Vakliteratuur item: ISK-vakken

Jas aan en gaan!

Buitenschools leren Een frisse neus halen en tegelijkertijd Nederlands oefenen – het taalaanbod buiten de les is rijk. Dit praktische boek laat zien hoe eenvoudig het is om buitenschools leren in te zetten in je taallessen. Jas aan en gaan! bevat 44 uitgewerkte lesideeën. Deze variëren van buiten op straat grammatica-oefeningen maken met stoepkrijt,…

lees meer

Boeiend en Begrijpelijk – Een motiverend leesprogramma voor het vreemde-talenonderwijs

Hoe start je een leesprogramma voor de vreemde-talenles? Hoe motiveer je jouw leerlingen om te lezen? En om VEEL te lezen? Hoe krijg je je leerlingen zover dat ze goede leesgewoonten ontwikkelen, en hoe houd je ze daar? Hoe toets je lezen op een betekenisvolle en motiverende manier? Hoe draagt lezen bij aan de…

lees meer

7 Life Skills voor ISK’s

7 Life Skills voor jongeren - Jouw toekomst start nu Wil je jonge nieuwkomers op de ISK helpen om hun eigen weg te vinden in een wereld vol uitdagingen? 7 Life Skills biedt een ervaringsgerichte aanpak die jongeren ondersteunt in hun persoonlijke groei. Vanuit zijn visie en ervaring heeft Michel Linthorst een methode ontwikkeld…

lees meer

Focus op VUT

Het VUT-model Het VUT-model (vooruitkijken, voorkennis activeren, uitvoeren en terugkijken) zorgt voor een goede opbouw van je lessen. Focus op VUT gaat specifiek in op de V- en de T-fase van het model. Zowel de theoretische- als de praktische kant van deze fase komen aan bod. Focus op VUT biedt 85 uitgewerkte werkvormen voor…

lees meer

Spraakwater – werkvormen spreekvaardigheid

Oefenen met spreken is van groot belang voor het verloop van de taalontwikkeling van leerlingen. Tegelijkertijd vraagt het oefenen van spreekvaardigheid in de les veel van taaldocenten. Want hoe krijg je alle leerlingen aan het spreken? Hoe zorg je voor voldoende spreektijd per cursist? En hoe breng je variatie aan? Spraakwater biedt 42 werkvormen…

lees meer

NT2 cahier theater in de les

Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor anderstaligen om goed mee te kunnen doen in de Nederlandse maatschappij. Aandacht voor spreken in de NT2-les is daarom onmisbaar. Toch zullen veel NT2-docenten beamen dat het lastig kan zijn cursisten te laten spreken. Verlegenheid of angst om fouten te maken houdt hen vaak tegen. In dit cahier…

lees meer

NT2 cahier Films in de les

In dit cahier laat Dietha Koster u zien hoe u films op gestructureerde en effectieve wijze inzet in de les. Het cahier reikt u 12 motiverende werkvormen aan, die volledig worden uitgewerkt voor de film Alles is liefde. De getoonde aanpak kunt u eenvoudig toepassen op andere films. Ook zijn de werkvormen gemakkelijk in…

lees meer

Sprakeloos

In de beginfase van hun Nederlandse schoolloopbaan missen vluchtelingenjongeren door hun gebrekkige taalvaardigheid in het Nederlands en door psychische belemmeringen de mogelijkheid om gevoelige onderwerpen met anderen te bespreken. Schoolvakken als drama, expressie en muziek bieden mogelijkheden om aan hen een stem te geven. Daarbij gaat het niet zozeer om de verwerking van schokkende…

lees meer

Activerende en passende werkvormen

Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig…

lees meer

Differentiëren is te leren! (VO)

Dit praktische handboek voor het voortgezet onderwijs staat vol bouwstenen om differentiëren in je lessen vorm te geven. Aan de slag gaan met differentiëren maakt je creatiever in het betrekken van leerlingen bij de les en het motiveren van leerlingen. Zo draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

  • 1
  • 2

Deel deze pagina