Vakliteratuur item: NT2
NT2 taalspel
Een goede manier om informatie te onthouden is door die informatie uit te leggen aan anderen. De spelvorm van NT2 TAALSPEL creëert een situatie waarin uitleg een belangrijke rol speelt. Tijdens het spelen beoordelen en controleren de spelers elkaar continu. Hiervoor maken zij gebruik van eerder verworven kennis van grammaticaregels. Door deze kennis te…
lees meerNT2 cahier buitenschools leren
Het cahier biedt de docent doelgerichte oefeningen, met bijbehorende formulieren, die de cursisten uitnodigen en motiveren om buiten de taalles het Nederlands te gebruiken. Het cahier bevat tevens richtlijnen voor het voorbereiden van een goede spreekles, behandelt het omgaan met spreekangst en leert u hoe u als docent feedback geeft op spreekvaardigheid.
lees meerNT2 cahier Creatief Schrijven
In dit NT2-Cahier Creatief schrijven reiken de auteurs 20 inspirerende activiteiten aan om te spelen met taal en creatief te schrijven, steeds met variatiemogelijkheden om de opdrachten aan te passen aan het niveau van uw cursisten.
lees meerNT2 cahier Films in de les
In dit cahier laat Dietha Koster u zien hoe u films op gestructureerde en effectieve wijze inzet in de les. Het cahier reikt u 12 motiverende werkvormen aan, die volledig worden uitgewerkt voor de film Alles is liefde. De getoonde aanpak kunt u eenvoudig toepassen op andere films. Ook zijn de werkvormen gemakkelijk in…
lees meerNT2 cahier Grammatica
De NT2-docent merkt al snel dat het lastig is om alle vragen van cursisten over grammaticale vormen goed te beantwoorden. Die gaan vaak over aspecten van de grammatica waarvan Nederlanders de regels niet kennen, ook als ze Nederlands gestudeerd hebben. Voor ons zijn die vormen bekend vanaf het moment dat we als peuters gaan…
lees meerNT2 cahier Klassenmanagement
Wat moet ik doen als iemand steeds te laat komt? Hoe motiveer ik verplichte inburgeraars? Hoe kan ik me wat assertiever opstellen tegenover cursisten, collega's en vrijwilligers? Docenten NT2 kennen deze vragen maar al te goed. Ze komen voort uit de dagelijkse lespraktijk. In dit NT2-Cahier Klassenmanagement beschrijft de auteur in 24 eenvoudige en…
lees meerNT2 cahier Uitspraak en spelling
Een goede uitspraak is van groot belang om als anderstalige in het Nederlands begrepen te kunnen worden. Toch raakt dit aspect van de Nederlandse taal nog weleens tussen wal en schip. Bovendien zijn veel docenten onzeker over hun eigen kennis van de Nederlandse uitspraakregels. Hierdoor durven ze soms geen feedback te geven op de…
lees meerHet meertalige kind. Een eerste kennismaking
Het meertalige kind is opgebouwd in drie delen, primair op PO gericht. Deel I beschrijft de stand van zaken rondom meertaligheid. Een aantal vooroordelen over meertaligheid en hardnekkige misverstanden rond taalachterstand worden besproken. Gevolgd door een pleidooi voor een verschuiving van een eentalige naar een meertalige visie op de multiculturele samenleving. In deel II…
lees meerNieuwkomers op school
Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad). Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun…
lees meerOpen ogen in een kleurrijke klas
In elke nieuwkomersklas is er sprake van grote diversiteit. Diversiteit in culturele achtergronden en in taalvaardigheid. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit…
lees meer