main-logo
Stappen van de taalrondes
taalontwikkeling

Stap 6. Voorlezen

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Stap 6. Voorlezen

De kinderen (of sommige van de kinderen) lezen hun teksten voor en laten elkaar hun taaltekeningen zien. De leerkracht kan er ook voor kiezen om dit zelf te doen, voor sommige kinderen of voor allemaal.

Doel

Opbrengsten met elkaar delen. Geschreven teksten en taaltekening altijd weer terug laten komen in de groep. Aandacht besteden aan de tekst en taaltekening van elk kind, levert motivatie op voor de volgende keer.
Belangrijk bij voorlezen: de rest van de groep luistert alleen, reageert pas na afloop. Deze afspraak voorkomt bijvoorbeeld gek lachen tussendoor en bevordert de veiligheid in de groep.

Aandachtspunten bij nieuwkomers

Leerlingen die dat kunnen en willen, mogen hun eigen tekst voorlezen: in het Nederlands of in hun eigen taal. Jij kunt als leerkracht ook teksten voorlezen. Hierbij lees je zoveel mogelijk in volledig en kloppend Nederlands voor. Als een Nederlandse tekst door een leerling geschreven is en bijvoorbeeld fouten bevat in zinsbouw, herformuleer je tot correcte zinnen.

Ervaring van de leerkracht

Teun van Wissen (IKC Wereldwijs): ”Als de taalronde klaar is, sluit ik altijd af met te vertellen aan de kinderen wat ze gedaan hebben. Dat ze door het tekenen en vertellen al precies iets in hun hoofd hadden. En dat ze dat later hebben opgeschreven. Dat dat ook helpt om het op te kunnen schrijven.”

Handleiding

Met hulp van LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.

Bekijk de handleiding

Deel deze pagina