Vakliteratuur item: Mentoraat
Onderwijs voor vluchtelingen-van niets naar iets moois
Hoe creëer je een veilige, inspirerende en productieve leeromgeving voor kinderen van vluchtelingen? In Gorinchem wordt begin 2022 een nieuwe onderwijslocatie ingericht voor leerplichtige bewoners van het asielzoekerscentrum en daar komt al snel Oekraïense jeugd bij. Deze deels getraumatiseerde jongeren spelen samen met hun docenten de hoofdrol in dit boek. Zij blijken in staat…
lees meerHoor mij zie mij! Naar kansengelijkheid in het onderwijs
Hoor mij, zie mij! werpt een ander licht op verschillen in kansen. In vijf hoofdstukken ontrafelt auteur Karim Amghar hoe kansenongelijkheid werkt, hoe het ontstaat, welke gevolgen het heeft en wat we eraan moeten doen. Bij een probleem als dit is het belangrijk dat we voelen waarom het opgelost moet worden. In ieder hoofdstuk…
lees meerDoe-boek voor gevluchte kinderen
Al veel kinderen zijn uit Oekraïne gevlucht. Voor deze kinderen is het Mylifejourneybook: een doe-boek waarin kinderen hun ervaring over de reis kunnen opschrijven, maar ook hun herinneringen aan Oekraïne en hun hoop voor de toekomst. 'Met het Mylifejourneybook willen we de veerkracht van gevluchte kinderen uit Oekraïne versterken. We weten dat het delen…
lees meerVan Migratie naar Integratie
De auteur behandelt de uitdagingen rondom migratie en integratie van jonge migranten vanuit een contextueel perspectief. Wat gaat er achter het gedrag van de jongere schuil? Hoe kunnen begeleiders omgaan met een jongere die in en tussen twee verschillende culturen leeft? In dit licht worden belangrijke contextuele begrippen besproken waaronder parentificatie, roulerende rekening en…
lees meerPraat met me
SAMAH is opgericht met als doel participatie van (voormalige) alleenstaande minderjarige asielzoekers in de leeftijd van 12-25 jaar te bevorderen en hun positie in Nederland te verbeteren. Wij horen van veel jongeren dat zij te maken krijgen met discriminatie en/of uitsluiting. In dat kader hebben wij samen met deze jongeren een project opgezet, genaamd…
lees meerBoeken van Amba
Na vijf jaar in Nederland te hebben gewoond, vertelt Amba over zijn ervaringen met Nederland, de mensen, het wonen, zijn familie, zijn nieuwe vrienden en zijn opleiding. Hij vertelt over zijn toekomstplannen en ambities. Hij hoopt hiermee andere “Nieuwe Nederlanders” een perspectief te kunnen bieden. Mijn naam is Amba, in 2015 ben ik naar…
lees meerIn je blootje voor de klas
Kwetsbaarheid tonen en verbinding zoeken als leraar. Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders. In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen…
lees meerBeeldverhalen
Beeldverhalen helpen jongeren om psychische problemen beter te begrijpen. Met nieuw ontwikkelde beeldverhalen hebben hulpverleners een middel om de kennis en het begrip van deze jongeren en ouders over vier veelvoorkomende psychische problemen te verbeteren: ADHD, autisme, depressie en gedragsstoornissen. Een vijfde verhaal over trauma is in de maak. Ook voor scholen: Bijvoorbeeld om…
lees meerAlle Talen
De reeks van 8 lessen zorgt voor verbinding tussen het Nederlands en de moedertalen van de leerlingen. De kennis en het gebruik van de Nederlandse taal nemen toe, maar ook het vertrouwen, de erkenning, en de onderlinge samenwerking in de multi-etnische klas. Het materiaal is mede ontwikkeld door het Mundus College in Amsterdam, en…
lees meerGemeente zegt ik Nederlands leren
Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt. Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal…
lees meer