Bekijk menu
Professionalisering

Studiedagmiddag regio Overijssel en Gelderland

Sprekers: Sharon Unsworth en vele anderen (zie programma hieronder)
Wanneer : 16 maart 2026  van: 13:00 tot 17:00 uur
Locatie: Deventer – Postillion hotel, Deventerweg 121 

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 26 maart in Leeuwarden. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

Programma

Mariëlle Siebelt (LOWAN regio coördinator) opent deze studiemiddag. Vervolgens een inspirerende keynote van Sharon Unsworth. Daarna zijn er 2 workshopsrondes. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 4 sessies. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

maandag 16 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
Plenair: Meertaligheid in de klas: Hoe pak je het aan?
Plenair: Meertaligheid in de klas: Hoe pak je het aan?
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

Hoe kun je het beste omgaan met de meertalige leerlingen in je klas? Wat kun je van ze verwachten en hoe zorg je ervoor dat zij al hun taal-talenten zo goed mogelijk ontwikkelen? In deze lezing ontwikkel je je kennis van meertaligheid en krijg je praktische tips.

Door: Sharon Unsworth (Taalonderzoeker en specialist meertaligheid Radboud Universiteit en wetenschappelijk directeur van Kletsheads)

Spelenderwijs aan de slag met taal met de Taalsteen
Spelenderwijs aan de slag met taal met de Taalsteen
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

In deze workshop maak je kennis met de Taalsteen, een ‘escapebox’ voor kinderen ontwikkeld door taalwetenschappers van Kletskoppen. Zij vertellen je over de achtergrond van het project én je mag de Taalsteen natuurlijk ook zelf gaan spelen!

Door: Taalwetenschappers van Kletskoppen

Veilig voelen, goed leren – traumasensitief werken in het onderwijs aan nieuwkomers
Veilig voelen, goed leren – traumasensitief werken in het onderwijs aan nieuwkomers
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Leer hoe je nieuwkomers met ingrijpende ervaringen beter begrijpt en ondersteunt. Ontdek de kern van traumasensitief onderwijs: veiligheid, vertrouwen en voorspelbaarheid. Met de praatplaat krijg je inzichten en praktische handvatten om gedrag te duiden en rust, erkenning en structuur te bieden in jouw klas. Deze sessie biedt bewustwording én handvatten om leerlingen écht tot leren te laten komen.

Door: Pascal Tijdink (Docent onderzoeker Iselinge Hogeschool Doetinchem en specialist Nieuwkomers, NT2 en traumasensitief onderwijs)

Rijke teksten en taalsteun
Rijke teksten en taalsteun
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

Juist bij nieuwkomers is het van belang om het taalaanbod niet te versimpelen, maar gebruik te maken van rijke taal en rijke teksten. Cruciaal hierbij is het toepassen van scaffolding (taalsteun). In deze workshop gaan we aan de hand van rijke teksten met verschillende manieren van scaffolding aan de slag.

Door: Willemijn Vernout (docent Nederlands bij Saxion Pabo Deventer)

Een succesvolle doorstroom naar het reguliere onderwijs in Deventer
Een succesvolle doorstroom naar het reguliere onderwijs in Deventer
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Onderwijskansen voor nieuwkomers worden groter als er sprake is van een goede doorgaande lijn, waarbij nieuwkomersleerling meerjarige ondersteuning krijgen. In deze workshop laten wij zien waarom samenwerking tussen taalschool en basisschool hierbij van cruciaal belang is en wat succesfactoren zijn.

Door: Ilse Sibarani (leerkracht taalschool TiNtaan, Deventer) en Rian Beldman (Intern begeleider basisschool Rivierenwijk, Deventer)

Kansrijk uitstromen naar het VO
Kansrijk uitstromen naar het VO
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

De sterke pedagogische driehoek tussen ouder, kind en school is belangrijk, maar voor nieuwkomers niet genoeg. Voor een succesvolle overgang naar het VO is vakkundig didactisch handelen en focus van de leerkracht nodig. André Scherphof laat zien hoe De Globe dit in praktijk brengt.

Door: André Scherphof (Leerkracht van de kopklas, NT2 specialist Taalschool de Globe, Enschede)

Spelenderwijs aan de slag met de Taalsteen
Spelenderwijs aan de slag met de Taalsteen
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

In deze workshop maak je kennis met de Taalsteen, een ‘escapebox’ voor kinderen ontwikkeld door taalwetenschappers van Kletskoppen. Zij vertellen je over de achtergrond van het project én je mag de Taalsteen natuurlijk ook zelf gaan spelen!

Door: Taalwetenschappers van Kletskoppen

Werken met kwaliteitskaarten voor nieuwkomers in het regulier
Werken met kwaliteitskaarten voor nieuwkomers in het regulier
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

De (didactische) overgang van taalklas naar regulier onderwijs is voor nieuwkomers vaak groot. Hoe werk je doelgericht en cyclisch? We zoomen in op de ‘Kwaliteitskaarten voor tweedejaars nieuwkomers’ van swv IJssel Berkel. Een praktisch hulpmiddel, gebaseerd op het meerjarenmodel, waarmee je stap voor stap competenties vergroot.

Door: Janet ten Berge (Adviseur inclusief onderwijs bij swv IJssel Berkel)

Met Taalrondes taal leren
Met Taalrondes taal leren
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Een taalronde is vertellen, luisteren, tekenen en schrijven over eigen ervaringen gekoppeld aan het thema. Dat gaat heel goed met nieuwkomers erbij. Leerlingen doen op hun eigen niveau mee, eventueel gedeeltelijk in de eigen taal. Met taalrondes stimuleer je de taalontwikkeling en vergroot je de motivatie en betrokkenheid. In deze workshop laten we zien hoe de taalronde werkt en hoe deze is in te zetten in een klas met nieuwkomers.

Door: Merlijn Wentzel (Opleider NIVOZ, docent EMPO, begeleider Taalvorming)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

Deel deze pagina