Bekijk menu

Categorie item: Migratie-integratie

Opvoeding en ondersteuning in gezinnen uit Iran, Irak, Somalië en Afghanistan in Nederland

Hoe voeden de ouders van vluchtelingengezinnen in Nederland hun kinderen op? Waar beleven zij plezier aan, wat valt hun zwaar en welke ondersteuningsbehoeften hebben zij? En bieden de bestaande voorzieningen hierop een passend antwoord? Dit boek behandelt al deze vragen. Het is gebaseerd op gesprekken met tachtig moeders van Iraanse, Iraakse, Somalische en Afghaanse…

lees meer

Ontwikkelen van schoolcapaciteit voor diversiteit

Voor kinderen met een migrantenachtergrond is de kwaliteit van de school van cruciaal belang om te zorgen voor academisch succes. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een school een grotere impact heeft op het onderwijs van migrantenkinderen in vergelijking met leerlingen met een hogere sociaal-economische status of een autochtone achtergrond. Daarom moet er een…

lees meer

Integratiekansen van Eritrese vluchtelingen in Nederland

Vluchtelingen uit Eritrea zijn bijna allemaal jong, onder de 30 jaar, en vaker man dan vrouw. Het overgrote deel is laagopgeleid, spreekt geen Engels en velen hebben geen afgeronde opleiding. Het is een specifieke groep die, zo blijkt uit onderzoek, onvoldoende ondersteund wordt bij het integreren in de Nederlandse samenleving. Gemeenten hebben een belangrijke…

lees meer

We leren het alleen uit boeken

Integratie is een actueel onderwerp in het Nederlandse onderwijs. Alle scholen moeten ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ bevorderen. Pharos kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid wilde daarop vooruitlopend het integratieproces beter in beeld krijgen. Resultaten van een onderzoek zijn te lezen in de publicatie: “We leren het alleen uit boeken”.

lees meer

De organisatie van nabijheid-onderzoek naar ISK en zorg

In opdracht van LOWAN en Pharos is in 2018 een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar ‘ISK en zorg’. Dit verkennende onderzoek laat zien dat de tevredenheid over de zorg sterk samenhangt met de mate waarin het lukt om nabijheid zo te organiseren dat problemen tijdig gesignaleerd kunnen worden en leerlingen het gevoel hebben dat ze…

lees meer

Onderzoek gevolgen Peer2Peer programma VO

Sociale netwerken zijn een belangrijk ingrediënt voor een succesvolle integratie van vluchtelingen. Een Peer2Peer-aanpak, waarin jonge Syrische vluchtelingen in contact worden gebracht met Nederlandse leeftijdgenoten, blijkt positieve gevolgen te hebben. Zowel de vluchtelingen als de Nederlandse jongeren ontwikkelden vaardigheden die belangrijk zijn in een maatschappij die steeds meer cultureel divers wordt. Mede door het…

lees meer

Syrische vluchtelingen in gemeenten

Hoe kijken zij aan tegen de verhuizing van asielzoekerscentra naar gemeenten? Vinden zij de weg binnen de Nederlandse gezondheidszorg? Hoe omschrijven zij de opvoeding van hun kinderen en welke uitdagingen brengt ouderschap in een nieuwe context met zich mee? Nieuwe signalen? Welke vragen, informatiebehoeften of andere signalen leven er binnen uw organisatie omtrent de…

lees meer

Essay Grensconflicten-Toegang tot sociale voorzieningen voor vluchtelingen

De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) heeft een essay Grensconflicten – Toegang tot sociale voorzieningen voor vluchtelingen geschreven. In het essay brengt de Raad dilemma’s in de toegang tot sociale voorzieningen voor vluchtelingen in beeld. Hoe is de toegang tot gezondheidszorg, onderwijs, sociale zekerheid en huisvesting geregeld? En hoe pakt deze uit in…

lees meer

Vluchtelingen en onderwijs

https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/02/Verhuizen-zonder-afscheid-1.pdfIn de afgelopen jaren kwamen er door oorlogsgeweld meer vluchtelingen naar Nederland dan voorheen. Hun perspectieven op betaald werk en volwaardige participatie in de samenleving zijn slecht. In dit advies buigt de Onderwijsraad zich over de vraag: hoe kan het onderwijs vluchtelingen beter op weg helpen? Hij richt zich daarbij op kinderen en volwassenen…

lees meer

The Educational Experiences of Refugee Children in Countries of First Asylum

This report explores the educational histories of young refugee children in first-asylum countries and identifies elements of these that are relevant to post-resettlement education in the United States. The author’s analysis draws on more than a decade of in-depth research conducted on refugee education in countries of first asylum prior to arrival in the…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina