main-logo
Stappen van de taalrondes
taalontwikkeling

Stap 3. Lijstjes maken

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Stap 3. Lijstjes maken

Kinderen maken, na wat ze net hebben verteld en gehoord, een tekenlijstje van verschillende eigen ervaringen bij het onderwerp. Twee of drie snelle schetsen van een situatie, waarvan ze eentje uitkiezen: een ervaring waar ze meer over willen vertellen.

Doel

Ieder kind krijgt de tijd om voor zichzelf na te denken over zijn eigen ervaringen. Spieken bij de buren mag, dat kan je juist op ideeën brengen. ‘O ja! Dat had ik ook een keer!’

Aandachtspunten bij nieuwkomers

Door het tekenlijstje kan de leerkracht goed zien of het onderwerp begrepen is. Bovendien is het fijn als kinderen in het tweetal gesprek ook houvast hebben aan een tekeningetje.

Lees meer over Lijstjes maken op pagina 18 van de handleiding.

Handleiding

Met hulp van LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.

Bekijk de handleiding

Deel deze pagina