdsbesteding bevorderen?
17. Hoe kunnen we het lezen als vrijetijdsbesteding bevorderen?
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Bureau ICE

In de nieuwe versie van het ERK, het Companion Volume, zijn een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd. Eén van die onderdelen is Lezen als Vrijetijdsbesteding. Wat ons betreft een prachtige aanvulling, want wie thuis en op school graag en vaak leest, leest over het algemeen beter. Daarom vroegen we ons af: Hoe kunnen we het lezen als vrijetijdsbesteding bevorderen?

Samen met ISK-docent Suzanne van der Moore die voorbeelden geeft uit de eigen lespraktijk leggen we uit op welke manier Lezen als Vrijetijdsbesteding een plekje heeft in onze nieuwe leestoetsen en wisselen we ideeën uit.

Anouk Reijers en Frieda van den Hout, Bureau ICE en Suzanne van der Moore, docent drama, film en NT2 ISK Amstelveen.

18. Uitwisselsessie LOB in de ISK
18. Uitwisselsessie LOB in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Marieke Bakema en Annet Hermans, LOB experts

Vind je ook dat LOB belangrijk is voor (de toekomst) van jouw leerlingen? Veel collega’s vinden dat ook en ervaren tegelijkertijd dat het uitdagend is een samenhangend en effectief LOB-programma op te stellen. Tijdens deze sessie wisselen we met elkaar uit wat wel goed gaat en hoe je ondanks de dynamiek in de ISK toch aandacht aan LOB.

Marieke Bakema, LOWAN-community LOB en LOB-expertisepunt en Annet Hermans, LOB expertisepunt

19. Uitwisselsessie Engels in de ISK
19. Uitwisselsessie Engels in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Fura Grol, ISK-coördinator en LOWAN-vo

Docenten Engels in de ISK gaan in gesprek met elkaar en delen expertise.

Fura Grol is naast docent NT2 ook docent Engels in de ISK. Zij deelt haar ervaringen met het geven van Engels in een 2e fase ISK-klas. We kijken samen naar niveau indeling, methode keuzes en klassenmanagement (differentiatie). We inventariseren daarna knelpunten en zoeken naar oplossingen. Je gaat weg met goede voorbeelden.

20. Uitwisselsessie Drama en theater in de ISK
20. Uitwisselsessie Drama en theater in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: IJfke Verweij, docent drama en NT2 ISK

Wat zijn jouw succes-lessen? Hoe gebruik je NT2 in de theaterles? Hoe pas je jouw lessen aan op het (taal)niveau? Hoe geef je de Alfa-theaterles vorm? Hoe zorg je ervoor dat het vak een kunstvorm blijft? Hoe stel je eisen aan het vak?  Wat verwacht je van de leerling? Hoe creëer je betrokkenheid bij het vak theater? Hoe zorg je er voor dat het vak gaat leven in de school en onder collega’s?

Samen gaan we op zoek naar antwoorden op vragen die leven.

o.l.v. IJfke Verweij; werkzaam als docent drama & NT2 op ISK-Deventer.

21. Uitwisselsessie Kunst en Cultuur in de ISK
21. Uitwisselsessie Kunst en Cultuur in de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Jenny Barten, docent beeldende vorming ISK

Beeldende vorming onderwijs geven aan leerlingen die jouw taal nog niet kennen is een grote uitdaging. Want aan een tafeltje zitten en woorden leren vraagt een andere aanpak dan dat je een leerling een product wilt laten maken dat uit meerdere handelingen bestaat.

Sinds 2 jaar geef ik beeldende vorming op de ISK Barneveld met Oekraïense leerlingen en moet toegeven dat dit het leukste en meest uitdagende is wat ik ooit heb gedaan! Graag vertel ik je mijn verhaal en bied graag de mogelijkheid om van gedachte te wisselen over dit onderwerp.

22. Uitwisselsessie Muziek op de ISK
22. Uitwisselsessie Muziek op de ISK
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Adinda van Affelen van Saemsfoort, muziekdocent

Adinda van Affelen van Saemsfoort is muziektherapeut en muziekdocent en werkt bij ISK Het Erasmus in Almelo. Zowel muzikale doelen als taaldoelen staan tijdens de lessen centraal. Tijdens de workshop zullen vakdocenten muziek hun kennis en ervaringen delen en kunnen we elkaar inspireren.

23. Het Taaldorp: gespreksvaardigheden in realistische situaties
23. Het Taaldorp: gespreksvaardigheden in realistische situaties
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Inge Caelen en Annica Casti, ISK Roermond

Het voeren van gesprekken is een uitdagende vaardigheid voor NT2-leerlingen. Het Taaldorp biedt de mogelijkheid tot meetmomenten in levensechte situaties, zoals de kapper, de dokter, de supermarkt enzovoort. Leerlingen in een veilige omgeving laten oefenen met taal, verhoogt hun zelfvertrouwen en stimuleert succeservaringen. In onze workshop nemen we jullie mee in het opzetten van een taaldorp op een ISK, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende ERK niveaus.

De workshop wordt verzorgd door NT2 Mundium College Roermond.

