Vakliteratuur item: Sociaal-emotioneel
7 Life Skills voor ISK’s
7 Life Skills voor jongeren - Jouw toekomst start nu Wil je jonge nieuwkomers op de ISK helpen om hun eigen weg te vinden in een wereld vol uitdagingen? 7 Life Skills biedt een ervaringsgerichte aanpak die jongeren ondersteunt in hun persoonlijke groei. Vanuit zijn visie en ervaring heeft Michel Linthorst een methode ontwikkeld…
lees meerOnderwijs voor vluchtelingen-van niets naar iets moois
Hoe creëer je een veilige, inspirerende en productieve leeromgeving voor kinderen van vluchtelingen? In Gorinchem wordt begin 2022 een nieuwe onderwijslocatie ingericht voor leerplichtige bewoners van het asielzoekerscentrum en daar komt al snel Oekraïense jeugd bij. Deze deels getraumatiseerde jongeren spelen samen met hun docenten de hoofdrol in dit boek. Zij blijken in staat…
lees meerLesgeven aan nieuwkomers
In bijna elke klas zit een kind met een migratieachtergrond. Deze nieuwkomer kan een vluchtelingkind zijn, een kind van arbeidsmigranten of een expatkind. Ze hebben allemaal gemeen dat ze in een (voor hen) nieuw land opnieuw proberen te wortelen. Dat is een ware uitdaging voor iedere leerling en leraar. Wennen aan je nieuwe leven…
lees meerWindow of tolerance
Deze animatie legt uit wat de impact van stress kan zijn op een kind. Wat langdurige stress kan doen met de ontwikkeling van de hersenen. En hoe professionals of de ouders de kinderen kunnen helpen bij het omgaan met deze stress. Het is een fijn hulpmiddel bij gesprekken met ouders en kinderen. De animatie…
lees meerDoe-boek voor gevluchte kinderen
Al veel kinderen zijn uit Oekraïne gevlucht. Voor deze kinderen is het Mylifejourneybook: een doe-boek waarin kinderen hun ervaring over de reis kunnen opschrijven, maar ook hun herinneringen aan Oekraïne en hun hoop voor de toekomst. 'Met het Mylifejourneybook willen we de veerkracht van gevluchte kinderen uit Oekraïne versterken. We weten dat het delen…
lees meerVan Migratie naar Integratie
De auteur behandelt de uitdagingen rondom migratie en integratie van jonge migranten vanuit een contextueel perspectief. Wat gaat er achter het gedrag van de jongere schuil? Hoe kunnen begeleiders omgaan met een jongere die in en tussen twee verschillende culturen leeft? In dit licht worden belangrijke contextuele begrippen besproken waaronder parentificatie, roulerende rekening en…
lees meerE-learning: Lesgeven aan vluchtelingkinderen uit Oekraïne
De eerste leerlingen uit Oekraïne zijn op school begonnen en er worden nog veel kinderen verwacht. Leerlingen die als vluchtelingkind of kind van arbeidsmigranten naar Nederland komen, maken indrukwekkende ervaringen mee. Dat vraagt speciale competenties van leraren, zoals traumasensitief lesgeven, culturele vaardigheden en misschien net wat meer nieuwsgierigheid en geduld dan dat je gewend…
lees meerPraat met me
SAMAH is opgericht met als doel participatie van (voormalige) alleenstaande minderjarige asielzoekers in de leeftijd van 12-25 jaar te bevorderen en hun positie in Nederland te verbeteren. Wij horen van veel jongeren dat zij te maken krijgen met discriminatie en/of uitsluiting. In dat kader hebben wij samen met deze jongeren een project opgezet, genaamd…
lees meerBoeken van Amba
Na vijf jaar in Nederland te hebben gewoond, vertelt Amba over zijn ervaringen met Nederland, de mensen, het wonen, zijn familie, zijn nieuwe vrienden en zijn opleiding. Hij vertelt over zijn toekomstplannen en ambities. Hij hoopt hiermee andere “Nieuwe Nederlanders” een perspectief te kunnen bieden. Mijn naam is Amba, in 2015 ben ik naar…
lees meerIn je blootje voor de klas
Kwetsbaarheid tonen en verbinding zoeken als leraar. Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders. In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?