main-logo
Primair onderwijs
Klein groepje

Taaldenkgesprekken

Echte gesprekken voeren in de nieuwkomersklas.

Taaldenkgesprekken

Echte gesprekken voeren in de nieuwkomersklas

Met een klein groepje in gesprek. Het doel: een probleem oplossen. En ondertussen veel taal leren!

Leerlingen uitdagen: samen nadenken over een krachtige kwestie

Er is een tijger ontsnapt, wat nu?
Je komt thuis van buitenspelen en de deur zit op slot…
Hoe los je een watertekort op?

Complexe denkrelaties leren verwoorden

Hoe leg je je plan om de tijger te vangen uit?
Hoe vertel je hoe je in Syrië water zuiverde?
Hoe zeg je tegen je klasgenoot dat zijn idee niet werkt, en waarom?

Ook met weinig Nederlands

Spreken nieuwkomers wel genoeg Nederlands voor zo’n gesprek? Ja! Het kan eerder dan je denkt. Ook met weinig woorden. Met gebaren en handelingen erbij maken leerlingen duidelijk wat ze bedoelen. Klasgenoten en leerkracht denken mee. Juist daarvan leren leerlingen meer taal!

Overzicht

Bekijk voorbeelden!

Taaldenkgesprekken in een nieuwkomersklas.

Bekijk de pagina

Wat doet de leerkracht?

De didactiek van het taaldenkgesprek.

Bekijk de pagina

Wat leert de leerling?

Het belang van taaldenkgesprekken voor NT2-ontwikkeling.

Bekijk de pagina

Deel deze pagina