Bekijk menu

Categorie item: Migratie-integratie

Translanguaging within and across learning settings: A systematic review focused on multilingual children with a migration background engaged in content learning

Translanguaging binnen en tussen leeromgevingen: Een systematisch overzicht gericht op meertalige kinderen met een migratieachtergrond die betrokken zijn bij vakinhoudelijk leren.

lees meer

Divided by language: A systematic review of teacher views in segregated language learning settings

In veel landen worden nieuwkomers tijdelijk gescheiden van reguliere klassen om de instructietaal te leren. Leerkrachten signaleren zowel voordelen (zoals veiligheid en gerichte ondersteuning) als nadelen (zoals sociale uitsluiting en stigmatisering). Landen: o.a. Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, VS, Griekenland, Spanje, Finland, Turkije, Canada, China, Zwitserland, Zuid-Afrika, Denemarken. Onderwijsvormen: ontvangstklassen, pull-out programma’s, sheltered instruction, voorbereidingsklassen. Bevindingen:…

lees meer

Integrating Students from Migrant Backgrounds into Schools in Europe: National Policies and Measures

Dit Eurydice-rapport onderzoekt wat onderwijsautoriteiten op nationaal niveau in Europa doen om de integratie van leerlingen met een migratieachtergrond in het onderwijs te bevorderen. Het biedt een vergelijkend overzicht van een breed scala aan nationale beleidsmaatregelen gericht op de plaatsing van nieuwkomers in scholen en het aanpakken van de diverse vraagstukken die daarbij komen…

lees meer

Eenvoudig voorlichtingsmateriaal | Beeldverhaal Buitenspelen

Eenvoudig beeldverhaal over buitenspelen. Professionals en vrijwilligers in de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met kinderen en ouders. In dit boekje lees je over Ayse en haar gezin. Haar kinderen zijn snel moe. Ayse en haar man Ali willen fitte kinderen die lekker in hun vel zitten.…

lees meer

Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: welke vragen kunnen helpen?

Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: hoe doe je dat? Deze handreiking biedt professionals in de jeugd(gezondheids)zorg, welzijn en het onderwijs verdiepende vragen die helpen. Wil je nog dichter aansluiten bij de achtergrond en belevingswereld van gezinnen en jeugdigen met wie je werkt? Heb je alle informatie die je nodig hebt? Welke vragen stel…

lees meer

Vanuit kwetsbaarheden naar kansen: een goede toekomst voor Oekraïense kinderen en jongeren

In deze signalering vragen we aandacht voor de specifieke situatie van Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland. We dringen aan op directe actie van de Rijksoverheid om de situatie van bijna 21.000 Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland te verbeteren. Velen lopen vast door onzekerheid over hun tijdelijke verblijfsstatus. Zij hebben geen goede toegang…

lees meer

Onderzoek Unicef ´Hoe gaat het met de kinderen?´

UNICEF Nederland heeft bezoeken gebracht aan 100 verschillende noodopvanglocaties in Nederland, waar Oekraïense vluchtelingen of asielzoekers en statushouders verblijven. Op basis van deze 100 bezoeken die UNICEF Nederland het afgelopen jaar heeft afgelegd delen zij nu hun bevindingen. Honderd bezoeken aan de noodopvang voor asielzoekers en voor Oekraïense vluchtelingen. Honderd bezoeken, waarin alle uitdagingen,…

lees meer

Onderwijs in een gekleurde samenleving

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot…

lees meer

De vergeten kinderen van arbeidsmigranten

In de Haagse wijk Transvaal woont een groot aantal arbeidsmigranten, vooral uit Midden- en Oost-Europa. Eén op de vijf bewoners komt uit die regio. Veel van hen werken onder slechte omstandigheden in de kassen van het Westland, vaak voor lage lonen of zelfs onder het minimumloon. Steeds vaker nemen ze hun kinderen mee naar…

lees meer

Hoogleraar sociologie Hein de Haas over het doorprikken van migratiemythes

Hoogleraar sociologie Hein de Haas deed dertig jaar onderzoek naar migratie en schreef de bestseller Hoe migratie echt werkt. Daarin ontkracht hij migratiemythes van zowel rechts als links. In gesprek met Pieter van der Wielen stelt hij dat de retoriek van politici – zoals tsunami-vergelijkingen – niet klopt. Migratie is van alle tijden en…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina