main-logo
Home

Categorie item: Migratie-integratie

Statushouders via schakeltraject naar opleiding

Een Nederlands diploma verhoogt de kansen op de arbeidsmarkt en geeft statushouders de beste kansen op passend werk. In de nieuwe Wet inburgering, die in 2021 zal ingaan, wordt een zogenaamde ‘onderwijsroute’ ingericht, die statushouders ondersteunt bij het zo snel mogelijk behalen van een Nederlands diploma. Onderdeel van deze onderwijs­route wordt een schakelvoorziening, waarin…

lees meer

Onderwijs voor vluchtelingkinderen in Nederland

Dit rapport beschrijft de pedagogische ondersteuning van vluchtelingen en asielzoekers kinderen in Nederland. Als gevolg van een plotselinge toename van het aantal nieuwkomers in de afgelopen vijf jaar, zijn er diverse extra uitdagingen voor het Nederlandse onderwijssysteem bijgekomen. Het rapport is binnen de Europese Educational Policy Network SIRIUS geschreven, de naam van het project…

lees meer

Beter beeld op taal

De overheid zet sterk in op het verminderen van taalachterstanden. In deze rapportage verkennen we het aanbod van taalonderwijs voor anderstaligen en hun deelname daaraan. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal kan de participatie belemmeren. Dat is een van de redenen waarom inburgeraars, zowel asielzoekers met een status als andere nieuwkomers, verplicht worden zich…

lees meer

Onderwijs en doorstroom naar de arbeidsmarkt van jonge nieuwkomers in Nederland

Arbeidsparticipatie is belangrijk voor alle jongeren in Nederland. Maar het is zeker belangrijk voor mensen met een niet-westerse achtergrond die willen integreren in de Nederlandse samenleving. Er is al relatief veel aandacht voor de positie van jongeren met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt. Zo is er onder meer onderzoek gedaan naar voortijdig schoolverlaten, knelpunten bij…

lees meer

Wachten op je toekomst

Als gevolg van de hoge toestroom van vluchtelingen naar Europa, staat Nederland net als andere landen onder druk. Er wordt veel gevraagd van de organisaties die betrokken zijn bij de asielprocedure, de opvang en andere voorzieningen voor asielzoekers; zij hebben in 2015 te maken gekregen met een verdubbeling van het aantal asielzoekers ten opzichte…

lees meer

Een kwestie van tijd?

De integratie van vluchtelingen staat door de komst van grote groepen asielzoekers naar Nederland sinds 2014 weer hoog op de politieke agenda. De vorige piek in de toestroom van vluchtelingen naar Nederland vond plaats in de jaren negentig. Deze groep asielmigranten is inmiddels langdurig in Nederland gevestigd. Hoe is het hen in economisch en…

lees meer

Opvoeding en ondersteuning in gezinnen uit Iran, Irak, Somalië en Afghanistan in Nederland

Hoe voeden de ouders van vluchtelingengezinnen in Nederland hun kinderen op? Waar beleven zij plezier aan, wat valt hun zwaar en welke ondersteuningsbehoeften hebben zij? En bieden de bestaande voorzieningen hierop een passend antwoord? Dit boek behandelt al deze vragen. Het is gebaseerd op gesprekken met tachtig moeders van Iraanse, Iraakse, Somalische en Afghaanse…

lees meer

Ontwikkelen van schoolcapaciteit voor diversiteit

Voor kinderen met een migrantenachtergrond is de kwaliteit van de school van cruciaal belang om te zorgen voor academisch succes. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een school een grotere impact heeft op het onderwijs van migrantenkinderen in vergelijking met leerlingen met een hogere sociaal-economische status of een autochtone achtergrond. Daarom moet er een…

lees meer

Integratiekansen van Eritrese vluchtelingen in Nederland

Vluchtelingen uit Eritrea zijn bijna allemaal jong, onder de 30 jaar, en vaker man dan vrouw. Het overgrote deel is laagopgeleid, spreekt geen Engels en velen hebben geen afgeronde opleiding. Het is een specifieke groep die, zo blijkt uit onderzoek, onvoldoende ondersteund wordt bij het integreren in de Nederlandse samenleving. Gemeenten hebben een belangrijke…

lees meer

We leren het alleen uit boeken

Integratie is een actueel onderwerp in het Nederlandse onderwijs. Alle scholen moeten ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ bevorderen. Pharos kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid wilde daarop vooruitlopend het integratieproces beter in beeld krijgen. Resultaten van een onderzoek zijn te lezen in de publicatie: “We leren het alleen uit boeken”.

lees meer

Deel deze pagina