main-logo
Home

Vakgebied item: Mondelinge taal

Klein beginnen

Een bronnenboek met concrete lesideëen voor kleuters die weinig tot geen Nederlands spreken. De lessen zijn thematisch opgezet rondom 17 thema's zoals lichaam, buiten spelen, feest. Bij ieder thema is een woordenlijst. Kijken, nadoen, spelen wordt aangemoedigd.

lees meer

Zien is Snappen

De titel zegt het al ' Zien is Snappen'. De leerling wordt op een hele visuele manier wegwijs gemaakt in de Nederlandse taal. Duidelijke opbouw, met kleuren, van zinsopbouw. Gedurende het jaar zijn er ook diverse cursussen om meer inspiratie en informatie op te doen hoe deze middelen in te zetten.

lees meer

LOGO3000

Een voorraadkamer vol met praatplaten, woordwebben en woordkaarten en lesideeën. Deze voorraadkamer is gebaseerd op de woorden van de BAK (basiswoordenlijst amsterdamse kleuters). Als LOWAN hebben we in 2015-16 een pilot gedraaid met LOGO3000 i.s.m. de auteurs. Leerkrachten waren heel enthousiast over de platen en de materialen spraken ook oudere nieuwkomers aan. Op basis…

lees meer

De Bovenkamer

De bovenkamer is een opzoekboek voor leerlingen vanaf 8 jaar. Het legt de grammatica uit met behulp van foto’s, symbolen en kleuren. De visuele uitleg is een handige steun in de rug voor iedere leerling, maar zeker voor leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Voor hen zijn ‘vanzelfsprekendheden’ in de taal immers…

lees meer

Woorden in prenten

In deze 2 delen van 'Woorden in Prenten' worden 10 prentenboeken uitgewerkt. Rond ieder prentenboek zijn 5 lessen gemaakt. Elke dag leert de leerling nieuwe woorden. Op de laatste dag kan het prentenboek in het geheel voorgelezen worden en zullen de woorden bekend zijn. In de verwerking zitten de visuele middelen die in Zien…

lees meer

Hotel Hallo

Woordenschatpakket "Hotel Hallo" bevat spannende verhalen en vrolijke liedjes. Centraal in de lessen staan Max en Mia, twee nieuwsgierige kinderen van negen jaar die samen met hun papegaai avonturen beleven. Het boek bevat tien themalessen, zoals ‘Op reis’ en ‘Ik heb een vraag’, die in willekeurige volgorde kunnen worden behandeld. De afwisseling in het…

lees meer

Wijs met woorden

Leerlingen maken zich woorden eigen door een 'zes stappen aanpak'. In dit boek worden praktische voorbeelden en ideeën gegeven hoe dit kan worden toegepast in de klas. De zes stappen zijn: 1. De leraar omschrijft een woord. 2. De leerlingen omschrijven het woord in hun eigen woorden. 3. De leerlingen tekenen het woord. 4.…

lees meer

Speel je wijs woordenschat

Verschillende praktische spelvormen hoe de woordenschat kan uitbreiden van nieuwkomers. Zowel in boekvorm als digitaal verkrijgbaar. Deze lesideeën zijn aanvullend in te zetten. Er zitten wel 200 praatplaten met activiteiten in. Er zijn nieuwkomersleerkrachten die deze activiteiten dagelijks inzetten voor groepsvormingsactiviteiten of bij een mondelinge taal les.

lees meer

Anders nog iets?

Door muziek is op een aangename manier iets van een taal te leren. Een heleboel woorden, structuren, uitdrukkingen en intonatiepatronen worden met behulp van liedjes makkelijk, bijna onmerkbaar in het gehoor en het taalgebruik van een taalleerder ingeslepen. Deze 14 liedjes zijn geschreven voor nieuwkomers. Naast het boek is er ook een website waarop…

lees meer

Van horen en zeggen

Van horen en zeggen is een methode Nederlands voor anderstalige leerlingen in het basisonderwijs, gericht op mondelinge taalvaardigheid. In thema’s zoals school, in de klas, schoolplein, naar huis, schooldokter, en schoolonderwerpen zoals gymnastiek en zwemmen, rekenen, handenarbeid leren de anderstalige leerlingen het Nederlands. Dat gebeurt: met liedjes als introductie op het thema; via uit…

lees meer

Deel deze pagina