main-logo
Stappen van de taalrondes
taalontwikkeling

Stap 4. Tweetalgesprekken

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Stap 4. Tweetalgesprekken

Leerlingen vertellen in duo’s om de beurt hun ervaringen aan elkaar. Ze vertellen in het Nederlands, of in hun eigen taal. Soms alleen in losse woorden, gebaren en door aan te wijzen op de tekeningen. In andere gevallen al in volledige zinnen. De tekeningen werken ondersteunend. Jij en de medeleerlingen helpen om Nederlandse woorden te vinden die de ervaring zo goed en precies mogelijk weergeven.

Doel

Leerlingen geven taal aan hun eigen ervaringen.
Leerlingen leren luisteren naar de ervaring van een ander en daarop door te vragen.

Aandachtspunten bij nieuwkomers

Zijn er leerlingen voor wie dit in het Nederlands nog te lastig is? Als er een taalmaatje beschikbaar is, kunnen deze leerlingen het tweetalgesprek in hun eigen taal doen. Het doel is dat leerlingen ‘op verhaal komen’, dat kan ook in hun eigen taal.
Je kunt het tweetalgesprek de eerste keer/keren modellen met een of enkele leerlingen. Je laat dan zien hoe je luistert en doorvraagt. Afhankelijk van je groep kunnen leerlingen het na het modellen direct zelf proberen, of doe je het de eerste keer/keren alleen voor.

Handleiding

Met hulp van LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.

Bekijk de handleiding

Deel deze pagina