Nieuws
Alle nieuws uit het voortgezet onderwijs
Problemen nieuwkomersonderwijs
Wachtlijsten en leerlingenstop ISK's
Op bijna alle ISK’s worden leerlingen op een wachtlijst geplaatst. In toenemende mate komen er ISK’s die daarnaast een leerlingenstop afkondigen waarbij leerlingen zelfs niet meer op een wachtlijst geplaatst kunnen worden.
LOWAN luidde na de zomervakantie al de noodklok en vroeg aandacht voor het feit dat veel nieuwkomerskinderen niet naar school gaan, zo ook voor het Kamerdebat op 30-11-2022. De situatie is alleen maar verergerd en de ISK’s zitten met de handen in het haar en moeten met veel pijn in het hart vreselijke beslissingen nemen.
ISK’s delen hun verhalen met de media
Het Dagblad van het Noorden besteedde zeer recent aandacht aan voorbeelden van ISK’s die over moeten gaan tot een leerlingenstop. Maar dit speelt nu in heel Nederland.
LOWAN heeft in november 2022 een korte ronde langs de ISK’s gemaakt met daarbij een inventarisatie van de wachtlijsten. Dat was toen al bij 70% het geval, dit is nu verder opgelopen.
LOWAN wordt heel vaak benaderd door leerplichtambtenaren, gemeenten, coa, Nidos en kinderrechtenorganisaties dat leerlingen al veel langer dan 3 maanden niet naar school gaan. Ook de G40 schreef een brief naar de minister.
Dringende oproep aan politiek over noodopvang
Zolang de zeer tijdelijke noodopvang met de enorme aantallen en de vele verhuizingen blijft bestaan kan het onderwijs geen oplossing vinden.
Stop met deze grootschalige opvang. Ook AMV-ers (14-17 jarigen) die in aantallen van 50-100-150 ergens geplaatst worden, kunnen echt geen plekje meer in het nieuwkomersonderwijs krijgen. De scholen kunnen deze grote (en dan ook nog vaak zeer tijdelijke) stroom niet meer aan.
Kamerleden onderwijs, deel alstublieft deze oproep met uw collega’s die de opvang van vluchtelingen in hun portefeuille hebben!
Geen zicht op kinderen
Er is geen zicht op welke kinderen waar in de noodopvang zitten, laat staan of ze wel/niet onderwijs krijgen. Ze worden maandenlang niet ingeschreven bij een gemeente en krijgen geen BSN. Door de vele verhuizingen kunnen ze nog moeilijker gevolgd worden. Dat baart ons grote zorgen. Regel dat dit bij de overheid belegd wordt en schrijf kinderen meteen bij de 1e noodopvang in bij de gemeente. Zo worden kinderen zichtbaar, kunnen we zien waar onderwijs in gebreke blijft en kunnen schoolloopbanen gevolgd worden.
Klassen overvol en grote personele tekorten
De meeste ISK’s zijn in 1 jaar tijd verdrievoudigd of nog meer. Deels door de toestroom van Oekraïense leerlingen, maar nu ook door vluchtelingen uit andere landen. Ieder kind heeft recht op onderwijs, de ISK’s werken hier altijd met veel passie en gedrevenheid aan.
De klassen zitten nu veel voller dan normaal, het aantal lesuren is vaak al verminderd om meer klassen te kunnen bedienen.
Er staan inmiddels ook niet bevoegde docenten voor de klas, de enorme personele tekorten (zeker NT2) spelen overal in Nederland.
De tijd om met veel creativiteit personele problemen op te lossen is voorbij.
LOWAN maakt zich grote zorgen over de kwaliteit van het nieuwkomersonderwijs!
Zoeken naar wat nog kan
- Kijk welke organisaties in de regio delen van het onderwijsprogramma kunnen invullen. Denk aan sport- en cultuur.
- Ga in gesprek met MBO instellingen in de regio en bespreek of zij ISK-trajecten voor 15-18 jarige nieuwkomers kunnen en willen uitvoeren. Schrijf de leerlingen in VO in en detacheer dan naar het MBO. De ISK blijft verantwoordelijk, maar de jongeren kunnen wellicht zo een volledig ISK-traject krijgen.
- Ga met meer ISK’s in de regio om de tafel met provincie en gemeenten om te komen tot meer ISK’s. De regio’s zijn te groot en meer schoolbesturen kunnen een verantwoordelijkheid in deze nemen. Kost zeker tijd nu maar levert ook op langere termijn wat op.
- OCW, creëer mogelijkheden om het onderwijsprogramma tijdelijk iets anders in te vullen zodat wel meer kinderen naar school kunnen (zoals TOV voor Oekraïners). Dit is zeker geen ideale oplossing en we zouden er liever niet om vragen.
- OCW wijzig aankomstdatum NL nieuwkomersregeling naar 1e schooldag zodat de ISK’s ook 2 jaar bekostiging houden, anders hebben we over een jaar een groot probleem erbij, maar dan op financieel vlak.
Voor nu vragen we ook de politiek om oplossingen, zeker op het gebied van de opvang!
Oproep tot oplossingen
Wortels en vleugels
Steeds vaker starten er leerlingen die al langer dan een jaar in Nederland zijn, op zes AZC’s hebben gewoond, maar nog geen school van binnen hebben gezien. Marginaliseer het niet tot het lerarentekort.
Het nieuwkomersonderwijs onder grote druk
De grote aantallen leerlingen, zowel uit Oekraïne als noodopvang, personele tekorten en huisvesting leiden ertoe dat velen geen onderwijs krijgen.
Terugblik op Kamerdebat en uitwisselingsbijeenkomst ISK’s
Het Kamerdebat in het kader van Onderwijs aan Vluchtelingen en de uitwisselingsbijeenkomst ISK’s over de grote druk op het nieuwkomersonderwijs. LOWAN-vo deelt de belangrijkste punten.