Ondersteuning voor nieuwkomers
Het bieden van een goed en verantwoord pedagogisch en didactisch klimaat is belangrijk, zowel in de ISK als het regulier onderwijs. Extra zorg en ondersteuning tijdig en dichtbij organiseren.
Regionale bijeenkomsten Zorg op de ISK
Een ronde langs ISK’s, op zoek naar inspirerende voorbeelden voor het NPO-budget nieuwkomers en de uitdagingen van zorg, werd gevolgd door regionale bijeenkomsten ‘Zorg op de ISK’.
Steeds meer kinderen in noodopvang en geen onderwijs
Steeds meer kinderen verblijven in de tijdelijke noodopvang met weinig toegang tot zorg en onderwijs. Kind in azc vraagt om maatregelen in begrotingsdebat november 2024.
Oekraïense leerlingen
LOWAN-vo organiseert regionale bijeenkomsten waar zorgcollega’s van ISK’s actuele vraagstukken bespreken. LOWAN gaat in dit artikel nader in op de Oekraïense leerlingen in de ISK.
AMV
De positieve invloed op AMV van intensieve ISK-COA samenwerking
Veilig, betrokken en samen. Dat is de kern van een intensieve samenwerking ISK en COA in de regio Haarlem die leidt tot positieve resultaten onderwijs AMV.
AMV – Samenwerking ISK en opvang
Samenwerking tussen school en woonbegeleiding van AMV’s. Hoe gaan we de uitdagingen samen aan en komen we tot een succesvollere aanpak? Bijdrage studiedag LOWAN-vo 2024.
Zorg voor amv’s op de ISK
Onderwijskansen van amv’s staan onder druk, onderwijsproblemen en trauma’s, ISK’s worstelen met verzuim. Onderzoeker Eva Klooster analyseert en deelt bevindingen.
NPO budget
Serie inspiratievoorbeelden ISK en Zorg
Zorg ISK en vervolgonderwijs
Bied een goed en verantwoord pedagogisch klimaat
Het gaat niet alleen om vluchtelingen, maar ook om kinderen van arbeidsmigranten, kinderen die in het kader van gezinsvorming naar Nederland komen etc. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze ontheemd zijn. Ze hebben afscheid moeten nemen van mensen en dingen die hen dierbaar waren. Meestal zijn het de ouders of familie die de keuze maken maakten om te vertrekken. Zij hebben hoge verwachtingen van de kinderen, die moeten gaan slagen in het nieuwe land. Een goede toekomst voor de kinderen is vaak het motief om weg te gaan.
School is een toegangspoort tot Nederland. Het biedt structuur en uitdaging. Iedere school heeft als taak om thuis en school te verbinden, om de verschillende leefwerelden van thuis, straat en school bij elkaar te brengen. Het bieden van een goed en verantwoord pedagogisch en didactisch klimaat is belangrijk, zowel in de ISK als het regulier onderwijs. De leerlingenzorg is geen specialisme voor alleen deskundigen.
Zorgstructuur
Onderzoek ISK en Zorg
In opdracht van LOWAN en Pharos is in 2018/2019 een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar ISK en zorg. Dit verkennende onderzoek laat zien dat de tevredenheid over de zorg sterk samenhangt met de mate waarin het lukt om nabijheid zo te organiseren dat problemen tijdig gesignaleerd kunnen worden en leerlingen het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden wanneer ze daaraan behoefte hebben.
Het geeft gespreksstof en handvatten om met elkaar verder aan de slag te gaan en de zorgstructuur te verbeteren.
AUGEO-cursus steun bieden aan vluchtelingen
In deze gratis online cursus van Augeo voor het VO leer je over stress bij vluchtelingenjongeren en hoe de natuurlijke veerkracht van jongeren kan worden bevorderd. Zodat jongeren zich weer veilig voelen en weer kunnen leren. Thema’s als veiligheid in de klas, in relatie met docent en klasgenoten, emoties, gedrag en grenzen bewaken. Ontwikkeld met experts van Pharos, Stichting Centrum’45, klinisch psycholoog Leony Coppens, LOWAN-vo en ISK-docenten. Oud-leerlingen, die als kind of jongere naar Nederland vluchtten, vertellen in de cursus hun verhaal.
Flyer Augeo
Website Augeo cursus
Welkom op School-lessenserie en naslagwerk
De mentormethode Welkom op School van Pharos is een naslagwerk voor docenten die aan nieuwkomers lesgeven. Het geeft antwoord op vragen en achtergrondinformatie op het gebied van: Ouders, opvoeding en school, Nieuwkomers en adolescentie, Vluchtelingenjongeren en hun achtergrond, Kinderen van arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa, Seksuele en relationele vorming voor nieuwkomers, Zorg op de ISK en daarna. Welkom op School verbindt het heden met het verleden van leerlingen en bevat een lessenserie gericht op sociale vaardigheden, discriminatie en kinderrechten, relaties en seksualiteit.
Naar lesmateriaal en vakliteratuurPresentaties en opnames
Organisaties die kunnen ondersteunen
Inzet tolk door school – Global Talk
Alle scholen waar nieuwkomers, korter dan 5 jaar in Nederland, onderwijs volgen, kunnen tegen gereduceerde tarieven gebruikmaken van de tolkdiensten van Global Talk. Met ruim 2400 tolken in meer dan 200 talen leveren zij op ieder moment de juiste tolk. Een tolk is onmisbaar tijdens bijvoorbeeld oudergesprekken met anderstalige ouders.
Ondersteuning doelgroepen en gedragsproblemen
Pharos biedt ondersteuning op het gebied van gezondheidszorg en welzijn voor specifieke doelgroepen zoals Syriërs, Eritreeërs, AMV. Update informatie en factsheets zijn altijd te vinden op de website van Pharos.
Pharos.nl
Veilig zwemmen nieuwkomers
Veel nieuwkomers kunnen minder goed zwemmen en hebben vaak geen zwemdiploma. Besteed als school aandacht aan de zwemveiligheid.