main-logo
Home

Leerniveau item: Onderbouw

Goochelen met woorden

Goochelen met woorden 1: de eerste start voor de onthaalklas' is een methode met lessuggesties voor de eerste opvang van anderstalige nieuwkomers in een opvangklas in het basisonderwijs. Het is bedoeld als 'intensieve kennismaking met het Nederlands' in de eerste weken van de eerste opvang. 'Goochelen met woorden 2: verdere opvang in de onthaalklas'…

lees meer

LOGO3000

Een voorraadkamer vol met praatplaten, woordwebben en woordkaarten en lesideeën. Deze voorraadkamer is gebaseerd op de woorden van de BAK (basiswoordenlijst amsterdamse kleuters). Als LOWAN hebben we in 2015-16 een pilot gedraaid met LOGO3000 i.s.m. de auteurs. Leerkrachten waren heel enthousiast over de platen en de materialen spraken ook oudere nieuwkomers aan. Op basis…

lees meer

Stenvert NT-2 bloks

Elk blok bevat 60 pagina's met gevarieerde woordenschatoefeningen. Op iedere pagina zijn de woorden binnen een thema geplaatst. Leerlingen kunnen vrijwel zelfstandig met de werkbloks werken. Alle woorden zijn in tekeningen gevisualiseerd. De gekozen woorden hebben een hoge frequentie volgens het onderzoek van Schrooten en Vermeer. De antwoorden zijn te downloaden.

lees meer

Woorden in prenten

In deze 2 delen van 'Woorden in Prenten' worden 10 prentenboeken uitgewerkt. Rond ieder prentenboek zijn 5 lessen gemaakt. Elke dag leert de leerling nieuwe woorden. Op de laatste dag kan het prentenboek in het geheel voorgelezen worden en zullen de woorden bekend zijn. In de verwerking zitten de visuele middelen die in Zien…

lees meer

Meer en beter woorden leren

Het Projectbureau Kwaliteit van de PO-raad heeft in november 2009 deze brochure uitgegeven over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. Er wordt ingegaan op het belang van een goede woordenschatontwikkeling en het laat zien welke stappen scholen kunnen nemen om hun woordenschatonderwijs efficiënt en effectief in te richten.

lees meer

Taaltrap

De taaltrap bestaat uit een werkboek dat bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit twintig lessen en is bedoeld voor kinderen tussen acht en tien jaar. Er worden onderwerpen behandeld die goed aansluiten bij de belevingswereld van anderstalige kinderen die voor het eerst in Nederland naar school gaan, van tellen, het alfabet,…

lees meer

Met woorden in de weer

In 'Met woorden in de weer' nemen de auteurs de lezer stap voor stap mee inr een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is…

lees meer

Wijs met woorden

Leerlingen maken zich woorden eigen door een 'zes stappen aanpak'. In dit boek worden praktische voorbeelden en ideeën gegeven hoe dit kan worden toegepast in de klas. De zes stappen zijn: 1. De leraar omschrijft een woord. 2. De leerlingen omschrijven het woord in hun eigen woorden. 3. De leerlingen tekenen het woord. 4.…

lees meer

Nou… dag maar weer

Met afscheid nemen worden we dagelijks geconfronteerd. Als school is het belangrijk dat er een beleid is over hoe hier mee om te gaan. Het ene afscheid is gepland, het andere onverwachts. Hoe ga je hiermee om? Hoe help je kinderen om afscheid te nemen en hoe kan je het kind helpen dat weggaat.…

lees meer

Speel je wijs woordenschat

Verschillende praktische spelvormen hoe de woordenschat kan uitbreiden van nieuwkomers. Zowel in boekvorm als digitaal verkrijgbaar. Deze lesideeën zijn aanvullend in te zetten. Er zitten wel 200 praatplaten met activiteiten in. Er zijn nieuwkomersleerkrachten die deze activiteiten dagelijks inzetten voor groepsvormingsactiviteiten of bij een mondelinge taal les.

lees meer

Deel deze pagina