Leerniveau item: Middenbouw
Een en al oor
Dit is niet meer te bestellen. Intercultureel voorleesprogramma voor de onderbouw van de basisschool voor zowel autochtone als allochtone leerlingen. De leerlingen moeten de Nederlandse taal in redelijke mate beheersen. De gekozen thema's bereiden kinderen voor op een samenleving waarin respect is voor individuele verschillen: gelijkwaardigheid, 'anders' zijn, ruzie, vooroordelen en stereotypering spelen een…
lees meerKwint
In Kwint wordt rekening gehouden met de geringe taalvaardigheid, maar ook met de eerder opgedane rekenervaring. De leerlingen werken in niveaugroepen, waarbij de lessen bestaan uit een instructiegedeelte en een deel zelfstandig werken. Kwint bevat bovendien diagnostische activiteiten voor de intake en controletaken per niveaugroep. Doorstroomprofielen geven aan hoe een leerling kan instromen in…
lees meerHumpie Dumpie
Zelfstandig het begrijpend lezen oefenen. Dat kan met Humpie Dumpie, een serie van 6 leesboekjes met bijbehorende oefeningen. Kinderen komen in de boekjes dezelfde pictogrammen tegen als in Veilig leren lezen. Daardoor kunnen ze snel, en zonder uitgebreide instructie, met Humpie Dumpie aan de slag. De Humpie Dumpie-boekjes sluiten aan bij kern 7 tot…
lees meerNieuwsbegrip XL
Actuele teksten met begrijpend lezen lessen op diverse niveau's. NOS Jeugdjournaal maakt iedere maandag een filmpje dat aansluit bij de teksten van Nieuwsbegrip. Na het zien van dit filmpje, luisteren naar de tekst en lezen van de tekst gaat de leerling de verwerkingsopdrachten maken. De lessen beginnen op niveau AA (groep 4) en gaan…
lees meerSpelling in de Lift adaptief
Spelling in de lift adaptief is goed te gebruiken voor nieuwkomers en geeft leerlingen een extra zetje op het gebied van spelling. De leerling begint met een starttoets waarmee je het niveau kunt bepalen en werkt vanuit daar aan de categorieën die nog geleerd moeten worden. Er zijn werkboeken van verschillende niveaus en dat…
lees meerZien is Snappen
De titel zegt het al ' Zien is Snappen'. De leerling wordt op een hele visuele manier wegwijs gemaakt in de Nederlandse taal. Duidelijke opbouw, met kleuren, van zinsopbouw. Gedurende het jaar zijn er ook diverse cursussen om meer inspiratie en informatie op te doen hoe deze middelen in te zetten.
lees meerJoker
Joker' is een bronnenboek met 150 activiteiten (kringspelletjes, rekenactiviteiten, knutselactiviteiten etc.) die tonen hoe een anderstalige nieuwkomer die geen Nederlands kent, toch meteen in de gewone klas kan worden opgevangen en er Nederlands kan leren. De volgorde waarin de activiteiten uit dit bronnenboek worden gegeven, kan gedeeltelijk zelf worden bepaald. Enkel rekening houden met…
lees meerHoren, Zien en Schrijven
Horen, zien en schrijven' is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Vanaf 2016 is er ook een digitale versie. Een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kan individueel en vrij zelfstandig aan de slag. Leerlingen kunnen op drie manieren Nederlands leren: via mondeling…
lees meerGoochelen met woorden
Goochelen met woorden 1: de eerste start voor de onthaalklas' is een methode met lessuggesties voor de eerste opvang van anderstalige nieuwkomers in een opvangklas in het basisonderwijs. Het is bedoeld als 'intensieve kennismaking met het Nederlands' in de eerste weken van de eerste opvang. 'Goochelen met woorden 2: verdere opvang in de onthaalklas'…
lees meerLOGO3000
Een voorraadkamer vol met praatplaten, woordwebben en woordkaarten en lesideeën. Deze voorraadkamer is gebaseerd op de woorden van de BAK (basiswoordenlijst amsterdamse kleuters). Als LOWAN hebben we in 2015-16 een pilot gedraaid met LOGO3000 i.s.m. de auteurs. Leerkrachten waren heel enthousiast over de platen en de materialen spraken ook oudere nieuwkomers aan. Op basis…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?