Categorie item: Doelgroepen

Beter thuis in taal magazine

In dit magazine vertelt dr. Martine van der Pluijm meer over de integrale aanpak Thuis in Taal en over het Taalhuis uit haar lectorale rede. Ook lees je over het belang van rollenspellen voor de taalontwikkeling, delen leerkrachten van basisschool De Dobbelsteen hun ervaringen met het werken met Thuis in Taal, en krijg je…

lees meer

Hebben migrantenkinderen geprofiteerd van het later afnemen van de Nederlandse eindtoets basisschool?

Dit artikel evalueert of na de beleidswijziging de onderwijsresultaten en het schooladvies van migrantenkinderen zijn verbeterd ten opzichte van autochtone kinderen. De beleidswijziging vanaf schooljaar 2014-2015 naar het later -drie maanden- afnemen van de eindtoets heeft er onder andere toe geleid dat leraren de informatie over de ontwikkeling van de leerling over een langer…

lees meer

Tadese – Eritrese nieuwkomers verdienen onze warme steun

Tadese raakte in 2020 als cultuurtolk betrokken bij Schoolmaatjes ONS. Dankzij zijn verzoek aan Harriet Marseille (oprichter van Schoolmaatjes ONS), om een boek over hem te schrijven, heeft zij hem diepgaand kunnen bevragen. Dit gaf veel inzicht in de situatie in Ethiopië en Eritrea in de afgelopen decennia. Het boek gaat ook over Eritrese…

lees meer

De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs

Met dit onderzoek is zowel in het primair als het voortgezet onderwijs de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen onderzocht: nieuwkomers, migranten en in Nederland geboren leerlingen. Onder nieuwkomers verstaan we in dit onderzoek leerlingen die recent vanuit nieuwkomersonderwijs doorstromen naar primair of voortgezet onderwijs of mbo…

lees meer

Onderzoek door Pharos over werken met meldcode bij nieuwkomersgezinnen

‘Een mentor van mijn school belde een ouder op, want zijn kind had geen huiswerk gemaakt. En die ouder zegt: “Het is goed dat u dat zegt, ik zal mijn kind een klap geven als hij thuis komt.” Waarop mijn collega zegt: “Nee, geen klap geven, dat mag niet in Nederland!” Waarop die meneer…

lees meer

Hoe kunnen leerkrachten hoogbegaafdheid bij anderstalige leerlingen signaleren?

Leerkrachten kunnen hoogbegaafdheid bij anderstalige leerlingen signaleren door te letten op non-verbale aspecten en door met ouders te praten. Als leerlingen het Nederlands wat beter beheersen, kunnen leerkrachten nagaan of en hoe leerlingen schakelen tussen hun thuistaal en het Nederlands. Daarnaast is het belangrijk om hoge verwachtingen te hebben van de leerprestaties en een…

lees meer

Jonge vluchtelingleerlingen in het primair onderwijs: tweedetaalverwerving en welbevinden

Jonge vluchtelingkinderen vormen een kwetsbare doelgroep in het primair onderwijs. Deze leerlingen staan voor de opgave om in korte tijd een nieuwe taal te leren in een nieuwe, onbekende omgeving. Vaak hebben zij ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt, en/of groeien ze op in stressvolle omstandigheden. Leerkrachten die lesgeven aan vluchtelingleerlingen herkennen dit, en formuleerden twee grote…

lees meer

Nieuwkomers in het PO en VO, doelgroepenonderzoek

De groep nieuwkomersleerlingen in Nederland is heterogeen van samenstelling. Alhoewel er verschillende nieuwkomersvoorzieningen zijn, starten veel nieuwkomers op een reguliere school. Op een reguliere school is veel behoefte aan expertise waarbij meer samenwerking en kennisdeling met nieuwkomersvoorzieningen bevorderlijk zouden zijn.

lees meer

Lopend Vuurtje geeft mij mijn passie voor het onderwijs terug!

Stichting WPF heeft Bureau MUTANT gevraagd een praktijkonderzoek uit te voeren dat antwoord geeft op de vragen: Hoe past vredesonderwijs in het reguliere onderwijs? Welke interventies en activiteiten hanteren leerkrachten om vrede in de groep en school te bevorderen? En hoe maken zij daarbij gebruik van het materiaal van ‘Lopend Vuurtje’?

lees meer

Onderzoek toegankelijkheid Nederlands onderwijs voor internationals

In dit onderzoek staan overwegingen en behoeften die internationals bij de schoolkeuze van hun kinderen hebben. Vooral wanneer het gaat om kinderen in de basisschoolleeftijd en wanneer men van plan is langer te blijven is het Nederlands onderwijs een aantrekkelijke optie voor hen.

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

  • 1
  • 2

Deel deze pagina