Nieuws
Alle nieuwsitems voor primair onderwijs
Hoe leren (nieuwkomers)kleuters?
Hoe leren kleuters die nog maar kort in Nederland zijn eigenlijk? Hoe zorg je dat ze zich veilig voelen en welke rol speel jij als leerkracht tijdens het leren van de nieuwe taal?
Spel als motor
Nieuwkomerskleuters ontwikkelen zich het best in een rijke speelleeromgeving, waar zij spelenderwijs ontdekken, communiceren en groeien. Spel is hun motor, maar om écht tot leren te komen hebben zij meer nodig: bewuste taalsteun, spreekkansen en begeleiding. Daarbij gaat het steeds om de juiste balans tussen impliciet leren, onbewust en spelenderwijs, en expliciet leren, waarbij jij als leerkracht bewust een geregisseerde speelomgeving aanreikt of een les geeft. Samen versterken deze vormen elkaar en dragen ze bij aan een krachtige (taal)ontwikkeling.
Jouw rol als leerkracht
Als leerkracht maak jij het verschil. Door te observeren, doelen te stellen en je begeleiding af te stemmen op het niveau van de kleuter, kun je spel en interactie verrijken. De drie V’s van De Haan (2012), verkennen, verbinden en verrijken, helpen je hierbij. Je leeft je in, benoemt wat je ziet, voegt ideeën of nieuwe woorden toe en stelt verdiepende vragen. Zo ondersteun je taal en spel tegelijk.
Taal groeit in interactie
In een rijke taalomgeving komen kleuters niet alleen in aanraking met Nederlandse woorden, maar ook met hun eigen thuistalen. Verhalen en (digitale) prentenboeken in verschillende talen, die op school of thuis (voor)gelezen worden, zorgen ervoor dat kleuters (en ouders) zich welkom voelen en hun aanwezige kennis kunnen inzetten. Zo bouwen zij stap voor stap hun kennis uit: concepten die al bekend zijn in hun thuistaal krijgen nieuwe Nederlandse labels en nieuwe kennis wordt spelenderwijs toegevoegd.
Samen ontdekken, samen groeien
Of het nu gaat om taalaanbod, -ruimte of -feedback: in de interactie met jou en andere kleuters ligt de sleutel. Kwaliteitsvolle gesprekken, het stellen van uitdagende vragen en een doordacht (gestuurd) aanbod dat aansluit bij de belevingswereld van de kleuter geven hen de kans om (de nieuwe) taal te begrijpen en te laten groeien.
Benieuwd hoe je dit in de praktijk vormgeeft? Lees het volledige artikel Deel 3: ‘Hoe leren (nieuwkomers)kleuters?’ en ontdek concrete voorbeelden, tips en inspirerende bronnen.
Ga naar artikel
Meer over nieuwkomerskleuters?
Neem een kijkje op onze vernieuwde LOWAN-pagina voor kleuters, waar je praktische materialen, achtergrondinformatie en inspiratie vindt voor jouw groep.
Pagina: kleuters