Categorie item: Migratie-integratie
Monitor: leefomstandigheden van kinderen in de asielopvang
Ondanks een aantal verbeteringen die de afgelopen jaren door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zijn doorgevoerd, zijn er signalen dat kinderen zich niet veilig voelen in de Nederlandse asielopvang. Ze ervaren constante stress en hebben geen toegankelijke vertrouwenspersoon waar zij terecht kunnen met hun zorgen. Ook het steeds onverwachts verhuizen naar een andere…
lees meerDesnoods eet ik twee weken brood met pindakaas
Handreiking over hoe de financiële zelfredzaamheid van jonge alleenstaande vluchtelingen in de overgang van 18- naar 18+ wordt vergroot. Jonge, alleenstaande vluchtelingen die achttien geworden zijn, zitten ineens zonder vangnet en begeleiding vanuit jeugdzorg. Hoe regel je je geldzaken in een land dat je net kent? KIS brengt in het nieuwe rapport ‘Desnoods eet…
lees meerEen extra helpende hand-peer support in vo
Peer support kent meerdere verschijningsvormen, waarbij meestal een ouderejaars leerling een jongerejaars begeleidt. In dit onderzoek ligt de focus op vormen van peer support die gericht zijn op de socialisatie van leerlingen, waaronder nieuwkomers, in de beginfase van het voortgezet onderwijs. Twee rollen zijn nader onderzocht: de rol van ‘Peer Leader’, een ouderejaars die…
lees meerLeefsituatie kinderen uit Syrië in Rotterdam
Het onderzoek ‘Kinderen uit Syrië in Rotterdam’ is een surveystudie naar jonge statushouders. Het unieke aan dit onderzoek is, dat de vragen aan de kinderen zelf zijn gesteld, zodat we kunnen leren hoe zij zelf hun leefsituatie ervaren. De vragenlijst is in de zomer van 2019 door 97 kinderen ingevuld. Ruim de helft van…
lees meerStatushouders via schakeltraject naar opleiding
Een Nederlands diploma verhoogt de kansen op de arbeidsmarkt en geeft statushouders de beste kansen op passend werk. In de nieuwe Wet inburgering, die in 2021 zal ingaan, wordt een zogenaamde ‘onderwijsroute’ ingericht, die statushouders ondersteunt bij het zo snel mogelijk behalen van een Nederlands diploma. Onderdeel van deze onderwijsroute wordt een schakelvoorziening, waarin…
lees meerOnderwijs voor vluchtelingkinderen in Nederland
Dit rapport beschrijft de pedagogische ondersteuning van vluchtelingen en asielzoekers kinderen in Nederland. Als gevolg van een plotselinge toename van het aantal nieuwkomers in de afgelopen vijf jaar, zijn er diverse extra uitdagingen voor het Nederlandse onderwijssysteem bijgekomen. Het rapport is binnen de Europese Educational Policy Network SIRIUS geschreven, de naam van het project…
lees meerBeter beeld op taal
De overheid zet sterk in op het verminderen van taalachterstanden. In deze rapportage verkennen we het aanbod van taalonderwijs voor anderstaligen en hun deelname daaraan. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal kan de participatie belemmeren. Dat is een van de redenen waarom inburgeraars, zowel asielzoekers met een status als andere nieuwkomers, verplicht worden zich…
lees meerOnderwijs en doorstroom naar de arbeidsmarkt van jonge nieuwkomers in Nederland
Arbeidsparticipatie is belangrijk voor alle jongeren in Nederland. Maar het is zeker belangrijk voor mensen met een niet-westerse achtergrond die willen integreren in de Nederlandse samenleving. Er is al relatief veel aandacht voor de positie van jongeren met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt. Zo is er onder meer onderzoek gedaan naar voortijdig schoolverlaten, knelpunten bij…
lees meerWachten op je toekomst
Als gevolg van de hoge toestroom van vluchtelingen naar Europa, staat Nederland net als andere landen onder druk. Er wordt veel gevraagd van de organisaties die betrokken zijn bij de asielprocedure, de opvang en andere voorzieningen voor asielzoekers; zij hebben in 2015 te maken gekregen met een verdubbeling van het aantal asielzoekers ten opzichte…
lees meerEen kwestie van tijd?
De integratie van vluchtelingen staat door de komst van grote groepen asielzoekers naar Nederland sinds 2014 weer hoog op de politieke agenda. De vorige piek in de toestroom van vluchtelingen naar Nederland vond plaats in de jaren negentig. Deze groep asielmigranten is inmiddels langdurig in Nederland gevestigd. Hoe is het hen in economisch en…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?