main-logo
Home

Vakliteratuur item: Sociaal-emotioneel

7 Life Skills voor ISK’s

​7 Life Skills is een programma dat jongeren helpt te ontdekken wie ze zijn en welke talenten, dromen en drijfveren ze hebben. Het versterkt vaardigheden die ze iedere dag hard nodig hebben. Ze ontwikkelen meer zelfvertrouwen, veerkracht en doorzettingsvermogen. Ook leren ze hoe ze kunnen omgaan met problemen en pittige uitdagingen. Michel Linthorst is docent…

lees meer

Onderwijs voor vluchtelingen-van niets naar iets moois

Hoe creëer je een veilige, inspirerende en productieve leeromgeving voor kinderen van vluchtelingen? In Gorinchem wordt begin 2022 een nieuwe onderwijslocatie ingericht voor leerplichtige bewoners van het asielzoekerscentrum en daar komt al snel Oekraïense jeugd bij. Deze deels getraumatiseerde jongeren spelen samen met hun docenten de hoofdrol in dit boek. Zij blijken in staat…

lees meer

Lesgeven aan nieuwkomers

In bijna elke klas zit een kind met een migratieachtergrond. Deze nieuwkomer kan een vluchtelingkind zijn, een kind van arbeidsmigranten of een expatkind. Ze hebben allemaal gemeen dat ze in een (voor hen) nieuw land opnieuw proberen te wortelen. Dat is een ware uitdaging voor iedere leerling en leraar. Wennen aan je nieuwe leven…

lees meer

Window of tolerance

Deze animatie legt uit wat de impact van stress kan zijn op een kind. Wat langdurige stress kan doen met de ontwikkeling van de hersenen. En hoe professionals of de ouders de kinderen kunnen helpen bij het omgaan met deze stress. Het is een fijn hulpmiddel bij gesprekken met ouders en kinderen. De animatie…

lees meer

Doe-boek voor gevluchte kinderen

Al veel kinderen zijn uit Oekraïne gevlucht. Voor deze kinderen is het Mylifejourneybook: een doe-boek waarin kinderen hun ervaring over de reis kunnen opschrijven, maar ook hun herinneringen aan Oekraïne en hun hoop voor de toekomst. 'Met het Mylifejourneybook willen we de veerkracht van gevluchte kinderen uit Oekraïne versterken. We weten dat het delen…

lees meer

Van Migratie naar Integratie

De auteur behandelt de uitdagingen rondom migratie en integratie van jonge migranten vanuit een contextueel perspectief. Wat gaat er achter het gedrag van de jongere schuil? Hoe kunnen begeleiders omgaan met een jongere die in en tussen twee verschillende culturen leeft? In dit licht worden belangrijke contextuele begrippen besproken waaronder parentificatie, roulerende rekening en…

lees meer

E-learning: Lesgeven aan vluchtelingkinderen uit Oekraïne

De eerste leerlingen uit Oekraïne zijn op school begonnen en er worden nog veel kinderen verwacht. Leerlingen die als vluchtelingkind of kind van arbeidsmigranten naar Nederland komen, maken indrukwekkende ervaringen mee. Dat vraagt speciale competenties van leraren, zoals traumasensitief lesgeven, culturele vaardigheden en misschien net wat meer nieuwsgierigheid en geduld dan dat je gewend…

lees meer

Praat met me

SAMAH is opgericht met als doel participatie van (voormalige) alleenstaande minderjarige asielzoekers in de leeftijd van 12-25 jaar te bevorderen en hun positie in Nederland te verbeteren. Wij horen van veel jongeren dat zij te maken krijgen met discriminatie en/of uitsluiting. In dat kader hebben wij samen met deze jongeren een project opgezet, genaamd…

lees meer

Boeken van Amba

Na vijf jaar in Nederland te hebben gewoond, vertelt Amba over zijn ervaringen met Nederland, de mensen, het wonen, zijn familie, zijn nieuwe vrienden en zijn opleiding. Hij vertelt over zijn toekomstplannen en ambities. Hij hoopt hiermee andere “Nieuwe Nederlanders” een perspectief te kunnen bieden. Mijn naam is Amba, in 2015 ben ik naar…

lees meer

In je blootje voor de klas

Kwetsbaarheid tonen en verbinding zoeken als leraar. Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders. In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen…

lees meer

Deel deze pagina