Vakliteratuur item: Mentoraat
Kiezen tussen passie en nuchterheid
Oud ISK-leerling Jordi Vicario schrijft boek en houdt lezingen. “Motivatie krijg je als je iets niet hebt, doorzettingsvermogen krijg je als iets niet lukt. Dus wees blij dat je iets niet hebt en dat iets je niet lukt”. Van een slecht Nederlands pratende scholier met een krantenwijk tot hbo-er met een goede baan. Via diverse…
lees meerFactsheet Syrische kinderen
Grotere instroom Syrische vluchtelingen. Ook het onderwijs krijgt te maken met de actualiteit van de grotere instroom van vluchtelingen in ons land. Veel docenten vragen zich af wat ze moeten weten over deze kinderen en hoe ze hen zo goed mogelijk kunnen opvangen. Pharos heeft veel ervaring in het adviseren van scholen over de sociaal…
lees meerFactsheet en ondersteuning Eritrese vluchtelingen
Ook het onderwijs krijgt te maken met de actualiteit van de grotere instroom van vluchtelingen in ons land. Veel docenten vragen zich af wat ze moeten weten over deze kinderen en hoe ze hen zo goed mogelijk kunnen opvangen. Pharos heeft veel ervaring in het adviseren van scholen over de sociaal emotionele ondersteuning van…
lees meerFactsheet Roma-kinderen
Een factsheet van Pharos over Roma-kinderen met daarin aandacht voor opvoeding, culturele aspecten, verschillen jongens-meisjes en ontwikkelingen in het onderwijs.
lees meerPoolse leerlingen in het eerste opvangonderwijs
Magda Spaans, zelf van Poolse komaf, geeft informatie over het Poolse schoolsysteem, de Leerplicht, emigratie en problemen op school.
lees meerAchtergronden Poolse leerlingen
ErnstJan Stroes is een Nederlandse remigrant uit Polen, die zelf langere in Polen heeft geleefd en gewoond. Hij gaat in op de cultuur en achtergronden van de migranten en waar ze vandaan komen. Ook is er een onderdeel over de maatschappelijke positie van Poolse migranten in Nederland en vervolgens volgt informatie over het Poolse onderwijssysteem en de…
lees meerFactsheet Somalische kinderen en ouders
Pharos geeft in deze factsheet meer informatie over de achtergrond van Somalische ouders en kinderen,wat speelt er bij opvoeding en onderwijs en wat/wie kan ondersteuning bieden.
lees meerMaatjesproject New@Home
Het maatjesproject New@Home is bedoeld voor jonge nieuwkomers (< 5 jaar in NL) van 12 tot 20 jaar oud die een beperkt sociaal netwerk hebben, die van school rechtstreeks naar huis gaan en die een weinig zinvolle vrijetijdsbesteding hebben. Een nieuwkomer wordt aan een maatje gekoppeld voor de duur van een schooljaar, om samen…
lees meerNew Dutch Connections
New Dutch Connections inspireert en motiveert (ex-) asielzoekers om opnieuw in zichzelf te gaan geloven en anderen te betrekken bij het realiseren van hun toekomstdromen. Dit doen ze door mensen en bedrijven te mobiliseren en een community te creëren die de asielzoekers ondersteunt en empowert, zodat deze verder kunnen werken aan hun toekomst.
lees meerMeldcode kindermishandeling
De meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld op scholen met asielzoekers en nieuwkomers. Stand van zaken en ervaringen met de aanpak van kindermishandeling is geschreven door Pharos.
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?