main-logo
Home

Vakliteratuur item: Mentoraat

Alle Talen

De reeks van 8 lessen zorgt voor verbinding tussen het Nederlands en de moedertalen van de leerlingen. De kennis en het gebruik van de Nederlandse taal nemen toe, maar ook het vertrouwen, de erkenning, en de onderlinge samenwerking in de multi-etnische klas. Het materiaal is mede ontwikkeld door het Mundus College in Amsterdam, en…

lees meer

Gemeente zegt ik Nederlands leren

Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt. Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal…

lees meer

ADEM

Journalist en spreker Natasja Bijl lanceerde op 28 januari de ontroerende roman ADEM. Haar debuut gaat over de Eritrese vluchteling Meron Adem die op zeer jonge leeftijd en zonder ouders naar Nederland komt en hier zijn weg probeert te vinden. Zijn vluchtweg loopt via een levensgevaarlijke smokkelroute (Eritrea-route). Door in te zoomen op het…

lees meer

ISK Portfolio

De map bestaat uit een 4-rings band met daarin een korte handleiding, beoordelingskaarten voor de verschillende vaardigheden en niveaus en tabbladen voor taal en andere vakken.

lees meer

Nieuwkomers op school

Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad). Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun…

lees meer

Welzijn en gezondheid Eritrese vluchtelingen

De verkenning ‘Van ver gekomen…’ is door Pharos geïnitieerd naar aanleiding van verschillende signalen van diverse professionals dat er zorgen zijn over de sociaal-maatschappelijke situatie en de gezondheid van de nieuwe groep Eritrese vluchtelingen. Hij is tot stand gekomen in samenwerking met Eritrese sleutelpersonen, SENSE Noord-Nederland, Nidos, VluchtelingenWerk Nederland, COA, en Rutgers.

lees meer

Zo kan het ook

Met 'Zo kan het ook' vraagt de Werkgroep Kind in AZC aandacht voor de situatie van gevluchte kinderen in Nederland. Daarnaast doet de werkgroep ook een oproep: 'denk mee over hoe we de asielopvang kinderrechtenproof kunnen maken'. Er is op dit moment een enorme inzet vanuit vaak lokale initiatieven, vrijwilligers en deskundigen om de moeilijke…

lees meer

In gesprek over doorstroom ISK – MBO

Een betere samenwerking tussen ISK’s en MBO instellingen is cruciaal om de talenten van nieuwkomers maximaal te ontplooien. Na de ISK periode is de leerling nog niet klaar met Nederlands leren, integendeel dan begint pas de reis in het regulier onderwijs. Een ISK-leerling die doorstroomt naar het MBO, dat gaat in de praktijk niet…

lees meer

Stripboek studiekeuze voor HBO en WO

Studiekeuze Stripboek Praten met je puber is soms lastig. Samen ingewikkelde info over studiekeuze doornemen vinden sommige teenagers (met name jongens) echt helemaal niks. Toch praten jongeren graag met hun ouders over de toekomst, meer dan de helft van de jongeren geeft aan dat ze hun ouders hun beste studieadviseur vinden. Om een handvat…

lees meer

Communicatiewaaier werken met anderstaligen

Heb je als hulp- of dienstverlener anderstalige en cultureel diverse klanten? Ervaar je uitdagingen op vlak van communicatie? Taaldrempels verlagen de kwaliteit van de communicatie omdat je elkaar niet voldoende begrijpt of omdat de nuance verdwijnt. Ze kunnen dan ook een toegankelijke dienstverlening verhinderen. Om taaldrempels te verkleinen is er een waaier aan mogelijkheden. Je…

lees meer

Deel deze pagina