Categorie item: Communicatie
Meer talen, meer kansen: positieve aandacht bij meertalige kinderen voor het Nederlands en de thuistaal
Uit onderzoek in Nederland, Vlaanderen en internationaal blijkt dat een goede beheersing van de thuistaal op een positieve manier bijdraagt aan het leren van de schooltaal en het welbevinden van het kind. In dit advies meer over het belang van positieve aandacht voor alle talen van meertalige kinderen. En ook over hoe je dit…
lees meerHoe werk je op scholen met nieuwkomers aan Welbevinden?
De maatschappelijke afstand tussen jongeren met meer en minder kansen wordt steeds groter, dat zag de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving in 2020. Vooral bij nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in laag sociaaleconomische omstandigheden speelt er veel. Je moet rekening houden met eventuele taalachterstanden, mogelijke traumatische gebeurtenissen, (tijdelijk) gebroken gezinnen en de verwerking van…
lees meerHink, stap of sprong over de kloof
Politiek en beleid verwachten veel van TOP(Taal, ouderbetrokkenheid, en participatie)-programma's bij het verminderen van onderwijsachterstanden. Niet voor niets. Ouderbetrokkenheid, vooral het bieden van een educatief thuismilieu, hangt sterk samen met schoolsucces.
lees meerDe organisatie van nabijheid-onderzoek naar ISK en zorg
In opdracht van LOWAN en Pharos is in 2018 een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar ‘ISK en zorg’. Dit verkennende onderzoek laat zien dat de tevredenheid over de zorg sterk samenhangt met de mate waarin het lukt om nabijheid zo te organiseren dat problemen tijdig gesignaleerd kunnen worden en leerlingen het gevoel hebben dat ze…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?