Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
Meertaligheid zichtbaar op school
Voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 maakte specialist meertaligheid Frederike Groothoff zes posters. Op iedere poster staan voorbeelden van meertaligheid in de praktijk. Wij maken een serie van 6 artikelen rondom deze posters. Hier het eerste artikel met als focus ’talensensibilisering’.
Talensensibilisering
Wanneer je in de school aan de slag gaat met meertaligheid, start je met het zichtbaar maken van de talen in de school. Alle kinderen zijn erbij gebaat om er bewust van te zijn dat er verschillende talen zijn, die van elkaar verschillen. Dit zorgt ervoor dat kinderen elkaars talen en hiermee elkaars kennis gaan zien en elkaars culturele achtergrond gaan waarderen. Dit wordt ook wel talensensibilisering genoemd.
Talensensibilisering benadrukt de vorming van een positieve houding tegenover taal, anderstaligheid en meertaligheid. De onderstaande poster laat zien hoe je dit op een laagdrempelige manier kan toepassen in jouw school.
Poster
Op de poster: “Hoe maak je superdiversiteit zichtbaar in het gebouw” staat deze talensensibilisering en waardering voor elkaars achtergrond centraal. Mooie laagdrempelige voorbeelden zijn het maken van een vlaggen- of talenmuur of zelfs een talentrap. Bekijk op de poster hieronder verschillende voorbeelden.
Bekijk meer:
Diversiteit zichtbaar door gebruik van materialen
Lees het tweede artikel met als focus ‘materialen en activiteiten’.
8 waardevolle voorbeelden van ouderbetrokkenheid
Lees het derde artikel waarin ouderbetrokkenheid centraal staat.
Gebruik maken van superdiversiteit in leerlingwerk
Lees het vierde artikel met als focus ‘het inzetten van meertaligheid’.
Reflecteer superdiversiteit met een boekencollectie
Lees het vijfde artikel waarin een meertalige boekencollectie centraal staat.