Blog
In deze blog kan je meelezen met belevenissen en hersenspinsels van de auteurs.
Sandra van der Tempel
15 - 11 - 2023Kwaliteit in het nieuwkomersonderwijs
In een tijd waarin er niet voor iedere klas een leerkracht is of niet voor iedere vluchteling een bed, geen huizen voor starters, ook niet voor statushouders, zijn we in veel gevallen blij dat we onderwijs kunnen bieden aan kinderen die de Nederlandse taal niet beheersen.
Door de weerbarstigheid van de locaties, krimp, groei, openen, sluiten, opnieuw opzetten, is de focus in veel gevallen eerst gericht op “overleven” en organiseren. En gaan veel vragen over “hoe doen we dit”? Aandacht en focus op cyclische kwaliteitsstructuur en/of kwaliteitsverbetering volgt vaak later.
Maar laat juist die kwaliteitszorg een hele goede basis zijn om de weerbarstigheid op te kunnen vangen. Middels een zelfscan, ontwikkeld door LOWAN voor scholen met nieuwkomers, is een mooi beeld te krijgen van de nieuwkomerslocatie. De scan geeft ook beeld van de dingen die (nog) nodig zijn op jullie school.
Ik mocht, samen met een aantal andere nieuwkomersexperts, meewerken aan de ontwikkeling van de scan. Wat een prachtig proces en wat een geweldig product. Iets van een lekker potje trots op kunnen zijn! Even uit de organisatie- en regelmodus stappen en samen met het team of een deel ervan inzoomen op de structurele kwaliteit.
- Wat gaat er al goed?
- Wat kan nog beter?
- Wat gaan we oppakken?
- Hoe kunnen we dat doen?
Zo fijn dat de scan er is en dat we samen weer een stapje verder zijn of verder komen. Mooi om dit te ontwikkelen. En nee, de scan is geen machine of fabriek waar je een muntje in kunt gooien en het goede product eruit rolt. Het is en blijft maatwerk. Per locatie, per groep, per gemeente, per stichting, per leerkracht en per kind. En dat moet ook. Iedere situatie is uniek. Wel kan het bijdragen aan een mooie kwaliteitsslag.
Meer over de LOWAN Zelfscan