Leerniveau item: Onderbouw
Anders zijn of juist niet
Een lespakket gemaakt door stichting de Vrolijkheid. Lessen die je kan gebruiken in de klas om op een creatieve manier bezig te zijn met 'eigen identiteit'. Les 1: Een portret maken van de binnen- en buitenkant van iemand. Les 2: Onderbouw les, toneel. Leerlingen maken dierenmutsen en voeren een toneelspel op. Les 3: Bovenbouw…
lees meerGoochelen met woorden
Goochelen met woorden 1: de eerste start voor de onthaalklas' is een methode met lessuggesties voor de eerste opvang van anderstalige nieuwkomers in een opvangklas in het basisonderwijs. Het is bedoeld als 'intensieve kennismaking met het Nederlands' in de eerste weken van de eerste opvang. 'Goochelen met woorden 2: verdere opvang in de onthaalklas'…
lees meerKijkje hier, kijkje daar
Kijkje hier, kijkje daar' is een software programma dat heel goed in te zetten is in de eerste weken dat een nieuwkomer in Nederland is gearriveerd. De woorden zijn ingedeeld in thema's zoals: het huis, in de stad, de school etc. De leerling hoort eerst de woorden en gaat dan oefeningen doen met de…
lees meerStenvert NT-2 bloks
Elk blok bevat 60 pagina's met gevarieerde woordenschatoefeningen. Op iedere pagina zijn de woorden binnen een thema geplaatst. Leerlingen kunnen vrijwel zelfstandig met de werkbloks werken. Alle woorden zijn in tekeningen gevisualiseerd. De gekozen woorden hebben een hoge frequentie volgens het onderzoek van Schrooten en Vermeer. De antwoorden zijn te downloaden.
lees meerKlein beginnen
Een bronnenboek met concrete lesideëen voor kleuters die weinig tot geen Nederlands spreken. De lessen zijn thematisch opgezet rondom 17 thema's zoals lichaam, buiten spelen, feest. Bij ieder thema is een woordenlijst. Kijken, nadoen, spelen wordt aangemoedigd.
lees meerMeer en beter woorden leren
Het Projectbureau Kwaliteit van de PO-raad heeft in november 2009 deze brochure uitgegeven over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. Er wordt ingegaan op het belang van een goede woordenschatontwikkeling en het laat zien welke stappen scholen kunnen nemen om hun woordenschatonderwijs efficiënt en effectief in te richten.
lees meerKwint
In Kwint wordt rekening gehouden met de geringe taalvaardigheid, maar ook met de eerder opgedane rekenervaring. De leerlingen werken in niveaugroepen, waarbij de lessen bestaan uit een instructiegedeelte en een deel zelfstandig werken. Kwint bevat bovendien diagnostische activiteiten voor de intake en controletaken per niveaugroep. Doorstroomprofielen geven aan hoe een leerling kan instromen in…
lees meerMet woorden in de weer
In 'Met woorden in de weer' nemen de auteurs de lezer stap voor stap mee inr een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is…
lees meerZien is Snappen
De titel zegt het al ' Zien is Snappen'. De leerling wordt op een hele visuele manier wegwijs gemaakt in de Nederlandse taal. Duidelijke opbouw, met kleuren, van zinsopbouw. Gedurende het jaar zijn er ook diverse cursussen om meer inspiratie en informatie op te doen hoe deze middelen in te zetten.
lees meerNou… dag maar weer
Met afscheid nemen worden we dagelijks geconfronteerd. Als school is het belangrijk dat er een beleid is over hoe hier mee om te gaan. Het ene afscheid is gepland, het andere onverwachts. Hoe ga je hiermee om? Hoe help je kinderen om afscheid te nemen en hoe kan je het kind helpen dat weggaat.…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?