main-logo
Home

Leerniveau item: Onderbouw

Op woordenjacht

Het boek geeft een groot aantal inspirerende praktijkvoorbeelden van goed woordenschatonderwijs. Daarin staan routinematig, spelenderwijs en samen leren centraal. In elke les zitten routines om bepaalde kennis en vaardigheden te leren, zo ook bij woordenschatontwikkeling. Met kort en krachtig uitgewerkte voorbeelden en richtlijnen leer je op een effectieve manier woordenschatroutines, zoals het Woord van…

lees meer

Anders nog iets?

Door muziek is op een aangename manier iets van een taal te leren. Een heleboel woorden, structuren, uitdrukkingen en intonatiepatronen worden met behulp van liedjes makkelijk, bijna onmerkbaar in het gehoor en het taalgebruik van een taalleerder ingeslepen. Deze 14 liedjes zijn geschreven voor nieuwkomers. Naast het boek is er ook een website waarop…

lees meer

Van horen en zeggen

Van horen en zeggen is een methode Nederlands voor anderstalige leerlingen in het basisonderwijs, gericht op mondelinge taalvaardigheid. In thema’s zoals school, in de klas, schoolplein, naar huis, schooldokter, en schoolonderwerpen zoals gymnastiek en zwemmen, rekenen, handenarbeid leren de anderstalige leerlingen het Nederlands. Dat gebeurt: met liedjes als introductie op het thema; via uit…

lees meer

Weerbaarheidstrainingen voor kinderen die nieuw zijn in Nederland

lees meer

Applaus voor jezelf

De lesmethode ter bevordering van de emotionele competentie van kinderen tussen 4 en 7 jaar bestaat uit 9 wekelijkse lessen. De lessen zijn gericht op het opbouwen van zelfvertrouwen door de kinderen goed naar zichzelf en de ander te leren kijken. En op versterking van de emotionele competentie van kinderen door het leren herkennen…

lees meer

Zitten, staan, lopen

Deze verouderde methode is niet meer leverbaar. De doelgroep van deze methode is de groep van 4- en 5-jarige nieuwkomers. Het doel is het ondersteunen van het allereerste stadium van NT2-ontwikkeling van in het Nederlands onaanspreekbare kleuters. Het programma besteedt allereerst aandacht aan het luisteren en vervolgens aan het praten en dient als ondersteuning…

lees meer

Deel deze pagina