Vakliteratuur item: NT2

Moedint2

Als je Nederlands leert als tweede taal, krijg je onderwijs over allerlei moeilijke eigenschappen van de taal: het verschil tussen ‘de’ en ‘het’, het woordje ‘er’ – aspecten die moeilijk zijn voor íedereen die Nederlands leert. Maar afhankelijk van je moedertaal, zul je ook nog andere problemen tegenkomen. In het Turks bestaat bijvoorbeeld geen…

lees meer

LESvaardig

LESvaardig-basisdidactiek NT2 is bedoeld voor NT2-docenten. In het bijzonder richt LESvaardig zich op NT2-docenten in opleiding en beginnende docenten met maximaal vijf jaar werkervaring, maar zonder algemene pedagogische of didactische kennis. Met dit boek wordt hen inzicht en oefening geboden in zowel algemene als van specifieke didactische vaardigheden. Ook voor vrijwilligers in het NT2-onderwijs…

lees meer

Focus op VUT

Het VUT-model Het VUT-model (vooruitkijken, voorkennis activeren, uitvoeren en terugkijken) zorgt voor een goede opbouw van je lessen. Focus op VUT gaat specifiek in op de V- en de T-fase van het model. Zowel de theoretische- als de praktische kant van deze fase komen aan bod. Focus op VUT biedt 85 uitgewerkte werkvormen voor…

lees meer

NT2-Cahier Projectmatig werken in het NT2 onderwijs

In de NT2-les zijn taalprojecten zowel een inspirerende afwisseling met de methodische benadering, als een verrijkende aanvulling daarop. Terwijl bij een methodische aanpak de geordende leerstof centraal staat in de les, ligt de focus bij een projectmatige benadering bij de taalleerder zélf. Haar of zijn leerwensen worden bepaald door de struikelblokken die zich voordoen…

lees meer

Spraakwater – werkvormen spreekvaardigheid

Oefenen met spreken is van groot belang voor het verloop van de taalontwikkeling van leerlingen. Tegelijkertijd vraagt het oefenen van spreekvaardigheid in de les veel van taaldocenten. Want hoe krijg je alle leerlingen aan het spreken? Hoe zorg je voor voldoende spreektijd per cursist? En hoe breng je variatie aan? Spraakwater biedt 42 werkvormen…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs. NT2-handreiking voor docenten.

Het praktijkonderwijs heeft te maken met veel instroom van NT2-leerlingen (vanuit zowel de ISK als PO). Zij zitten nog midden in hun tweedetaal-verwervingsproces en moeten hun Nederlandse taalvaardigheid nog verder ontwikkelen. Idealiter doen zij dat zo veel mogelijk in de alledaagse schoolsituaties bij de verschillende vakken in het praktijkonderwijs. Om de NT2-leerling hierbij goed…

lees meer

Alternative ways

Alternative Ways (To Learn A Language) is de naam van een toolkit, ontwikkeld om te voorzien in een andere lesbenadering voor laaggeletterden en langzaam lerenden. De kit is ontwikkeld in het Europese Erasmus+-project met partners uit vier verschillende landen. Als docent kun je met de toolkit eenvoudig een les samenstellen, gevuld met actieve oefeningen…

lees meer

Alle Talen

De reeks van 8 lessen zorgt voor verbinding tussen het Nederlands en de moedertalen van de leerlingen. De kennis en het gebruik van de Nederlandse taal nemen toe, maar ook het vertrouwen, de erkenning, en de onderlinge samenwerking in de multi-etnische klas. Het materiaal is mede ontwikkeld door het Mundus College in Amsterdam, en…

lees meer

Gemeente zegt ik Nederlands leren

Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt. Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal…

lees meer

Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen

'Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen' is een leidraad voor de NT2-docent, dat gebruikt kan worden bij elke lesmethode. Elk onderdeel bevat dialogen en oefeningen op 3 verschillende taalniveaus, maar de docent kan als introductie ook een liedje gebruiken, of een tekst uit het eigen materiaal. In de inleiding en de leeswijzer wordt duidelijk beschreven…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina