Leerniveau item: Bovenbouw
SJOES
In het Nederlandse onderwijs zitten steeds meer kinderen die van jongs af aan meertalig opgroeien. Ze spreken thuis een andere taal, of een tweede taal naast het Nederlands. En het Engels doet als vreemde taal steeds vroeger mee. Leerlingen zetten hun gehele talenrepertoire in bij het nadenken, bij het leren. Twee of drie talen…
lees meerLife Skills – bouwstenen voor positieve educatie
Life Skills is erop gericht de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen in het basisonderwijs te versterken. Deze bevorderen het welbevinden en vormen een buffer tegen het ontwikkelen van psychische problemen. Met Life Skills vergroten de leerlingen hun handelingsrepertoire bij grote en kleine levensgebeurtenissen, zoals teleurstelling, zich buitengesloten voelen, delen, verlies, ruzie, pesten. Kenmerkend van Life…
lees meeriMAT rekentaal in thuistaal
Kinderen begrijpen de rekentaal dikwijls niet, zeker als ze thuis geen Nederlands spreken. De iMAT is ontwikkeld om die kinderen te helpen, als instrument in de klas en als hulpmiddel om ouders te betrekken bij het onderwijs. De iMAT is rekentaal in de thuistaal en is interessant voor iedereen: leerkrachten, begeleiders, vrijwilligers, ouders en…
lees meerWereldreizigers
Wereldreizigers biedt naast een groot aantal lessen veel actuele achtergrondinformatie over jonge nieuwkomers, zoals vluchtelingenkinderen en Midden- en Oost Europese leerlingen. Voor scholen en klassen met alleen nieuwkomersklassen zijn er 10 thema’s te verdelen over ongeveer 20 lessen. Thema’s zijn onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid…
lees meerLopend vuurtje – Vrede begint bij jezelf en geef je door
Lopend vuurtje biedt een veilig, pedagogisch klimaat in de groep/school, bevat suggesties voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, vertelt over vredestichters in de wereld en laat kinderen op speelse wijze individueel en in groepsverband opdrachten uitvoeren die hen tot vredestichter maken. Het biedt praktische methoden voor het werken met kinderen in stressvolle situaties en…
lees meerHet meertalige kind. Een eerste kennismaking
Het meertalige kind is opgebouwd in drie delen. Deel I beschrijft de stand van zaken rondom meertaligheid. Een aantal vooroordelen over meertaligheid en hardnekkige misverstanden rond taalachterstand worden besproken. Gevolgd door een pleidooi voor een verschuiving van een eentalige naar een meertalige visie op de multiculturele samenleving. In deel II wordt ingezoomd op het…
lees meerWelkom in Nederland
Toen de vluchtelingenstroom zo’n 2 jaar geleden op gang kwam, stelde ik, zelf moeder van twee opgroeiende kinderen, me voor wat dat vooral voor kinderen moest betekenen. Ineens zit je in een land waar alles anders is: het weer, het eten, de taal, de feesten, noem maar op. Wat zou het dan geweldig zijn als je van je Nederlandse leeftijdgenootjes…
lees meerBoekenreeks: ‘Mijn klas’
Lahip krijgt steeds ruzie met de andere kinderen uit zijn klas. Hoe komt dat toch? 'Lahip kijkt weer naar Teun. Opeens schuift Lahip zijn boek naar voren. Tegen het schrift van Teun. Teun schrikt, maar hij zegt niets.' Een fragment uit 'De muziek van Lahip'. Een tiendelige serie kleine gebonden en geïllustreerde boekjes van 40 pagina's. Illustraties: Elisa…
lees meerVertelkunst voor de Internationale Schakelklas
In samenwerking met het Verhalenhuis Belvedere en de school RVC de Hef is het educatief product ‘Vertelkunst voor de Internationale Schakelklas' ontwikkeld. Met dit product is er een nieuw soort kunst geïntroduceerd in het ISK onderwijs - namelijk de Vertelkunst. Vertelkunst is het beeldend oraal vertellen van verhalen. Vertelkunst is relevanter dan het huidige…
lees meer12Start
Het 12Start-boekje helpt niet-westerse kinderen Nederlands blokschrift te leren schrijven. Het boekje is bedoeld voor kinderen vanaf 10 jaar die het westerse schrift nog niet of onvoldoende beheersen. 12Start is ideaal voor AZC-scholen, internationale schakelklassen (ISK), maar ook voor individuele kinderen op het regulier onderwijs. Kinderen kunnen zelfstandig in het schrijfboekje werken. Met behulp…
lees meer