Leerniveau item: Middenbouw
Klankonderwijs
In deze folder staat achtergrondinformatie en tips voor leerkrachten die met nieuwkomers werken. Het correct uitspreken van de klanken is een voorwaarde om succesvol deel te nemen aan het Nederlandse onderwijs. In de folder worden 3 fases benoemd. Klankleer/ fonemisch bewustzijn Ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn Het leren lezen/spellen
lees meerIedereen is een held
Speciaal voor leerkrachten die werken met kinderen van vluchtelingen stelt Kunstgebouw het lespakket ‘Iedereen is een held’ kosteloos beschikbaar. Centraal staat het stimuleren van plezier in taal. Het verhaal vertelt over een dag uit het leven van de vrienden Olifant en Muis. Olifant heeft de ambitie mensen te helpen en Muis op zijn beurt…
lees meerSpraak en taalgames van TinyEYE
In het softwarepakket van TinyEYE zijn er meer dan 200 spraak en taalgames die ingezet kunnen worden voor de uitspraak van klanken en woorden. Bij de taalgames wordt er interactief gewerkt aan uitbreiding woordenschat, taalbegrip en zinsbouw. Er is een huiswerkmodule waarin de games geplaatst en onbeperkt gebruikt kunnen worden. Er zijn begeleidende video…
lees meerMuiswerk Compleet
Speciaal voor het basisonderwijs biedt Muiswerk Educatief een compleet pakket met slimme, online oefenprogramma’s voor taal en rekenen. De taalprogramma’s zijn zeer geschikt voor nt2-leerlingen. Muiswerkprogramma's helpen leerkrachten om leerlingen op hun eigen niveau te laten werken: gepersonaliseerd leren. Ze zoeken uit wat de leerling al beheerst en voor welke onderwerpen hij oefenmateriaal nodig…
lees meerHet grote consolideerboek
Het grote consolideerboek bevat 88 spelletjes om de aangeboden woorden veel en gevarieerd te herhalen. Dit boek wordt exclusief geleverd aan scholen die bij ons de Met Woorden in de Weer cursus volgen. Helaas is er geen mogelijkheid om de consolideerboeken los aan te schaffen.
lees meerFamilies in beeld
De methodiek ‘Families in beeld’ maakt via foto’s en ander beeldmateriaal de familieachtergronden van kinderen letterlijk meer zichtbaar. Het beeldmateriaal wordt actief ingezet om met kinderen over hun familie, hun achtergronden en de diversiteit daarvan te praten. Leerkrachten stimuleren zo de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij kinderen en leggen de basis voor een respectvolle…
lees meerPilot MNN/LOGO
In het schooljaar 2015-16 heeft LOWAN gezamenlijk met leerkrachten en uitgevers, een opzet gemaakt voor: Werken met Mondeling Nederlands Nieuw aangevuld met LOGO3000 materialen Werken met LOGO3000 met nieuwkomers Hieronder de materialen die zijn ontwikkeld tijdens de pilot (de handleiding volgt): [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/03/LOWAN_LOGO_memoryspel_wolken-weerkaart.pdf' target='_blank' icon='download']Memory 'het weer' [/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/03/LOWAN_LOGO_leerllingboekje_Het_weer_in_nl.pdf' target='_blank' icon='download']Leerlingenboekje 'het weer'[/link] [link…
lees meerEnergizers en Moodboosters
Vele verschillende spelletjes die groepsvorming stimuleren. In de nieuwkomers klassen stromen er regelmatig nieuwe leerlingen binnen, groepsvorming is het hele jaar door een groot aandachtspunt. De 'energizers' zijn kort beschreven en makkelijk toe te passen in een groep die nog niet zo talig is.
lees meerBeredeneerd aanbod vanuit POL
De nieuwkomersschool in Ter Apel verzorgt al jarenlang onderwijs aan leerlingen die net nieuw in Nederland aankomen. Ter Apel is een POL locatie (helemaal in het begin van de asielprocedure). In dit document staat hun aanpak en werkwijze beschreven.
lees meerAnders zijn of juist niet
Een lespakket gemaakt door stichting de Vrolijkheid. Lessen die je kan gebruiken in de klas om op een creatieve manier bezig te zijn met 'eigen identiteit'. Les 1: Een portret maken van de binnen- en buitenkant van iemand. Les 2: Onderbouw les, toneel. Leerlingen maken dierenmutsen en voeren een toneelspel op. Les 3: Bovenbouw…
lees meer