Vakliteratuur item: NT2
Het meertalige kind. Een eerste kennismaking
Het meertalige kind is opgebouwd in drie delen, primair op PO gericht. Deel I beschrijft de stand van zaken rondom meertaligheid. Een aantal vooroordelen over meertaligheid en hardnekkige misverstanden rond taalachterstand worden besproken. Gevolgd door een pleidooi voor een verschuiving van een eentalige naar een meertalige visie op de multiculturele samenleving. In deel II…
lees meerNieuwkomers op school
Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad). Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun…
lees meerOpen ogen in een kleurrijke klas
In elke nieuwkomersklas is er sprake van grote diversiteit. Diversiteit in culturele achtergronden en in taalvaardigheid. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit…
lees meerNT2Spraak College
Het NT2Spraak College is een online platform met uitspraaklessen die zijn opgebouwd volgens het 6-stappenplan van NT2Spraak: snappen, voelen, zien, horen, oefenen en doen. Je krijgt in elke les duidelijke uitleg over de beweging van je mond, klemtoon en intonatie, de verschillen tussen schrijven en spreken, luister- en uitspraakoefeningen en tips om het geleerde…
lees meerO jee, een NT2-leerling in de klas. NT2-handreiking voor docenten VO en MBO
Leerlingen die vanuit de ISK het reguliere onderwijs instromen, zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. In de ISK is een goede basis gelegd voor het Nederlands, binnen het regulier onderwijs kan én moet hun Nederlandse taalvaardigheid zich verder ontwikkelen. De leerling moet zich ook de inhoud van veel vakken eigen maken. Elke docent kan…
lees meerWoordenstroom
Woorden leren gaat niet vanzelf. Een nieuw woord moet ongeveer zeven keer voorbijkomen voordat een cursist het goed kan onthouden. Herhaling van nieuwe woorden is dus essentieel, maar schiet er tijdens de les vaak bij in. Woordenstroom bevat veertig gevarieerde werkvormen om woorden op een actieve en speelse manier terug te laten komen in…
lees meerInterculturele communicatie in de NT2-les
Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en houding beschikken om goed te kunnen functioneren in een cultureel diverse omgeving. Interculturele communicatie in de NT2-les helpt docenten om samen met hun cursisten interculturele competentie te ontwikkelen. Dit boek behandelt op praktische wijze vele aspecten van interculturele communicatie in de NT2-les.…
lees meerPraktisch didactisch
‘Hoe kan ik mijn cursisten motiveren?’ ’Hoe geef ik feedback bij spreken en schrijven?’ Zowel beginnende als ervaren NT2-docenten kampen met deze en andere vragen over de opzet van hun lessen en de omgang met cursisten. De uitgave Praktisch didactisch geeft waardevolle adviezen op het snijvlak van theorie en praktijk.
lees meerWerkwoorden in vorm-Nederlands
Werkwoorden in vorm – nieuw Nederlands is geschikt voor iedereen die Nederlands leert en voor moedertaalsprekers van het Nederlands. Het bevat een inleiding met uitleg van het Nederlandse werkwoordensysteem, de vervoeging van 51 modelwerkwoorden en een uitgebreide alfabetische werkwoordenlijst van de 2800 meest frequente werkwoorden met stamtijden en verwijzingen naar de modelwerkwoorden.
lees meerActiverende en passende werkvormen
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?