main-logo
Onderzoek

Onderzoek

Onderzoek nieuwkomers VO

Onderwijs voor vluchtelingkinderen in Nederland

Dit rapport beschrijft de pedagogische ondersteuning van vluchtelingen en asielzoekers kinderen in Nederland. Als gevolg van een plotselinge toename van het aantal nieuwkomers in de afgelopen vijf jaar, zijn er diverse extra uitdagingen voor het Nederlandse onderwijssysteem bijgekomen. Het rapport is binnen de Europese Educational Policy Network SIRIUS geschreven, de naam van het project is PERAE. PERAE is de oprichting van een samenwerkingsverband tussen zeven landen waar onvoldoende toegang tot kwalitatief goed onderwijs voor asielzoeker en jonge vluchtelingen in de hele Europese Unie aan wordt gepakt. Het project is gestart in januari 2016 en wordt gefinancierd door de Mercator Foundation. De recente drastische stijging van de asielzoekers heeft ervoor gezorgd dat de druk op de lidstaten om strategieƫn te ontwikkelen voor het effectief integreren van nieuwkomers in de samenleving verhoogd wordt.

thumnail

Informatie

  • Auteur(s):T. Tudjman, A. van den Heerik
  • Jaar van uitgave:2016