24. Maatwerkklas en passend onderwijs
24. Maatwerkklas en passend onderwijs
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Romée Masselink en Sara van Wetten ISK Lisse

We willen het met jullie hebben over die leerlingen die niemand wil aannemen; de leerlingen die nog NT2 onderwijs nodig hebben, maar ook dusdanige ondersteuningsbehoeften hebben dat speciaal onderwijs passend is. Denk aan een visuele of fysieke beperking, een taalontwikkelingsstoornis of gedragsproblemen bij kinderen die nog geen woord Nederlands spreken. Zij worden op het speciaal onderwijs vaak niet aangenomen door een gebrek aan NT2 expertise.

Op de ISK Duin en Bollenstreek hebben we een manier gevonden om deze kinderen in huis te houden; we onderzoeken wat de leerling precies nodig heeft en bieden onderwijs op maat. Kom naar deze workshop als jullie geïnteresseerd zijn in hoe we dat precies hebben vormgegeven en waarom het goed werkt.

Romée Masselink, orthopedagoog ISK en Sara van Wetten, docent maatwerkklas ISK

25. Versterk je diversiteitscompetentie als NT2-docent
25. Versterk je diversiteitscompetentie als NT2-docent
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Rachel Zuilhof, VU-NT2

Mensen lijken meer op elkaar dan ze van elkaar verschillen. Toch is communiceren met iemand met een heel andere achtergrond niet altijd makkelijk. Er spelen immers onbewust allerlei aannames, ongeschreven regels en waarden mee. Soms speelt cultuur daar een rol bij. In deze interactieve workshop werk je vanuit je eigen casussen aan:

  • het versterken van je diversiteitscompetentie als NT2-docent;
  • het vergroten van je bewustzijn over je eigen basiswaarden;
  • het vergroten van je kennis over cultuurgebonden aspecten in communicatie in de NT2-les.

Rachel Zuilhof, VU-NT2 docent, docentopleider en adviseur van VU-NT2 op maat.

26. MindPower: vergroot veerkracht en motivatie vluchtelingjongeren
26. MindPower: vergroot veerkracht en motivatie vluchtelingjongeren
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Xandra Spijker en Marisca Postma, Vluchtelingenwerk

Interactief programma waarin we een introductie geven van de MindPower training voor vluchtelingjongeren. We gaan in op de uitdagingen op het gebied van cultuurverschillen, stress en identiteit waarbij jongeren tools krijgen om de regie over hun eigen leven te nemen. Ontdek wat MindPower kan betekenen voor jongeren die in twee culturen opgroeien.

27. Interactieve werkvormen voor ISK-vakken
27. Interactieve werkvormen voor ISK-vakken
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Lieke van der Palen, LessonUp

Wat hebben een mooi verhaal en een goede les met elkaar gemeen?

Tijdens de workshop ‘Interactieve werkvormen voor ISK vakken’ leer je wat LessonUp is en hoe je de interactieve elementen kunt inzetten. Vervolgens behandelen we werkvormen en lesvoorbeelden die gerelateerd zijn aan de ISK-praktijk.

Samen met Lieke van LessonUp ervaar je de kracht van storytelling in het onderwijs. Zij laat je zien hoe dit digitale leerplatform je leerlingen betrekt, activeert en verder dan het scherm laat kijken.

28. GOTU project: een succesvol aanbod voor jongeren op de wachtlijst
28. GOTU project: een succesvol aanbod voor jongeren op de wachtlijst
LOWAN-vo studiedag ISK
Spreker: Karam Shebat en Margo van Wetten, Groningen

ISK Groningen, gemeente Groningen en een creatief coördinator zijn samen een succesvol project gestart voor jongeren die op de  wachtlijst bij de ISK staan. Dit zogenaamde GOTU project biedt drie ochtend per week lessen in o.a. cultuur, sport, dialoog, koken, maatschappijleer, weerbaarheid, Engels en Nederlands. De jongeren zijn enthousiast en starten positiever aan school, ziet de ISK.

In deze workshop vertellen GOTU-projectcoördinator Karam Shebat en ISK-zorgcoördinator Margo van Wetten wat het geheim is van een succesvol project voor jongeren op de wachtlijst.

Online inschrijving is gesloten

Inschrijven en facturatie

Inschrijving voor de studiedag is helaas niet meer mogelijk. We hebben het aantal deelnemers iets kunnen verhogen maar zitten vol. Na 1300 inschrijvingen was het niet meer mogelijk om nog in te schrijven.

-> Je hebt direct na je inschrijving een bevestigingsmail ontvangen als de inschrijving gelukt is. Krijg je deze mail niet, dan is je inschrijving niet in goede orde ontvangen! Kijk wel in de spam of ongewenste mail (onze automatisch gegenereerde mail kan daarin terechtkomen).
Kijk dus goed na of je deze bevestigingsmail hebt gehad, informeer anders bij LOWAN-vo of je bent ingeschreven. We kunnen je niet meer toevoegen aan de lijst van deelnemers.

Facturatie

De ISK’s krijgen een verzamelfactuur, de anderen krijgen een individuele factuur. Aanvullende factuurgegevens kunnen nog tot 15 oktober worden doorgegeven. Deze factuur komt voorafgaand aan de studiedag. Wijziging en annulering is niet mogelijk. Mocht je zelf niet kunnen maar een collega wil in jouw plaats gaan? Neem contact op voor 20 november met LOWAN-vo en wij kijken wat we nog voor je kunnen doen.

Nog even wachten en dan is het zover!

Dagen
:
1
3
Uren
:
Minuten

Deel deze pagina