Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Vanuit kwetsbaarheden naar kansen Oekraïense kinderen
In deze signalering vraagt Adviesraad Migratie aandacht voor de specifieke situatie van Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland. We dringen aan op directe actie van de Rijksoverheid om de situatie van bijna 21.000 Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland te verbeteren. Velen lopen vast door onzekerheid over hun tijdelijke verblijfsstatus. Zij hebben geen goede…
lees meerGekleurde IQ-testen bij vluchtelingkinderen
Vluchtelingenkinderen krijgen vaak een lager schooladvies dan passend is, mede door gekleurde IQ-testen. Leerlingen met een niet-westerse achtergrond belanden zes keer zo vaak in het praktijkonderwijs. Dit komt niet alleen door taalachterstand. De inschatting begint vaak met non-verbale IQ-testen, bedoeld om taal te omzeilen, maar die volgens klinisch psycholoog Victor Kouratovsky juist discriminatie bevorderen.…
lees meerAlgemene Rekenkamer onderzoekt nieuwkomersonderwijs VO
Positief is dat, ondanks het feit dat er snel crisismaatregelen moesten worden genomen en de instroom bleef toenemen, het overgrote deel van de nieuwkomers toegang heeft tot onderwijs. Maar bij een hoge instroom van nieuwkomers krijgen niet alle leerlingen toegang tot onderwijs. April 2023 hadden circa 2.000 leerlingen geen toegang tot onderwijs. Eind 2023…
lees meerOnderzoek loopbaan nieuwkomersleerling
Wist je dat uit onderzoek blijkt dat professionalisering op het gebied van NT2, een grote bijdrage levert aan het ontwikkeltempo van nieuwkomerleerlingen? Uit het onderzoek van het Kohnstamm instituut uit 2024 naar de loopbaan van nieuwkomersleerlingen in po en vo, blijkt dat een goede kennisbasis op het gebied van NT2 bijdraagt aan het schoolsucces…
lees meerRapport Inspectie over TOV Oekraïense leerlingen
Van 1 oktober 2022 tot 1 februari 2023 heeft de Inspectie van het Onderwijs tijdelijke onderwijsvoorzieningen (tov) voor Oekraïense leerlingen bezocht: 49 van de 117 in het primair onderwijs (po) en 18 van de 53 in het voortgezet onderwijs (vo). Het betreft geen representatieve steekproef van scholen en is dus niet zonder meer van…
lees meerRapport (Kinder-)Ombudsman-De crisis voorbij
De Nationale ombudsman en de Kinderombudsman vinden dat de waardigheid van volwassenen en kinderen ernstig onder druk staat in de crisisnoodopvang. Nu asielzoekers lang in zo'n soort opvang verblijven, moet hun situatie snel verbeteren. De ombudsmannen willen dat er een einde komt aan deze mensonwaardige vorm van opvang, schrijven zij in hun rapport 'De…
lees meerOnderzoek Unicef ´Hoe gaat het met de kinderen?´
UNICEF Nederland heeft bezoeken gebracht aan 100 verschillende noodopvanglocaties in Nederland, waar Oekraïense vluchtelingen of asielzoekers en statushouders verblijven. Op basis van deze 100 bezoeken die UNICEF Nederland het afgelopen jaar heeft afgelegd delen zij nu hun bevindingen. Honderd bezoeken aan de noodopvang voor asielzoekers en voor Oekraïense vluchtelingen. Honderd bezoeken, waarin alle uitdagingen,…
lees meerOnderzoek inrichting nieuwkomersonderwijs
Amarens Veenstra heeft bij 9 scholen onderzoek gedaan naar de inrichting van het nieuwkomersonderwijs. Een geanonimiseerde versie van dit deelonderzoek mag gedeeld worden. Het is een vergelijkend onderzoek hoe deze scholen hun EOA (ISK) georganiseerd hebben, het regionaal ingebed is en waar de scholen trots op zijn.
lees meerOnderzoek doelgroepen nieuwkomers in po en vo
Onderzoek om inzicht te krijgen in de verschillende groepen nieuwkomers in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo), hun omvang, kenmerken en onderwijsbehoeften en om vast te stellen hoe het onderwijs aan nieuwkomers momenteel vormgegeven wordt. Ontwikkelingen rondom nieuwkomers (grotere toestroom) maken het vraagstuk rondom onderwijs aan deze doelgroep urgenter. OCW had daarom…
lees meerHoe werk je op scholen met nieuwkomers aan Welbevinden?
De maatschappelijke afstand tussen jongeren met meer en minder kansen wordt steeds groter, dat zag de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving in 2020. Vooral bij nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in laag sociaaleconomische omstandigheden speelt er veel. Je moet rekening houden met eventuele taalachterstanden, mogelijke traumatische gebeurtenissen, (tijdelijk) gebroken gezinnen en de verwerking van…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?