main-logo
Home

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Leefsituatie kinderen uit Syrië in Rotterdam

Het onderzoek ‘Kinderen uit Syrië in Rotterdam’ is een surveystudie naar jonge statushouders. Het unieke aan dit onderzoek is, dat de vragen aan de kinderen zelf zijn gesteld, zodat we kunnen leren hoe zij zelf hun leefsituatie ervaren. De vragenlijst is in de zomer van 2019 door 97 kinderen ingevuld. Ruim de helft van…

lees meer

Statushouders via schakeltraject naar opleiding

Een Nederlands diploma verhoogt de kansen op de arbeidsmarkt en geeft statushouders de beste kansen op passend werk. In de nieuwe Wet inburgering, die in 2021 zal ingaan, wordt een zogenaamde ‘onderwijsroute’ ingericht, die statushouders ondersteunt bij het zo snel mogelijk behalen van een Nederlands diploma. Onderdeel van deze onderwijs­route wordt een schakelvoorziening, waarin…

lees meer

Onderwijs voor vluchtelingkinderen in Nederland

Dit rapport beschrijft de pedagogische ondersteuning van vluchtelingen en asielzoekers kinderen in Nederland. Als gevolg van een plotselinge toename van het aantal nieuwkomers in de afgelopen vijf jaar, zijn er diverse extra uitdagingen voor het Nederlandse onderwijssysteem bijgekomen. Het rapport is binnen de Europese Educational Policy Network SIRIUS geschreven, de naam van het project…

lees meer

Beter beeld op taal

De overheid zet sterk in op het verminderen van taalachterstanden. In deze rapportage verkennen we het aanbod van taalonderwijs voor anderstaligen en hun deelname daaraan. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal kan de participatie belemmeren. Dat is een van de redenen waarom inburgeraars, zowel asielzoekers met een status als andere nieuwkomers, verplicht worden zich…

lees meer

Onderwijs en doorstroom naar de arbeidsmarkt van jonge nieuwkomers in Nederland

Arbeidsparticipatie is belangrijk voor alle jongeren in Nederland. Maar het is zeker belangrijk voor mensen met een niet-westerse achtergrond die willen integreren in de Nederlandse samenleving. Er is al relatief veel aandacht voor de positie van jongeren met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt. Zo is er onder meer onderzoek gedaan naar voortijdig schoolverlaten, knelpunten bij…

lees meer

Wachten op je toekomst

Als gevolg van de hoge toestroom van vluchtelingen naar Europa, staat Nederland net als andere landen onder druk. Er wordt veel gevraagd van de organisaties die betrokken zijn bij de asielprocedure, de opvang en andere voorzieningen voor asielzoekers; zij hebben in 2015 te maken gekregen met een verdubbeling van het aantal asielzoekers ten opzichte…

lees meer

Ontwikkelen van schoolcapaciteit voor diversiteit

Voor kinderen met een migrantenachtergrond is de kwaliteit van de school van cruciaal belang om te zorgen voor academisch succes. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een school een grotere impact heeft op het onderwijs van migrantenkinderen in vergelijking met leerlingen met een hogere sociaal-economische status of een autochtone achtergrond. Daarom moet er een…

lees meer

We leren het alleen uit boeken

Integratie is een actueel onderwerp in het Nederlandse onderwijs. Alle scholen moeten ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ bevorderen. Pharos kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid wilde daarop vooruitlopend het integratieproces beter in beeld krijgen. Resultaten van een onderzoek zijn te lezen in de publicatie: “We leren het alleen uit boeken”.

lees meer

De organisatie van nabijheid-onderzoek naar ISK en zorg

In opdracht van LOWAN en Pharos is in 2018 een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar ‘ISK en zorg’. Dit verkennende onderzoek laat zien dat de tevredenheid over de zorg sterk samenhangt met de mate waarin het lukt om nabijheid zo te organiseren dat problemen tijdig gesignaleerd kunnen worden en leerlingen het gevoel hebben dat ze…

lees meer

Vluchtelingen en onderwijs

https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/02/Verhuizen-zonder-afscheid-1.pdfIn de afgelopen jaren kwamen er door oorlogsgeweld meer vluchtelingen naar Nederland dan voorheen. Hun perspectieven op betaald werk en volwaardige participatie in de samenleving zijn slecht. In dit advies buigt de Onderwijsraad zich over de vraag: hoe kan het onderwijs vluchtelingen beter op weg helpen? Hij richt zich daarbij op kinderen en volwassenen…

lees meer

Deel deze pagina