Bekijk menu
Professionalisering

Studiedagmiddag regio Brabant en Limburg

Sprekers: Anne van Buul en vele anderen (zie programma hieronder)
Wanneer : 12 maart 2026 van 13.00 tot 17.00 uur
Waar: Eindhoven – Aristo meeting center, Vestdijk 30

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 12 maart in Breukelen. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

Programma

Linda Toussaint en Kristel Borghs (LOWAN regio coördinatoren) openen deze studiedagmiddag. Vervolgens een keynote van Anne van Buul. Na een korte pauze zijn er 2 workshopsrondes. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 4 workshops. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

maandag 2 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
Plenair: Taalsteun als sleutel tot succes in het werken met nieuwkomers
Plenair: Taalsteun als sleutel tot succes in het werken met nieuwkomers
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

Het kost nieuwkomers gemiddeld vijf tot zeven jaar om een Nederlands te leren. Gedurende die periode hebben zij nood aan taalsteun. Waarom is taalsteun zo’n krachtig didactisch middel? Hoe kan taalsteun worden vormgegeven en wat betekent dat voor de organisatie van je onderwijs?

Door: Anne van Buul (Docent-onderzoeker bij hogeschool De Kempel, specialist taal- en leesonderwijs en meertaligheid)

Nieuwkomerskleuters
Nieuwkomerskleuters
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Nieuwkomers in de kleuterleeftijd: hoe sluit je goed aan bij hun behoeften? Frederike Groothoff bespreekt vanuit haar eigen onderzoek waarom een taalschool niet altijd ideaal is, maar volledig meedraaien in een reguliere groep ook niet. Ontdek wat wél nodig is om deze kinderen optimaal te ondersteunen.

Door: Frederike Groothoff (eigenaar van LangWhich, expert meertaligheid)  

Krijgt een nieuwkomer in iedere groep wat hij nodig heeft?
Krijgt een nieuwkomer in iedere groep wat hij nodig heeft?
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Hoe zorg je dat nieuwkomers bij jullie op school krijgen wat ze nodig hebben? In deze sessie verkennen we doelgericht werken met de leerling op klas- en teamniveau: kijkt iedereen hetzelfde? Ontdek hoe je maatwerk biedt en nieuwkomers laat groeien binnen de school.

Door: Mieke Mennen (Kwaliteitscoördinator Taalschool De Brink en ambulant begeleider)

Nieuwkomers en samenwerken met de omgeving
Nieuwkomers en samenwerken met de omgeving
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Samenwerking vanaf de start is cruciaal voor nieuwkomersleerlingen en hun gezinnen. Taalschool De WereldDelen laat zien hoe afstemming met moederscholen, maatschappelijk werk en ketenpartners zorgt voor betere ontwikkeling én soepele doorstroom. Ontdek hoe deze aanpak werkt en wat jij kunt meenemen naar jouw praktijk.

Door: Sharine Bisschops en Brenda Römgens (intern begeleiders bij taalschool de Werelddelen in Parkstad)

Nieuwkomerskleuters
Nieuwkomerskleuters
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Nieuwkomers in de kleuterleeftijd: hoe sluit je goed aan bij hun behoeften? Frederike Groothoff bespreekt vanuit haar eigen onderzoek waarom een taalschool niet altijd ideaal is, maar volledig meedraaien in een reguliere groep ook niet. Ontdek wat wél nodig is om deze kinderen optimaal te ondersteunen.

Door: Frederike Groothoff (eigenaar van LangWhich, expert meertaligheid)  

Taalsteun bieden in alle lessen: van theorie naar praktijk
Taalsteun bieden in alle lessen: van theorie naar praktijk
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In deze sessie verkennen we wat er nodig is om taalsteun structureel een plek te geven in het onderwijs. Hoe maak je taalsteun belangrijk en vanzelfsprekend? Hoe kunnen leraren hier vaardig in worden? Hierover gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van praktijkvoorbeelden, een taalsteunplanner en een Theory-of-actionformulier.

Door: Anne van Buul (docent-onderzoeker bij Hogeschool de Kempel, specialist taal- en leesonderwijs en meertaligheid)

Taalsteun bieden in alle lessen: van theorie naar praktijk
Taalsteun bieden in alle lessen: van theorie naar praktijk
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

In deze sessie verkennen we wat er nodig is om taalsteun structureel een plek te geven in het onderwijs. Hoe maak je taalsteun belangrijk en vanzelfsprekend? Hoe kunnen leraren hier vaardig in worden? Hierover gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van praktijkvoorbeelden, een taalsteunplanner en een Theory-of-actionformulier.

Door: Anne van Buul (docent-onderzoeker bij Hogeschool de Kempel, specialist taal- en leesonderwijs en meertaligheid)

Nieuwkomers en de overstap van po naar vo
Nieuwkomers en de overstap van po naar vo
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Hoe kom je in jouw regio tot duidelijke afspraken voor overdracht van meertalige leerlingen van PO naar VO? We verkennen de Eindhovense aanpak van een themawerkplaats rondom warme overdracht waarin samen een gesprekskaart werd ontwikkeld. Ontdek hoe samenwerking en praktische tools zorgen voor een soepele, kansrijke overgang.

Door: Sylvia Huisman (Adviseur Internationalisering en Meertaligheid SALTO)

Sterke start voor een nieuwkomer in het regulier
Sterke start voor een nieuwkomer in het regulier
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Hoe zorg je voor een ononderbroken ontwikkelproces bij nieuwkomers die overstappen naar regulier onderwijs? In deze sessie bespreken we uitstroom, overdracht, intake, taalsteun en cultuursensitief werken. Aan de hand van een casus ontdek je wat dit betekent voor jouw praktijk en hoe je leerlingen optimaal ondersteunt.

Door: Monique van Eert en Nicol van Tongeren (Expertisecentrum Anderstaligen De Opstap)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

Deel deze pagina