main-logo
Stappen van de taalrondes
taalontwikkeling

Stap 1. Start en kort rondje

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Stap 1. Start en kort rondje

De leerkracht geeft een opdracht die ertoe leidt dat op volgorde van de kring, ieder kind 1 ding kan opnoemen. Zo worden de leerlingen geactiveerd en is duidelijk dat iedereen mee kan doen. Bijvoorbeeld: noem 1 kledingstuk dat je vandaag hebt aangetrokken of noem 1 ding dat je vandaag hebt aangeraakt. 

Doel

Leerlingen activeren, duidelijk maken dat iedereen mee kan doen.
Het gaat hier om noemen (kort) en niet om vertellen. Dit rondje hoort snel te gaan.
Het is prachtig als je een opdracht kunt bedenken die (een aspect van) je onderwerp al een beetje introduceert, maar dat hoeft niet. Bijvoorbeeld bij het thema Water: Noem 1 plek waar jij je handen hebt gewassen.
Aandachtspunt: zorg dat de leerlingen die verbaal reageren, dat in 1 woord of zinsdeel doen. Vraag nog niet door!

Aandachtspunten Nieuwkomers

Je kunt de opdracht ook in de eigen taal van het kind geven, bijvoorbeeld m.b.v. andere kinderen of google translate.
Kinderen mogen hun eigen taal gebruiken, maar ook non-verbaal meedoen door iets aan te wijzen of uit te beelden.

Ervaring van de leerkracht

Esther Hoving (Taalschool Utrecht): “Ik geniet echt van de verhalen van de kinderen. Ik zie een verschil tussen het actief zelf zoeken naar taal wat de kinderen doen in de taalronde en hoe ik werk met de methode: taal aanbieden en over de kinderen heen laten komen. Dat zijn echt verschillende processen: je wilt iets zeggen en daar ga je woorden bij zoeken, of ‘hier is een woord en dat moet je gaan leren/gebruiken’. Het vult elkaar aan, en het zelf zoeken omdat je je eigen verhaal wilt delen doet iets met de motivatie en gretigheid.

Handleiding

Met hulp van LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.

Bekijk de handleiding

Deel deze pagina