Bekijk menu

Categorie item: Kwaliteitszorg

Doe mee: wie was jouw favoriete PABO-docent en waarom? 

In februari 2026 besteden we speciale aandacht aan de PABO’s in Nederland. Want de studenten van nu, zijn de leerkrachten van toekomstige nieuwkomers. Dankzij de inzet van PABO-docenten, zijn veel studenten ooit enthousiast geworden voor het vakgebied NT2. Wij vragen ons daarom af: wie was jouw favoriete PABO-docent en waarom? 

lees meer

Nieuwkomerskleuters in jouw groep? Zo stel je doelgericht lesdoelen 

Elke kleuter brengt kennis en ervaringen mee uit de thuissituatie. Deze ervaringen zijn opgeslagen in de thuistaal en vormen de basis voor verdere groei. De ene kleuter heeft veel interactie en leeservaring, de andere komt uit een stressvolle omgeving of heeft nog nooit schoolervaring opgedaan. In het artikel beschrijven we hoe je doelgericht lesdoelen stelt…

lees meer

Onderzoek doen én voor de klas staan: sterke combinatie

Hanneke Baart is leerkracht bij nieuwkomersschool Wereldkidz Pimpelmees en daarnaast promovendus. Hanneke begon haar loopbaan in het reguliere basisonderwijs, maar maakte al snel de overstap naar inburgeringslessen. “Ik heb de opleiding NT2 voor volwassenen gevolgd en kwam daarna terecht bij de Pimpelmees.” Wij zijn benieuwd naar haar combinatie tussen onderzoek en lesgeven en gingen…

lees meer

Gratis webinar voor docenten PABO’S

LOWAN-PO ondersteunt scholen en besturen bij het bieden van onderwijs aan nieuwkomers. We zijn er voor alle onderwijsprofessionals, dus óók voor studenten en docenten van lerarenopleidingen. In februari 2026 organiseren we voor de PABO'S een speciale themaweek: LOWAN LOVES DE PABO. Werk je op een lerarenopleiding? Lees dan snel verder.

lees meer

Hoe leren (nieuwkomers)kleuters?

Hoe leren kleuters die nog maar kort in Nederland zijn eigenlijk? Hoe zorg je dat ze zich veilig voelen en welke rol speel jij als leerkracht tijdens het leren van de nieuwe taal? Benieuwd hoe je dit in de praktijk vormgeeft? In dit artikel de eerste tips, het volledige artikel met tips en inspirerende…

lees meer

Nieuw: LOWAN-leerlijnen voor nieuwkomers in de reguliere groep

Nieuwkomers in het reguliere onderwijs hebben uiteenlopende onderwijsachtergronden. Sommigen beheersen al (enigszins) het Nederlands, anderen nog niet. Gemiddeld kost het vijf jaar om een taal goed te leren. Door doelgericht te werken en taalsteun te bieden, kunnen veel leerlingen snel aansluiten bij de lesstof. Soms is extra ondersteuning of versnelling nodig. De LOWAN-leerlijnen helpen…

lees meer

Heb jij de vragenlijst al doorgestuurd naar scholen uit jouw netwerk?

Mogen we 10 minuten van je tijd? Doe mee aan een kort onderzoek van LOWAN-PO over onderwijs aan nieuwkomers in de reguliere basisscholen. Vul de vragenlijst in!

lees meer

Samenwerken met ouders van kleuters

Voor veel kleuters en hun ouders is de stap naar een Nederlandse school spannend. Nieuwe taal, nieuwe gewoontes, nieuwe verwachtingen, dat is even wennen! Juist daarom is het belangrijk ouders vanaf het begin mee te nemen: hoe ziet een schooldag eruit, wat betekent spelend leren, welke rol kunnen ouders spelen en welke taal spreken…

lees meer

Belangrijke wijzigingen per nieuwe schooljaar

Een overzicht van de veranderingen voor basisscholen met ingang van het schooljaar 2025-2026.

lees meer

Meedenkers gezocht: bouw mee aan een landelijk LOWAN-hulpteam voor scholen met nieuwkomers! 

Scholen met nieuwkomers hebben vaak te maken met complexe hulpvragen. Soms is het probleem duidelijk en vraagt het om een gericht traject, in andere gevallen is een grondige analyse nodig. Wij zijn bezig met het opzetten van een LOWAN-hulpteam dat scholen landelijk kan ondersteunen bij zowel acute als preventieve hulpvragen. 

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina