Leerniveau item: Middenbouw
Families in beeld
De methodiek ‘Families in beeld’ maakt via foto’s en ander beeldmateriaal de familieachtergronden van kinderen letterlijk meer zichtbaar. Het beeldmateriaal wordt actief ingezet om met kinderen over hun familie, hun achtergronden en de diversiteit daarvan te praten. Leerkrachten stimuleren zo de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij kinderen en leggen de basis voor een respectvolle…
lees meerPilot MNN/LOGO
In het schooljaar 2015-16 heeft LOWAN gezamenlijk met leerkrachten en uitgevers, een opzet gemaakt voor: Werken met Mondeling Nederlands Nieuw aangevuld met LOGO3000 materialen Werken met LOGO3000 met nieuwkomers Hieronder de materialen die zijn ontwikkeld tijdens de pilot (de handleiding volgt): [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/03/LOWAN_LOGO_memoryspel_wolken-weerkaart.pdf' target='_blank' icon='download']Memory 'het weer' [/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/03/LOWAN_LOGO_leerllingboekje_Het_weer_in_nl.pdf' target='_blank' icon='download']Leerlingenboekje 'het weer'[/link] [link…
lees meerEnergizers en Moodboosters
Vele verschillende spelletjes die groepsvorming stimuleren. In de nieuwkomers klassen stromen er regelmatig nieuwe leerlingen binnen, groepsvorming is het hele jaar door een groot aandachtspunt. De 'energizers' zijn kort beschreven en makkelijk toe te passen in een groep die nog niet zo talig is.
lees meerBeredeneerd aanbod vanuit POL
De nieuwkomersschool in Ter Apel verzorgt al jarenlang onderwijs aan leerlingen die net nieuw in Nederland aankomen. Ter Apel is een POL locatie (helemaal in het begin van de asielprocedure). In dit document staat hun aanpak en werkwijze beschreven.
lees meerAnders zijn of juist niet
Een lespakket gemaakt door stichting de Vrolijkheid. Lessen die je kan gebruiken in de klas om op een creatieve manier bezig te zijn met 'eigen identiteit'. Les 1: Een portret maken van de binnen- en buitenkant van iemand. Les 2: Onderbouw les, toneel. Leerlingen maken dierenmutsen en voeren een toneelspel op. Les 3: Bovenbouw…
lees meerF.C. De Wereld
De methode is vorm gegeven in een leskoffer met veel materialen voor de uitvoering, zoals twee handpoppen, een gevoelsmeter, veel platen over de verschillende emoties, stempels, pictogrammen, laatjes voor de emoties, werkbladen, cd met liedjes, een dvd die de belangrijkste activiteiten laat zien en een uitgebreide handleiding.
lees meerKijkje hier, kijkje daar
Kijkje hier, kijkje daar' is een software programma dat heel goed in te zetten is in de eerste weken dat een nieuwkomer in Nederland is gearriveerd. De woorden zijn ingedeeld in thema's zoals: het huis, in de stad, de school etc. De leerling hoort eerst de woorden en gaat dan oefeningen doen met de…
lees meerEen en al oor
Dit is niet meer te bestellen. Intercultureel voorleesprogramma voor de onderbouw van de basisschool voor zowel autochtone als allochtone leerlingen. De leerlingen moeten de Nederlandse taal in redelijke mate beheersen. De gekozen thema's bereiden kinderen voor op een samenleving waarin respect is voor individuele verschillen: gelijkwaardigheid, 'anders' zijn, ruzie, vooroordelen en stereotypering spelen een…
lees meerKwint
In Kwint wordt rekening gehouden met de geringe taalvaardigheid, maar ook met de eerder opgedane rekenervaring. De leerlingen werken in niveaugroepen, waarbij de lessen bestaan uit een instructiegedeelte en een deel zelfstandig werken. Kwint bevat bovendien diagnostische activiteiten voor de intake en controletaken per niveaugroep. Doorstroomprofielen geven aan hoe een leerling kan instromen in…
lees meerHumpie Dumpie
Zelfstandig het begrijpend lezen oefenen. Dat kan met Humpie Dumpie, een serie van 6 leesboekjes met bijbehorende oefeningen. Kinderen komen in de boekjes dezelfde pictogrammen tegen als in Veilig leren lezen. Daardoor kunnen ze snel, en zonder uitgebreide instructie, met Humpie Dumpie aan de slag. De Humpie Dumpie-boekjes sluiten aan bij kern 7 tot…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?